Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Waarom je eigen businessunit of afdeling niet eerst komt

Thema: Leiderschap en management
Rubriek
Artikel
Datum
6 januari 2020
4 minuten leestijd

Aan leiders geen gebrek. Aan leiders met bedrijfskundig inzicht wel. Lastige vraagstukken verlangen een brede blik. Maar managers zijn vaak te druk met brandjes blussen in hun eigen silo. Laat jij je leiden of leid je verandering?

Martijn (41) leidt een businessunit van 60 medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor productontwikkeling, sales en logistiek en werken al jaren op dezelfde manier. Maar de omzet raakt achter. De organisatie moet veranderen en innoveren om haar bestaansrecht te houden. Sneller en beter inhaken op klantbehoeften.

De directie geeft de businessunits ruimte om een veranderplan te maken. Vol enthousiasme stort Martijn zich op vernieuwing en verbetering. Al snel merkt hij dat hij eigenlijk niet weet waar te beginnen. Hoe moet de unit georganiseerd en ingericht worden voor duurzaam succes?

Zijn ideeën zijn te kleinschalig en onvoldoende integraal, krijgt hij van de board terug. Ondertussen heeft Martijn het ook enorm druk met de dagelijkse aansturing. Na 4 maanden ligt er nog geen concreet plan op tafel.

Wat gaat er mis?

Oplossingen voor complexe vraagstukken komen niet uit één discipline. Martijn bekijkt de organisatieverandering vanuit het kader dat hij gewend is. Het gebeurt vaker dat managers opereren vanuit hun eigen silo, maar daardoor een te gefilterde waarneming hebben.

Hoe kun je uitzoomen, breed kijken en vernieuwing co-creëren? Zou Martijn de verandering vanuit een helicopterview benaderen, samen met anderen, dan zou hij de samenhang der dingen kunnen doorgronden en kernoorzaken kunnen identificeren.

Voorbereiden op verandering

Bedrijfskunde biedt je een integrale manier van denken en handvatten om te bepalen hoe je anno 2020 georganiseerd moet zijn om je bestaansrecht en succes te verzekeren. Je probeert als organisatie tenslotte voorbereid te zijn op snelle en intensieve veranderingen in klantvragen, marktontwikkelingen en technologische innovaties.

Het grote geheel blijft verborgen als je je focust op die brandjes links en rechts.

Die uitdaging liegt er niet om en vraagt om méér dan hippe methodes zoals tribes en lean. Het totaalplaatje, dat is waar je zicht op krijgt als je je bedrijfskundig ontwikkelt. Het doet recht aan de complexiteit van bedrijfsvoering en verandering. Je moet naar het hele systeem kijken waar een probleem of ambitie deel van uitmaakt. Dat grote geheel blijft verborgen als je je focust op die brandjes links en rechts.

De juiste beslissingen nemen

Organisaties denken bij verandering nog onvoldoende vanuit het systeem. Discussies over waar de organisatie staat of hoe zij haar toegevoegde waarde kan vergroten, zijn niet vaak gestoeld op bedrijfskundig perspectief. Terwijl die principes handvatten geven om de performance te verbeteren én meetbaar te maken.

Van koersbepaling tot beleidsvorming. Van structuurontwerp tot procesbeheersing. Van supply chain tot marketing. En vergeet risico’s afwegen en performancemanagement niet. Bedrijfskunde reikt leiders een stevige basis om strategisch te managen en de juiste beslissingen te nemen. De vraag ‘hoe kunnen we duurzaam veranderen?’ mag daarom best wat vaker gesteld worden vanuit bedrijfskundig oogpunt.

Wel willen maar niet kunnen

Natuurlijk, het is uitgebreid en soms ronduit complex. Geen wonder dat er onder leidinggevend Nederland veel Martijnen rondlopen. Managers die de brug willen slaan tussen ambities, strategisch beleid en operationeel handelen, maar niet weten waar te beginnen. Vanzelfsprekend is een bedrijfskundige blik dan ook beslist niet.

Als leiders niet het goede voorbeeld geven, krijg je de mensen ook niet mee.

Het risico? Tientallen parallelle verbeterinitiatieven die niet op elkaar zijn afgestemd… De eigen businessunit of afdeling komt altijd eerst… De performance wordt niet gemeten... En ook de veranderbaarheid van leiders kan tegenwerken. Leiders willen nieuwe manieren van werken wel omarmen, maar vinden het in de praktijk toch lastig en gaan dan op de oude voet door. Als leiders niet het goede voorbeeld geven, krijg je de mensen ook niet mee. Verandering begint bij de top.

Reflecteren brengt je vooruit

Krachtig op jezelf reflecteren is dan ook misschien wel dé voorwaarde voor goed leiderschap. Denk je vanuit het grote plaatje? Ontwikkeling begint met bewustwording dat er iets beter of anders kan. Het is goed dat leiders met allerlei vragen rondlopen. Denk aan:

Hoe worden jij en je team wendbaar? Hoe creëer je een open en veilige cultuur? Hoe interacteer je goed met teams, in teams, tussen teams? Hoe neem je afscheid van command-and-control gestuurd leidinggeven en vind je balans tussen autonomie geven en aansturen?
Het zijn uitdagende vraagstukken zonder pasklare antwoorden of succesformules.

Maar één ding is zeker: bedrijfskunde geeft je een rijk palet aan mogelijkheden om tot de juiste antwoorden te komen. Oók, of misschien wel juist, in de context van een organisatie die zich moet aanpassen aan disruptieve invloeden van buitenaf. Onderzoek je patronen, versterk jezelf en maak de weg vrij voor jouw effectiviteit als leider.

Waar begin je?

Bedrijfskunde omvat een breed pakket aan theoretisch inzicht en principes. Die kun je uit een boek halen, maar moeten ook vooral van jou worden. De theorie vertalen naar praktische toepasbaarheid in je eigen context. Precies dat leer je in onze opleidingen bedrijfskunde.

Bekijk de opleidingen