People Centric op de eerste plaats.

Euler Hermes is wereldwijd marktleider op het gebied van kredietverzekeringen en maakt deel uit van de Allianz Group. Het bedrijf bestaat meer dan 100 jaar en beschikt over een ongeëvenaarde business intelligence. Euler Hermes investeert in haar mensen en hun kennis over bedrijven wereldwijd. Serhat Kakci licht toe waarom ‘People Centric’ binnen Euler Hermes op de eerste plaats komt.

Serhat Kakçi is actief als Regional HRControlling & HRIS voor Euler Hermes Northern-Europe. Vanuit zijn functie houdt hij zich bezig met alle HR gerelateerde controlling processen én is hij verantwoordelijk voor alle HR Information Systems (IS) in de regio Northern-Europe. “Mijn functie omvat alles wat te maken heeft met HR- Controlling zoals FTEs, HR budgettering en HR financiën. Daarnaast ben ik het eerste en enige aanspreekpunt wanneer het aankomt op de HR  systemen die we gebruiken. Verder functioneer ik als PMO voor diverse HR projecten die worden gelanceerd in Northern- Europe. Met 7 Business Units verspreid over 15 landen en een scope van 1.700 medewerkers waar ik volledig verantwoordelijk voor ben, is dat een grote uitdaging. Gelukkig gaat het me goed af.” Kakçi startte 4 jaar geleden als  stagiair bij Euler Hermes en heeft zich razendsnel ontwikkeld. De mogelijkheid om als ‘highpotential’ vlot door te groeien kenmerkt de organisatie. Alles draait om ontwikkeling. Euler Hermes investeert graag in ‘Human Capital’ want de nieuwe ‘People Centric’ benadering binnen de ‘Confidence to Bold’ strategie is de basis van het gezamenlijke succes.

Future skills.

“Bouwen aan de toekomst en investeren in future skills vinden wij belangrijk. Denk aan de digitale transformatie en alles wat daar in een werkomgeving als de onze bijkomt kijken. Er komen steeds nieuwe systemen en alles wordt makkelijker voor klanten, maar onze mensen moeten wel mee in alle ontwikkelingen. Ook in onze organisatie zijn er mensen die de voortdurende veranderingen spannend vinden. Daarnaast zijn er ook veel mensen die er juist energie van krijgen, want voor onze organisatie is het van essentieel belang mee te gaan in de digitale vernieuwing. Euler Hermes is de grootste kredietverzekeraar ter wereld en dat willen we blijven. Dat kan alleen als je de juiste personen op de juiste plekken hebt werken.”

Met de nieuwe strategie focust Euler Hermes zich de komende 3 jaar op de volgende onderwerpen: Data-driven, Nimble, Empowerment & People Centric als basis.

Betrokkenheid.

“Binnen onze regio investeren we niet alleen in onze mensen op het gebied van ontwikkeling. Een gezonde werkomgeving en betrokken medewerkers zijn net zo belangrijk! Betrokkenheid is en blijft van essentieel belang voor onze organisatie. Binnen Northern-Europe richten we ons op het feit dat we een ‘Compelling Place to Work’ zijn en streven we ernaar de ‘Employer of Choice’ te blijven voor onze (nieuwe) medewerkers.”

Work Well.

“Binnen Euler Hermes Northern-Europe wordt veel geïnvesteerd in het welzijn van onze medewerkers. Work Well is de naam van een framework dat is ontworpen om onze mensen daarbij te ondersteunen, zodat we een gezonde werkomgeving en - cultuur behouden en bovendien een gezonde lifestyle en de body-mind balans bevorderen” aldus Kakçi. “Essentieel onderdeel van Work Well is de Stress Awareness training waarvoor we de samenwerking zijn aangegaan met soft skill opleider Schouten Global.”

Stress Awareness.

De Stress Awareness Training hebben we samen met Schouten Global opgezet om tot een betere Work-Life balanc te komen. Voor de pilot van de training hebben we gekozen voor Rusland, waar het vanuit de cultuur ongebruikelijk is te communiceren over stress. Het programma is enorm goed ontvangen en de reacties waren zo positief dat we de training onmiddellijk zijn gaan uitrollen in de rest van de landen. Overall wordt het programma gewaardeerd met een 8,8. Diverse programmaonderdelen scoren zelfs hoger dan een 9.”

Serhat Kakci: “Ik houd mij bezig met strategische keuzes en vertrouw voor het operationele deel op de inbreng van de mensen in de regio en de expertise van Schouten Global. Dat pakt goed uit. We krijgen positieve reacties en mensen waarderen het echt om het programma te volgen. Er is aandacht voor vitaliteit en stressen we helpen mensen zich te ontwikkelen op andere gebieden dan strikt het functiegerichte.”

In principe biedt Euler Hermes in alle landen waar ze actief zijn, hetzelfde programma aan. De trainer is echter vrij om onderwerpen toe te voegen als er iets specifieks speelt in de context van de landscultuur of als er een topic speelt in een bepaalde vestiging. De lokale HR staff wordt altijd bij het traject betrokken en ook zij brengen soms onderwerpen in.

Andere Work Well initiatieven.

Buiten de Stress Awareness Training hebben we meerdere initiatieven die onderdeel zijn van het Work Well framework. Zo bieden we onze mensen (>45+jaar) de mogelijkheid van Physical Health Checks waarbij ze een volledige check krijgen op het biometrische aspect, bloedwaardes, bloeddruk, bloedvaten, conditie en het neurologisch systeem. Daarnaast geven we onze medewerkers in enkele landen de mogelijkheid een ‘Pulse Check’ uit te voeren. Dit is een moment opname waarbij een medewerker zijn of haar ‘level of happiness’ kan aangeven. We vinden het belangrijk om de gelukservaring van onze medewerkers te analyseren, met als doel om acties op te zetten waarmee het ‘level of happiness’ wordt bevorderd.

Ook het Employee Assistance Programme (EAP) verdient aandacht. Het EAP is een telefonische psycholoog die ondersteuning biedt bij allerlei issues en problemen die kunnen spelen op zowel zakelijk- als privégebied. Daarbij kun je denken aan familiekwesties, persoonlijke problemen, het ontwikkelen van weerstand, juridische kwesties en omgaan met financiële planning. De service is volledig confidentieel. De resultaten worden dus ook niet met de organisatie gedeeld. Er is ook een e-coach variant.’’

Mobiliteit en Career Development.

Los van het feit dat wij veel investeren in onze mensen op het gebied van ontwikkeling en welzijn, vinden wij het ook van essentieel belang dat onze mensen zowel duurzaam- als multi-inzetbaar zijn. Als Northern-Europe investeren wij in de mobiliteit van onze medewerkers. We promoten dit actief.”

Northern-Europe is een complexe regio. Er zijn veel kleine landen met cultureleen operationele verschillen. Dankzij een structurele aanpak weten we daar steeds meer één geheel van te maken. Mobiliteit is onderdeel van de Career Development Campaign binnen Euler Hermes. Daarbij kun je denken aan het vervullen van zeer diverse rollen (functioneel) maar ook aan het werken in verschillende landen (geografisch). Dit heeft ertoe geleid dat 48% van alle  gevulde vacatures binnen Euler Hermes Northern-Europe intern worden vervuld.

Cijfers.

Alle HR gerelateerde projecten en initiatieven die we starten voor onze medewerkers maken deel uit van onze ‘People Centric’ approach. Deze aanpak heeft geresulteerd in fantastische retentiecijfers. Het aantal medewerkers dat onze organisatie verlaat is vrij laag.

Trots.

Kakci licht toe: Voor ons bewijzen de cijfers dat het investeren in onze medewerkers, aandacht hebben voor een positieve werkomgeving en het creëren van een goede work-life balans, Euler Hermes Northern-Europe sterk maken en aantrekkelijk als werkgever. Dit wordt mede onderschreven door de uitkomsten van het Allianz Engagement Survey (AES) waarop we jaar na jaar steeds hoger scoren. Dat maakt ons enorm trots.”

Download het artikel

Voor meer informatie bel of