Strategisch meerjarenplan voor gratis zoekmachine

Een gratis online zoekmachine voor wetenschappelijke informatie, die helaas onvoldoende gebruikt werd. Hoe verder? Een grote uitgeverij kwam bij Schouten & Nelissen met de vraag om een strategisch meerjarenplan te ontwikkelen en een krachtige presentatie voor te bereiden om het senior management te overtuigen van de gekozen strategie. En dat is gelukt!

Bestaande situatie

Een paar jaar geleden lanceerde een bekende Nederlandse uitgeverij een gratis online zoekmachine voor wetenschappelijke informatie. Helaas bleef het gebruik achter bij de verwachtingen en ontbraken de business modellen. Het senior management vroeg zich af wat er moest gebeuren om het project weer vlot te trekken.

Plan van aanpak
Samen met Schouten & Nelissen ging het verantwoordelijke team in workshops aan de slag om te onderzoeken wat de markt vraagt en wat concurrenten, zoals Google, al bieden. We ontwikkelden meerdere toekomstscenario’s, waarbij vragen aan de orde kwamen als: hoe ontwikkelt zich de vraag van gebruikers? Wat zijn gangbare business modellen? Krijgen we te maken met nieuwe concurrenten? Ook brachten we de kansen voor de online zoekmachine in kaart én hun plek binnen de corporate strategie van de organisatie. Samen met het team van de uitgeverij maakten we vervolgens een aantal keuzes, die in een presentatie aan het senior management zijn toegelicht.

Het resultaat
Op basis van onze workshops en analyse besloot men de opzet voor de online zoekmachine grondig te herdefiniëren en de strategie hierop aan te passen. Het management was enthousiast en gaf het team groen licht om de veranderingen door te voeren.

Meer weten?
Ben je benieuwd wat Schouten & Nelissen kan betekenen voor jouw organisatie? Vraag een adviesgesprek aan met één van onze adviseurs. We komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek.