MTO biedt eye openers voor Politie Brabant-Noord

Het Korps Brabant-Noord wilde de afstand tussen leiding en werkvloer verkleinen, of liever nog elimineren. Brigadier en lid van de OR Karel de Groot klopte bij Schouten & Nelissen aan voor een Medewerkers Tevredenheids Onderzoek (MTO) op basis van het wetenschappelijk gevalideerde WEB-model.

De WEB-monitor leverde ons nuttige individuele én groepsfeedback op.Heuse eye openers voor velen!’’ - Karel de Groot, brigadier en lid van de Ondernemingsraad korps Brabant-Noord


Bestaande situatie
Het Korps Brabant-Noord had al vier Medewerkers Tevredenheids Onderzoeken achter de rug, maar met de resultaten werd te weinig gedaan. De Ondernemingsraad besloot daarom om zelf een MTO uit te voeren. Hieruit bleek dat de visieontwikkeling van de korpsleiding niet verder kwam dan het kader en de OR wat een afstand schiep tussen leiding en werkvloer. De Groot zocht naar een instrument om die afstand te verkleinen. “Tijdens een seminar hoorde ik over het Job Demands-Resources (JD-R) model met taakeisen en hulpbronnen dat de basis vormt voor het medewerkersonderzoek van Schouten & Nelissen. Dat was voor mij de spijker op zijn kop. Dát wilde ik ook in mijn organisatie!” 

Plan van aanpak
Toen ook de korpsleiding enthousiast was over het inzetten van dit MTO, nam de OR het initiatief om dit verder uit te rollen. 54% van de 1.500 korpsleden deden mee aan het onderzoek. De Groot: “Het mooie van dit medewerkersonderzoek is de directe feedback. Mensen krijgen een spiegel voorgehouden. Waarop scoor ik ‘rood’ en waarop ‘groen’? Ze konden daaruit zelf concluderen welke individuele vervolgacties zinvol zijn: praten met de bedrijfsarts of met een loopbaanadviseur, of misschien meer sporten.” 

Het resultaat
De individuele maar ook groepsfeedback die het MTO opleverde, zetten de mensen op scherp. Aandachtspunten binnen het korps bleken ‘technostress’, apathie, werkdruk en de werk-privé-balans. De Groot: “Maar er was absoluut ook positieve feedback: zo bleken wij ‘bevlogenen dienders’ te zijn. Dat voelt goed. Met het MTO hebben we een praktisch meetinstrument in handen. Meten is weten – maar we doen er ook echt iets mee! Onze volgende stap is meting-2: is het werkplezier verder verbeterd? En kunnen de korpsleden hun eigen bevlogenheid beter sturen? Onze meetlat is nu een actieplan met als motto: ‘plan, do, check, adapt’.’’

Meer weten?
Ben je benieuwd wat Schouten & Nelissen kan betekenen voor jouw organisatie? Vraag een adviesgesprek aan met één van onze adviseurs. We komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek.