Leren in de praktijk werkt bij Joulz

De leidinggevenden bij Joulz zijn echte praktijkmensen. Ze plannen de aanleg van het elektriciteitsnet, ze zorgen dat het netwerk goed onderhouden blijft en ze spelen in op calamiteiten. Kortom, mensen die niet graag achter de boeken of in een trainingszaal zitten. Maar dat hoeft tegenwoordig ook niet meer. Via een online leeromgeving zijn leren en werken op een vloeiende manier te integreren. En dat werkt goed bij Joulz.

De vraag

Goede leidinggevenden zijn van belang voor de ontwikkeling die Joulz doormaakt. Het bedrijf moet steeds bedrijfsmatiger te werk gaan binnen een concurrerende markt. De groep leidinggevenden is divers wat betreft opleidingsniveau, leeftijd en achtergrond. Sommigen gaat het leidinggeven gemakkelijk af, anderen hebben behoefte aan extra ondersteuning. De directie wil graag alle leidinggevenden de mogelijkheid bieden om hun vaardigheden op peil te krijgen en te houden. Maar dan wel met een praktische, eigentijdse aanpak die aansluit bij de moderne manier van communiceren. Samen met Schouten & Nelissen ontwikkelde Joulz Gereedschapskist voor leidinggevenden, een nieuwe leermethode voor leidinggevenden.

De aanpak

De essentie van de nieuwe aanpak is dat het leren zoveel mogelijk gebeurt op de werkplek, ondersteund via digitale middelen. Er is een online leeromgeving ingericht met praktijkopdrachten en voor contact met andere deelnemers en een e-coach. Ook zijn er video’s te zien met herkenbare situaties uit de dagelijkse Joulz-praktijk. Iemand heeft zijn helm niet op, de planning loopt uit, een werknemer komt voor de derde keer te laat. Hoe reageer je hierop als leidinggevende? Alle informatie en opdrachten sluiten direct aan bij de praktijk.

Paul Land, adviseur Management Development bij Joulz: ‘Het traject is ingedeeld in vier modules. Deze behandelen de belangrijkste thema’s voor leidinggevenden: communicatie, persoonlijk leiderschap, situationeel leiderschap, macht en gezag. Iedere deelnemer gaat in eigen tempo door een module heen en kan zo vaak oefenen als hij wil en feedback vragen. Iemand kan zichzelf bijvoorbeeld opnemen via de webcam en tips vragen aan de e-coach of aan collega’s. Per module is voor verdieping en extra oefening met een acteur een traditionele trainingsdag gepland.’

Het resultaat

‘The proof of the pudding is in the eating’, zegt Paul. ‘Mensen op de werkvloer geven aan dat ze het verschil merken. Dat is een mooi resultaat. De leidinggevenden zelf zijn ook positief. Herkenbaar, direct toepasbaar én leuk vanwege de combinatie van inhoud en vorm, zoals films op locatie en interviews met collega’s.’

Een ander belangrijk resultaat is dat de leidinggevenden hebben geleerd te leren. In de beginfase van het traject bleek bijvoorbeeld dat de meesten het lastig vonden de eigen tijd in te delen en tijd vrij maken om te leren. Annette van Weel van Schouten & Nelissen: ‘Het is heel logisch. De leidinggevenden zijn erg druk en urgente zaken gaan altijd voor. Maar iedereen is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de eigen ontwikkeling – ook als straks het traject is afgerond. Het is dus van belang om duidelijk te maken dat een nieuwe manier van leren nieuwe dingen vraagt. En wie eenmaal heeft geleerd om tijd vrij te maken voor leren en persoonlijke ontwikkeling, heeft daar altijd profijt van.’

Cornelie Kaptein, HR directeur Joulz

‘Joulz is een vooruitstrevend, innovatief bedrijf. Ook onze opleidingen willen we op een vernieuwende manier vormgeven. We hebben hiermee een start gemaakt met een nieuw leertraject voor alle leidinggevenden. Het is belangrijk om te investeren in managementvaardigheden en in permanent leren om op lange termijn succesvol te blijven. Het bijzondere aan het traject is dat mensen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo vaardigheden kunnen leren. Dit is mogelijk omdat we moderne technologieën gebruiken. Het zorgt voor een nieuwe manier van leren: leren op de werkplek.’

Coachend leidinggeven is ook een manier om alle processen van werknemers op de werkvloer te ondernemen. Bekijk de pagina voor meer informatie.