• Onze redactie

Topleiderschap in de autoindustrie

Voor een marktleider in de automobielindustrie gingen de zaken goed. Toch was er een groot verandertraject nodig. De komst van zelfrijdende auto’s zette de mogelijkheden op zijn kop. De autoproducent moest snel met een ander design- en productieproces komen, én met nieuw leiderschap. Schouten Global ontwierp samen met het bedrijf een ontwikkelprogramma voor 200 leiders.

‘We leren het meeste als we uit onze comfortzone worden gehaald.’

Vier doelen

Voor het leiderschapsprogramma van 1,5 jaar werden vier doelen gedefinieerd in samenwerking met de autofabrikant. Leiderschapskwaliteiten moesten verbeterd en geborgd worden. Doelstellingen op korte termijn eerder behaalt. Op langer termijn was een basis voor organisatiegroei en sterk leiderschap nodig. En er werd ingezet op een high-performance cultuur.

Cultuurverandering en creatief leiderschap

Samen met de autofabrikant ontwierp Schouten Global een programma om in vijf stappen de gewenste cultuurverandering binnen de organisatie te behalen. En de leiders in staat stelt voortaan te handelen uit een creatief denkmodel. Deze stappen kwamen aan bod:

  1. Cultuuronderzoek
  2. Identificeren van de sleutelcompetenties
  3. Bootcamp: large scale interventie
  4. Leerreizen
  5. Afsluitende, large scale, workshop

Stap 1: cultuuronderzoek

De kick-off van het programma bestond uit de ‘Leadership Culture Survey’ onder twaalf topleiders van verschillende nationaliteiten en achtergronden. Zij keken naar de organisatie en hun eigen rol daarin. Hierdoor werd het gat tussen de organisatiecultuur en de door hen gewenste cultuur zichtbaar.

Ook maakte dit onderzoek uitdagingen op het gebied van leiderschapsontwikkeling helder. Op basis hiervan werkte het topmanagement aan zijn eigen competenties waarbij de prioriteit lag op het verder ontwikkelen van coachingsvaardigheden.

Stap 2: identificeren van sleutelcompetenties

In co-creatie met de autofabrikant bepaalden onze consultants de belangrijkste vaardigheden die nieuwe talenten en leiders nodig hebben. Ook formuleerden zij de verwachtingen ten aanzien de organisatie. Werkbarrières werden uitgelicht en hoe die overwinbaar waren. Met deze input ontwikkelde Schouten Global een competentiemodel dat de verwachtingen van het topmanagement aan hun leiders weerspiegelde.

Stap 3: Bootcamp, large scale, interventie

Een van de highlights van het programma was een bootcamp, op een mooie locatie buiten Beijing, waarin zeven van onze consultants met de top 200 leiders aan de slag gingen. In verschillende activiteiten en kortdurende workshops werkten zij aan het beter begrijpen van de eigen organisatie, de veranderingen in de wereld, hun visie op 2020 en de vaardigheden en acties die nodig zijn om deze visie te realiseren.

Stap 4: Leerreizen

Alle 200 leiders namen deel aan interactieve workshops. Tijdens deze trainingsdagen kregen de leiders meer inzicht in wat nodig is om een effectieve leider te zijn. Ambitie, waarden en kracht stonden centraal in de workshops.

Stap 5: Afsluitende workshops

Tijdens de laatste workshop deelden de deelnemers en twee leden van het topmanagement de belangrijkste ‘learnings’. Het programma heeft de deelnemers en organisatie veel gebracht. De top 200 leiders kijken nu vanuit een hoger perspectief. Alles wat ze doen, doen ze om collectief als organisatie beter te presteren.

Duidelijke visie is cruciaal

Om leiders te laten excelleren is het belangrijk een duidelijke visie te hebben op de waarde die je als organisatie voor klanten wil toevoegen. Koppel de benodigde leiderschapsvaardigheden (how) aan de visie (why). En zorg dat leiders niet in oude (verouderde) werkwijzen en gedragingen blijven hangen. Omarm verandering en laat leiders en de organisatie boven zichzelf uitstijgen.

Versterk jezelf, je team en organisatie

Je wilt vooruit komen en wendbaar blijven. Vraag dan gratis het inspiratieboek ‘Sterk’ aan. Naast alle ontwikkelmogelijkheden, krijg je een dosis prikkelende reflectievragen en voorbeeldcases.

Vraag het organisatieboek aan

  • Onze redactie