• Onze redactie

Groei voor de organisatie én voor individuele medewerkers.

Action is een snelgroeiende, internationale non-food discounter met meer dan 1.300 winkels in 7 landen. De afgelopen jaren opende Action jaarlijks circa 200 nieuwe winkels. De snelle groei betekent nogal wat voor het ontwikkelen en opleiden van mensen in de organisatie. Een uitdaging die Action samen met Schouten Global als belangrijke opleidingspartner graag aangaat, want bij Action maken de medewerkers het verschil en groei je samen.

Action geeft haar medewerkers op elk niveau van de organisatie de kans zich te ontwikkelen en biedt eigen opleidingen aan die samen met opleidingspartners zoals Schouten Global worden ontwikkeld en gerealiseerd. Ondanks dat er een grote diversiteit is aan medewerkers, hebben ze allemaal één ding gemeen: ze identificeren zich met de waarden van Action en dragen die uit.

Action waarden.

De Action waarden zijn: klantgericht, kostenbewustzijn, eenvoud, respect, teamwork en discipline. Dianne Beerepoot, manager Learning & Development: “Deze waarden weerspiegelen waar Action voor staat. Ze vormen de basis van ons succes. Ieder land heeft zijn eigen cultuur, toch is de inhoud van de opleidingen die we aanbieden in elk land voor 95% identiek. In die zin gaat de Action cultuur boven de landscultuur.”

Niet zeuren maar doen.

Bart Raeymaekers is als director Store Operations, internationaal verantwoordelijk voor alle winkels. Hij weet als geen ander dat er veel ontwikkelmogelijkheden zijn binnen Action. In 2012 hoorde hij voor het eerst van het bestaan van de organisatie. “Destijds was Action in België (waar hij vandaan komt) nog vrij onbekend. Ik hoorde over de organisatie en werd getriggerd door de Action waarden. Ik voelde mij verwant met de positieve en oplossingsgerichte manier van aanpakken. Niet zeuren maar gewoon doen. Dat trok mij heel hard aan.”

Raeymaekers verruilde zijn loopbaan bij een gerenommeerde food retailer voor uitdaging bij Action. Hij startte als verkoopleider in België en werkte vervolgens ook als verkoopleider in Zuid Nederland. Hij richtte het Belgische Action hoofdkantoor op en werd er general manager om vervolgens als general manager in Frankrijk het aantal Action vestigingen flink uit te bouwen. Sinds april 2018 is Raeymaekers director Store Operations voor heel Europa.

Hij vindt het belangrijk dat de bedrijfsleiders en hun assistenten (die vaak doorgroeien naar bedrijfsleider) de juiste skills en tools krijgen om hun winkel te laten floreren: “Onze bedrijfsleiders zijn enorm gedreven. Het zijn echte ‘winkeldieren’. Door het aanbieden van een Leadership Program (dat Action samen met Schouten Global ontwikkelde) leren zij zichzelf beter kennen en krijgen ze inzicht in hoe je anderen in beweging brengt. Met die kennis en vaardigheden kunnen zij hun ambities waarmaken. Dat motiveert én resulteert in een goedlopende winkel.”

Jezelf en elkaar uitdagen.

Raeymaekers belicht de veranderende wereld van Action: “In 2012 stonden mijn collega’s en ik voor een enorme uitdaging: we gingen twee winkels openen in één week en hoe moesten we dat nu toch organiseren? Vandaag de dag openen we weken achter elkaar tien winkels of meer, en alles loopt vlot. Dat is typisch Action: jezelf en elkaar steeds uitdagen en verbeteren. Voor mij is dat ook de link met opleidingen.

Steeds ‘beter’ worden.

Je stelt jezelf steeds de vraag: Waar hebben onze mensen behoefte aan? Wat kunnen wij ze bieden? En hoe resulteert dat in ‘beter’ worden? Op persoonsniveau én als organisatie”

Geen feedback cultuur.

“Niet overal in Europa heerst een feedback cultuur”, vertelt Raeymaekers. “Dat is wel een wezenlijk onderdeel van het Leadership Program, want binnen Action is feedback essentieel. Dit heeft ertoe geleid dat mensen zich nu uitspreken als er zaken spelen, waar ze eerder zouden zwijgen. Dat is van belang want zaken die worden benoemd kunnen worden aangepakt.

Voorbeeld: Toen ik in Frankrijk als general manager aan de slag ging, merkte ik op dat in tegenstelling tot wat ik in bijvoorbeeld Nederland gewend was, mijn medewerkers weinig tot geen feedback gaven aan mij. Dat vond ik jammer, want door elkaar feedback te geven, worden we beter. Na de opleidingen werd het voor hen duidelijk dat feedback geven met als doel elkaar te verbeteren en te doen groeien gewoon bij Action hoort. Nadien ontving ik veel meer feedback en was zelfs een 360 graden assessment mogelijk.”

Heel veel trainingen in 7 landen.

Dianne Beerepoot beschrijft de uitdaging waar zij en haar team voor staan: “Met een relatief klein L&D team realiseren we heel veel trainingen in verschillende landen. Dit vraagt om uniformiteit en samenwerking. Action werkt uitsluitend met partners die in alle landen waar vestigingen zijn een bepaalde training kunnen uitrollen. De coördinatie, logistiek, het inplannen van deelnemers, maar ook het werven, onboarden en de inzet van trainers, besteden wij voor de Leadership Programs en voor de Agressie en Geweld trainingen uit aan Schouten Global.

We hebben frequent contact via de project manager bij Schouten. Daarnaast is er een Back Office team ingericht waar de mensen van Schouten alle operationele zaken regelen. Dat is echt een enorme klus. We werken nu ruim 3 jaar samen en hebben flink in elkaar geïnvesteerd . Dat werpt zijn vruchten af. Activiteiten die niet tot onze core business behoren, besteden we uit. De visie, het opleidingsbeleid en de ontwikkeling van onze mensen bewaken we daarentegen strak.”

Schouten Global zorgt voor consistente organisatie en uitvoering van trainingen voor Action in 7 landen en op verschillende niveau’s. Dankzij de hoge kwaliteit en strakke regie van Schouten Global, kan het L&D team van Action zich richten op hun kerntaken en de operationele zaken onbezorgd uit handen geven.

Groei.

Action groeit snel. In een Nederlandse Action vestiging werken al snel 40 tot 60 mensen. In andere landen zijn het er gemiddeld 20, doordat ze daar het concept van parttime scholieren die als vakkenvullers werken meestal niet kennen. De winkels zijn 6 of 7 dagen per week open en er is altijd een bedrijfsleider of assistent bedrijfsleider aanwezig.

Dianne Beerepoot: “Assistent bedrijfsleiders zijn soms jongens of meiden van begin twintig die zijn doorgegroeid van bijvoorbeeld zaterdaghulp. Zij zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in een winkel als de bedrijfsleider niet aanwezig is. Sommige van hen hebben scholing afgerond, anderen niet. Vanuit Action krijgen zij naast een uitgebreid intern operationeel opleidingstraject, ook de kans het Leadership Program te volgen. Zo krijgen ze de handvatten die ze nodig hebben om invulling te geven aan hun functie. Maar ook om eventueel door te groeien naar de rol van bedrijfsleider en om uiteindelijk een Action vestiging te runnen. Een aantal assistent bedrijfsleiders pakt deze kans met beide handen aan. Het is geweldig te zien hoe zij zich ontpoppen tot gedreven en talentvolle professionals.” 

Gelijke kansen.

Alle medewerkers van Action krijgen gelijke kansen. Die zijn gebaseerd op inzet en prestaties. De assistent bedrijfsleiders vormen een pool van high-potentials waarmee Action bouwt aan de toekomst. Groeien kan bij Action op alle niveau’s. Zo bestaat de groep rayonleiders voor een flink deel uit voormalig bedrijfsleiders.” Win-win. Werknemers leveren een belangrijke bijdrage aan de groei van organisaties. Action ontwikkelt het menselijk potentieel optimaal om groeiambities te realiseren en creëert daarmee een win-win basis voor persoonlijke- én organisatiegroei.

Download het artikel

Voor meer informatie bel of

  • Onze redactie