Rabobank: mensen verleiden om te leren

Enkele jaren geleden was binnen de Rabobank de tijd rijp voor een nieuwe visie op leren. Met uitgangspunten als: samen leren en leren dicht op de praktijk. Een ander uitgangspunt is dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. Wat nodig is, is een gunstig leerklimaat. Een leerklimaat waarin je mag experimenteren, fouten mag maken, waarin samenwerken wordt bevorderd en waarbij de werkomgeving is ingericht met hulpmiddelen die leren en ontwikkelen ondersteunen. Dankzij nieuwe technologieën zijn werken en leren steeds gemakkelijker te integreren, is de ervaring bij de Rabobank. Want waarom zou je leren los van werken zien? Veel mensen hebben echter moeite met veranderingen. En dus ook met een nieuwe manier van leren. Geïntegreerd leren vraagt bijvoorbeeld om een actieve houding van deelnemers.

De vraag

Het verhogen van de inzetbaarheid, effectiviteit en welzijn van de medewerkers. Hiervoor is gewerkt aan een verdere verbetering van de gesprekstechnieken van leidinggevenden. Zowel binnen formele settings als binnen de dagelijkse coaching en verbonden aan de leerfilosofie van de Rabobank.

De aanpak

Alle uitgangspunten van de visie van Rabobank heeft Schouten & Nelissen verwerkt in het leertraject. De relatie met de praktijk is daarnaast erg sterk. Zo hebben experts en ervaren collega’s van de Rabobank input geleverd en delen zij hun kennis en ervaring op video. Alle opdrachten sluiten aan op werkzaamheden op de werkplek. Deelnemers zijn verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Verder ondersteunt Rabobank samen leren en het uitwisselen van ervaringen via een online omgeving. Er wordt veel aandacht besteed aan dit sociale leren. Bijvoorbeeld door een Yammer-groep op te zetten regisseren we het sociale leren. Maar Rabobank gebruikt bewust niet alle mogelijkheden van nieuwe media, om mensen niet te overvoeren.

Rabobank wilde echt terug naar het dialoog. Een paar keer per jaar een formeel gesprek houden met elkaar volstaat niet. Gesprekstechnieken zijn dus belangrijk, zoals luisteren naar wat iemand bezighoudt en nodig heeft. Rabobank stimuleert de deelnemende managers bijvoorbeeld om in gesprek te komen en te blijven met hún leidinggevende. Dit wordt bewerkstelligd via simpele opdrachten. Als eenmaal de dialoog op gang is gekomen, blijven mensen gemakkelijker in contact.

Het resultaat

De achterliggende gedachte van de nieuwe manier van leren wordt breed geaccepteerd en omarmd. Mensen binnen de Rabobank kiezen bewuster wat ze willen leren. Men denkt na, samen met hun leidinggevende, over wat ze nodig hebben voor hun functie. Het leertraject is daardoor meer van henzelf geworden en minder een vaststaand programma. Zo ontstaat vrijheid om te leren!

Rik Reumkens van Rabobank Learning Center

De techniek is niet leidend. Wij vinden co-creatie erg belangrijk. We bedenken niet in ons eentje wat handig is en wat goed zou werken. We schakelen externe partners in, zoals Schouten & Nelissen, om ons te ondersteunen. Samen optrekken, kwaliteit delen en samen investeren in vernieuwing. Daar geloven we in!

Op zoek naar een leertraject op maat? Schouten & Nelissen denkt graag met je mee!