Elly over de training Goed waarnemen, juist interpreteren en effectief communiceren

Elly van der Borgh is beleidsmedewerker aan de Radboud Universiteit. Zij volgde onlangs de vernieuwde training Goed waarnemen, juist interpreteren en effectief communiceren. ‘Het was écht intensief: qua theorie en opdrachten, maar ook qua zelfinzicht. Door de duur en intensiteit heb ik het gevoel het maximale rendement uit de training te hebben gehaald.’

Instrumenten nodig
‘Ik werk al ruim 25 jaar in de internationalisering bij de Radboud Universiteit. In die tijd ben ik vakinhoudelijk en persoonlijk gegroeid. Maar tóch miste er nog iets. In gesprekken liep ik er wel eens tegenaan dat mensen fel reageerden of dat ze me niet snapten. Dat kwam de samenwerking niet altijd ten goede. Ik was op zoek naar instrumenten om evenwichtiger met emoties om te gaan, minder met mezelf bezig te zijn en meer ruimte aan de ander te geven.’

Alles op z’n kop
‘De training was heftig. Een acteur speelde de rol van iemand met wie ik moeite had. En deed dat levensecht. In filmpjes zag ik terug hoe ik reageerde. Ook van de andere 6 deelnemers kreeg ik feedback op m’n gedrag. Er werd me echt een spiegel voorgehouden. Alles bij elkaar was het behoorlijk confronterend.’

Bij de les blijven
‘De digitale leeromgeving dwong me bij de les te blijven. Er kwam veel huiswerk bij kijken: boeken lezen, oefeningen doen thuis en op de werkvloer. Daardoor heb ik álles uit de training gehaald.’

Oefenen op de werkvloer
Met een feedbackmaatje sprak ik af om wekelijks op elkaars praktijkervaringen te reageren. En met een mentor op het werk prikte ik vaste momenten om mijn ervaringen te bespreken. In een belangrijk gesprek op m’n werk heb ik mooi kunnen oefenen. In plaats van meteen mijn mening te geven, ben ik achterover gaan leunen, heb ik open vragen gesteld en stiltes laten vallen. Het werkte écht. Na afloop zat ik helemaal op één lijn met mijn gesprekspartner.’

Niet meer kwijt
‘Ik heb bereikt wat ik wilde. Bij belangrijke gesprekken bedenk ik eerst wat ik wil bereiken en hoe ik dat ga doen. Daarbij hou ik in gedachten wie ik voor me heb. Ik geef anderen de ruimte, bijvoorbeeld door open vragen te stellen en te luisteren. Ik hoef niet meer haantje de voorste te zijn, maar observeer. Of ik nu klaar ben? Nou nee. Ik ben weer een stuk verder, maar zelfinzicht blijft een leerproces van jaren. Deze gedragstraining neem ik mee als bagage. En die raak ik nooit meer kwijt!’

Benieuwd naar deze gedragstraining? Op de pagina van 'Goed waarnemen' vind je meer handige informatie.