Sint-Janslyceum beoordeelt leraren op competenties

Het Sint-Janslyceum wil de kwaliteit van het onderwijs voortdurend verbeteren met prestatiebeoordeling en -beloning. In het onderwijs is dat nog niet zo vanzelfsprekend. Het lyceum vraagt Schouten & Nelissen om samen met het managementteam een heldere visie op beoordelen te ontwikkelen en te adviseren over de implementatie.

 

''Iedereen weet wel wat een goede docent is. Maar als je prestaties wilt 
koppelen aan beloning, zul je je beoordeling heel stevig en objectief 
moeten onderbouwen"
 - Toine Veuger, rector Sint-Janslyceum

De opdracht
In haar streven naar voortdurende kwaliteitsverbetering wil het Sint-Janslyceum in Den Bosch prestatiebeoordeling en -beloning invoeren. Dat is in het onderwijs nog niet vanzelfsprekend, dus een goede voorbereiding is gewenst. Het lyceum vraagt Schouten & Nelissen om samen met het managementteam een heldere visie op beoordelen te ontwikkelen en te adviseren over de implementatie.

Bestaande situatie
Hoewel er een complete HR-cyclus op papier staat, voert het Sint-Janslyceum in de praktijk alleen functioneringsgesprekken. Uitzondering hierop vormen de leraren met tijdelijke contracten, zij worden wel formeel beoordeeld. “Wie eenmaal een vast contract heeft, zit in feite tot zijn pensioen goed”, licht rector Toine Veuger toe. “Maar er is geen prikkel om jezelf te verbeteren. Met beoordelingsgesprekken heb je een goed verbeteringsinstrument in handen, zeker als je deze koppelt aan salarisafspraken. Maar hoe beoordeel je eenduidig en transparant?”

Plan van aanpak
Samen met het managementteam van Sint-Janslyceum stelden wij een visie op het beoordelen op competenties op. Ook trainden we het managementteam in het voeren van goede beoordelingsgesprekken – inclusief 360° feedback. Veuger: “Dat is wel even wennen en soms ook slikken, want je krijgt een eerlijke mening over je kwaliteiten als docent van ouders, leerlingen en collega's. Het voordeel is dat leraren met de uitkomsten concrete punten hebben om aan te werken.”

Het resultaat
Er is nu één visie op beoordelen, die door alle managementteamleden wordt gedeeld. En onder de docenten is er meer vertrouwen – het is gemakkelijker en gebruikelijker geworden elkaar kritische vragen te stellen. Veuger: “Het belangrijkste dat we van Schouten & Nelissen geleerd hebben, is dat je mensen niet moet beoordelen op wat we denkt, voelt of vermoedt maar op concreet gedrag. Dit is een mooie voorzet voor de volgende stap: het beoordelen én belonen op basis van individuele prestaties.”

Meer weten?
Ben je benieuwd wat Schouten & Nelissen kan betekenen voor jouw organisatie? Vraag een adviesgesprek aan met één van onze adviseurs. We komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek.