John Diender

is hoofd Scania Production System bij Scania Production in Zwolle. Hij presenteert de succes- en faalfactoren om sociale innovatie tot motor van een lerende organisatie te maken. In Zwolle staat de grootste van de drie Europese productiebedrijven voor zware Scania vrachtauto’s. Deze vestiging neemt maar liefst 60% van de productie voor haar rekening. Het bedrijf is een uitstekend voorbeeld van een innovatieve organisatie. Hoe wordt sociale innovatie vanuit medewerkers ingepast in zo’n omgeving? De kracht zit hem in de betrokkenheid van de mensen.

Iedere dag leren en verbeteren: sociale innovatie bij Scania.

Voor veel bedrijven is bottom-up innoveren nieuw, maar voor Scania is het een way of working, een way of living. Gefaciliteerd door het management en HR wordt al jaren aan sociale innovatie gedaan door proces- en resultaatverbetering vanaf de werkvloer te stimuleren en te faciliteren. Niet voor niets krijgen ze jaarlijks 120.000 bezoekers die komen kijken hoe het er precies aan toe gaat in Zwolle.

Door dingen concreet en eenvoudig te maken, snapt iedereen binnen Scania wat de bedoeling is. Pas dan kom je immers tot resultaten. Dit doen ze met behulp van de gestructureerde Kaizen-methode, een veelgebruikte verbetermethodiek uit Japan waarbij je verspilling en verstoring elimineert. In zogenoemde Kaizens, werkgroepjes, worden verbeteringen op de werkvloer gerealiseerd. De werkvloer wordt actief betrokken bij deze Kaizens. Dit zorgt voor verhoging van de effectiviteit in het proces en betrokkenheid van de medewerkers. Inmiddels is het intern gemeengoed en weet iedereen wat hem of haar te doen staat. Door de sociale innovatie veranderde de medewerkerstevredenheid van cijfer 6,8 naar een 8,0.