Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Leidinggeven in crisistijd

Thema: Leiderschap en management
Rubriek
Artikel
Datum
18 maart 2020
3 minuten leestijd

Bedrijven gaan in de overleefstand. En dat is logisch, want ieders gezondheid staat voorop. Maar we gaan hier uitkomen als maatschappij. Daarom wil je de lange termijn niet uit het oog verliezen. Hoe bewaak je die doelstellingen in een crisis?

Je voelt druk op je schouders om de dienstverlening om te buigen, toch zoveel mogelijk omzet binnen te halen en kosten uit te stellen of te minimaliseren. Jouw focus ligt op overleven en deze bizarre tijd doorkomen.

Begrijpelijk! En ook je medewerkers begrijpen dit. We luisteren allemaal naar het journaal. Maar meer dan ooit hebben we ook mensen nodig die laten zien dat er een nieuwe realiteit is. We hebben jou dus nodig als leider die ons helpt om ons te kunnen aanpassen. En weerbaar te zijn als het niet zo snel gaat als we zouden willen.

Zachte factoren maken het verschil

Want sturen op cijfers en sturen op de korte termijn levert efficiëntie op, maar kost loyaliteit, verbinding en vertrouwen. Zachte factoren die niet meteen zichtbaar zijn op de balans. Maar die op langere termijn het verschil kunnen maken met de concurrent die waarschijnlijk op dit moment net zo hard verandert en bezuinigt.

Lange termijn denken betekent dat je de koers en doelstellingen in zicht houdt. Het eindpunt verandert niet, alleen de manier waarop je er komt. Dat betekent zorg hebben voor cultuur en talentontwikkeling. Zaken die nu net het onderscheid maken. Bevlogen mensen die zich met al hun kwaliteiten inzetten in deze barre tijden. 

Hoe krijg je dat voor elkaar? 5 tips

1. Ken de waarden van de organisatie, weet wat klanten en de medewerkers het meest in jouw organisatie waarderen. Kijk eens serieus in de spiegel: is het management nog steeds in lijn met deze waarden? Ben je ook straks nog steeds geloofwaardig? Dat helpt om het hoofd koel te houden en de juiste keuzes te maken.

2. Medewerkers zijn intelligente mensen en werken niet voor niets bij jouw bedrijf. Betrek ze bij plannen, leg uit waarom je soms besluiten moet nemen die mogelijk niet passen bij wat medewerkers zouden willen. Welke overwegingen hebben de doorslag gegeven? Probeer eventuele verontwaardiging goed te begrijpen en laat dan zien dat kortetermijn- en langetermijndoelen meegenomen zijn in de besluiten. Transparantie is het toverwoord.

3. Vervelende impactvolle besluiten nemen is het domein van de manager, het begeleiden van de verwerking van je mensen ook. Als het werk (deels) stil wordt gelegd, praat dat met alle betrokkenen. Zowel degenen die naar huis worden gestuurd als de mensen die doorwerken. In 1 op 1 gesprekken kun je je mensen helpen om weer naar de toekomst te kijken en gemotiveerd te blijven. Luister en geef vertrouwen.

4. Over vertrouwen gesproken; dat komt te voet en gaat te paard. Het is de basis onder modern leiderschap. Geld als ruilmiddel voor de inzet van mensen creëert een zakelijke verstandhouding, waarbij we leveren wat er redelijkerwijs verwacht mag worden. Wil je meer van je medewerkers? Wil je dat ze zich eigenaar voelen van uitdagingen? Investeer dan ook met aandacht…!

5. Wie is in jouw organisatie het sociale geweten? Breng de economische en sociale balans weer op orde. Ga in gesprek met de OR, HR en medewerkers om te bepalen wat daarvoor nodig is. Het open gesprek en gevoel van gehoord worden is cruciaal.

Hulp bij leidinggeven in crisistijd?

Je staat niet alleen; een coach kan je op afstand geweldig ondersteunen en begeleiden. Behoefte aan een sparringpartner die je nieuwe inzichten aanreikt? Ontdek managementcoaching, ook via videocall!

Meer over managementcoaching