• Onze redactie

‘Wat de een pesten vindt, noemt de ander een geintje’

‘Onze medewerkers zijn hier gemiddeld zes uur op een dag. Het is zonde om die uren met tegenzin door te brengen. Bovendien: tevreden medewerkers beïnvloeden een goede samenwerking, de sfeer en de gastwaardering.’ Daan Schoute is Restaurant Manager bij McDonald’s Nederland. Met succes zette hij een actieteam Goed en Gezond Werken in. ‘Het heeft mij geholpen om de werksfeer in mijn team te verbeteren.’

‘Het werkklimaat was niet slecht, maar het kan altijd beter’, vertelt Daan over het waarom van het traject. ‘McDonald’s voert innovaties door op elk gebied. Ook als het gaat om personeelsbeleid. Dus de aanpak met de Action Learning Methode past wel bij ons. We vinden het belangrijk dat er een goede werksfeer is en dat mensen met plezier naar het werk gaan.’

Wat ervaren medewerkers écht?
Daan stelde een divers actieteam samen met managers, medewerkers met veel en weinig ervaring en HR-adviseurs. De verschillende sessies brachten meer inzicht in wat er op de werkvloer gebeurt. ‘Als manager heb je toch niet altijd door hoe medewerkers het echt ervaren. Natuurlijk houd ik wel gesprekken met mijn team, maar die gaan meer over hun persoonlijke ontwikkeling en minder over de werksfeer. Er kwam nog best wat boven tafel. Zo bleek bijvoorbeeld dat mensen zich soms buitengesloten voelden. Met het actieteam hebben we gekeken: wat gebeurt er, hoe komt het?’

Niet iedereen ziet de humor in van een geintje
‘Uiteindelijk werd duidelijk dat de huisregels die we hebben te abstract zijn. Een van die regels is bijvoorbeeld: we werken aan een prettige werksfeer. Maar wanneer heb je een prettige sfeer? Een andere schrijft voor dat we ons niet schuldig maken aan seksuele intimidatie, pesten en agressie. Ook hier geldt weer: wat is pesten? Wat de een pesten vindt, noemt de ander een geintje. Zo gebruiken medewerkers de bijnaam amateur nog wel eens als iemand iets niet goed doet. Voor veel voelt dat als een grapje, maar nieuwe medewerkers kunnen hiervan heel onzeker worden. De sessies leverden die bewustwording op.’

Van hogerhand opleggen werkt niet
Als oplossing bedenkt het actieteam zelf voorbeelden bij de huisregels. Die zijn gepresenteerd aan collega’s in bijeenkomsten en via interne communicatiekanalen. Een succes vindt Daan. ‘Het werkt zo goed, omdat het door medewerkers zelf is bedacht. Dan is het veel sneller geaccepteerd dan wanneer het door het managementteam is opgelegd. Het actieteam vond zelf op een gegeven moment dat er nog meer draagkracht nodig was. Toen hebben ze voor alle medewerkers een sessie georganiseerd volgens de aanpak van het actieteam. Het hele team ging met elkaar in gesprek, waardoor het nog meer ging leven.’

Afspraken onder de loep
Zo kwam ook de derde huisregel aan bod: we voeren de Nederlandse taal. Daan: ‘We hebben een heel internationaal team, daarom deze regel. Spreek je geen Nederlands? Dan is het Engels. Toch bleek dat dat niet altijd zo werd uitgevoerd. Dat sluipt er in. Als twee mensen dan in hun eigen taal praten, is dat vervelend voor een ander. Die voelt zich buitengesloten. Het is nu voor iedereen duidelijk waarom die regel er is. Dat maakt het makkelijker om mensen aan te spreken als ze zich hieraan niet houden.’

Open cultuur
‘Het overall resultaat is dat we een meer open cultuur hebben gerealiseerd. De werksfeer is echt verbeterd,’ zegt Daan over het effect van de interventies van het actieteam. ‘Als er iets gebeurt, dan wordt het meteen aangepakt. Bij ons werken veel jongeren. Dan ligt online pesten op de loer. Ook daar zijn we nu meer alert op. Iedereen is zich ervan bewust dat dat niet kan. Gebeurt het toch, dan is het meteen bespreekbaar. Zelf ben ik ook alerter. Ik heb gemerkt dat ik nog vaker op de werkvloer moet zijn, vaker moet vragen hoe mensen het ervaren en meer met mensen in gesprek moet gaan. De drempel was toch te hoog.’

De tijd nemen voor een gesprek
‘Bij McDonald’s is het soms hard werken. Je moet goed als team samen kunnen werken om elke gast goed en snel te helpen. Daar leer je veel van en het is fijn als dat met plezier gebeurt. Daarom gaan we het vaker doen, deze werksessies. Een keer in de drie maanden zullen we met elkaar gaan zitten en kijken wat er beter kan.’

Over McDonald’s
McDonald's Corporation is wereldwijd de grootste restaurantketen met meer dan 36.000 restaurants in meer dan 100 landen. McDonald's is een franchiseorganisatie waarbij 70% van de restaurants eigendom is van lokale zelfstandige ondernemers. McDonald’s Nederland is onderdeel van de McDonald’s Corporation en telt 223 restaurants in handen van een franchise-ondernemer en 22 restaurants van McDonald's zelf. Het actieteam Goed en Gezond Werken ging aan de slag bij één van deze eigen restaurants. In dit restaurant werken ruim 80 medewerkers.

Action Learning Methode
Herken je jezelf in het verhaal van McDonalds? Ondek wat onze Action Learning Methode voor jouw organisatie kan betekenen. 

Vraag advies aan

  • Onze redactie