Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Beginnen met leidinggeven zonder te blunderen

Thema: Leiderschap en management
Rubriek
Artikel
Datum
5 juni 2019
3 minuten leestijd

Jij bent iemand met ambitie. En je ziet het wel zitten om met die enorme drive van jou een team naar succes te leiden. Drive is een goed startpunt, maar bezit je deze 5 vaardigheden ook al?

#1. Motiveren op maat

Merk je dat jouw visie en plannen maar lauwtjes worden ontvangen? Dan heb je een stap overgeslagen, namelijk je verdiepen in de persoonlijke drijfveren van je teamleden.

Eigen drijfveren

Wat vindt iemand leuk, welke talenten heeft iemand en in welke omstandigheden voelt iemand zich prettig? Uit die combinatie ontstaat een unieke intrinsieke motivatie. Waar jouw hart sneller van klopt, kan een ander daarom niet of nauwelijks raken.

Veel managers hopen mensen mee te krijgen vanuit hun eigen (tomeloze) enthousiasme. Maar daarbij gaan ze uit van hun eigen drijfveren; een recept voor halfhartig gejuich.

Beste beentje voor

Leer je medewerkers eens kennen als persoon en onderzoek samen welke waarden, talenten en ambities ze meebrengen. Wordt dit aangesproken, dan kunnen mensen hun potentie benutten en beste beentje voorzetten. Het gevolg? Meer betrokkenheid en betere prestaties.

#2. Disfunctioneel gedrag ombuigen

Er komt beslist een moment dat een medewerker niet (in het team) functioneert zoals jij graag zou willen. Feedback geven ligt bij veel managers gevoelig. Je wilt tenslotte geen conflict over je afroepen en de relatie goed houden, maar er wel voor zorgen dat het gedrag verandert. Maar hoe?

Gegarandeerd gedoe

De kunst is respectvol te blijven en je collega niet aan te vallen op zijn of haar persoonskenmerken. Dat lukt als je met concrete voorbeelden het feitelijke gedrag beschrijft dat je waarneemt. Voorkom dat je oordeelt, verwijten maakt of beschuldigingen uit; daar komt beslist gedoe van.

Vergeet dit niet

Uit ook je waardering, want in de dagelijkse drukte schiet dat er snel bij in. En nodig je collega's uit om jou feedback te geven. Of je nu een prille leidinggevende bent of een oudgediende, er valt altijd nog iets te leren en ontwikkelen!

#3. Per situatie de juiste stijl kiezen

Wanneer instrueer je? Wanneer ben je sparringpartner? En wanneer geef je de regie volledig uit handen? Met de juiste leiderschapsstijl kun je iemands impact vergroten en het beste naar boven halen.

Per persoon anders

Ook bij situationeel leidinggeven begint het met je medewerkers te leren kennen en op basis van hun bereidheid en bekwaamheid te kijken welke leiderschapsstijl aanslaat. Vraag overigens ook gewoon wat medewerkers van je nodig hebben. 

Blik in de spiegel

Denk eraan te reflecteren op je eigen ingesleten gedragspatronen. Je kunt alleen soepel schakelen tussen leiderschapsstijlen als je je eigen belemmeringen (h)erkent.

#4. De effectiviteit van het team vergroten

In de meeste teams heerst wel iets wat de samenwerking minder soepel maakt. Afspraken worden niet nagekomen, er vindt over-de-schutting-gooien plaats, de communicatie kan beter. Verwachtingen of doelen botsen en individueel succes gaat voor teamsucces. Klinkt dat bekend?

Allemaal individuen

Elk team bestaat uit mensen met ieder hun eigen waarden en wensen. Hoe een team zich gedraagt en presteert, is dan ook afhankelijk van het gedrag van de individuen in dat team. Vaak schort een goede teameffectiviteit aan wederzijds begrip en vertrouwen in elkaars kunnen.

Daarom is het belangrijk om met het hele team te kijken naar ieders unieke bijdrage, maar ook naar de collectieve waarden en verwachtingen.

#5. Duidelijkheid scheppen over verwachtingen

Zonder heldere verwachtingen is het heel lastig de doelen te bereiken die de organisatie stelt. Als manager moet je de verwachtingen van de top doorvertalen naar concrete doelen voor het team. En ook je eigen verwachtingen helder overbrengen naar boven én beneden. En serieus luisteren naar de verwachtingen van je medewerkers. En, en, en.

Waar begin je?

Maak verwachtingen allereerst bespreekbaar. Te vaak blijven deze onuitgesproken en doen mensen aannames, waardoor er teleurstellingen of zelfs conflicten ontstaan. Stel daarom vragen, vraag door en vul niets voor de ander in.

Vervolgens spreek je resultaten met elkaar af en vergeet je natuurlijk niet alle betrokkenen te informeren. Om onaangename verrassingen te voorkomen, is het belangrijk te blijven communiceren over de voortgang.

Maak een vliegende start

Na de training Beginnen met leidinggeven ben jij helemaal klaar voor je nieuwe uitdaging als manager.

Bekijk de training