Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Als ondernemer wil je een bepaalde spark voelen, het idee hebben dat je de wereld een beetje beter maakt

Thema: Organisatie ontwikkeling en bedrijfskunde
Rubriek
Blog
Datum
18 januari 2022
3 minuten leestijd

Wat zes jaar geleden begon als een idee van een paar vrienden om samen iets ‘vets’ te gaan maken, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf van zo’n 100 medewerkers. Als digitaal prikbord voor flexibele bijverdieners helpt Temper om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar beter te laten vinden. Mede-oprichter Niels Arntz vertelt over zijn ondernemersreis.

“Ondernemen is echt niet altijd leuk.”

De inefficiëntie op de arbeidsmarkt die Temper wil oplossen, herkent Arntz deels uit zijn eigen ervaringen. “Ik heb zelf ook veel in de horeca gewerkt. En als het dan lekker weer was en vrienden vroegen of ik meeging naar het strand, was het altijd hetzelfde riedeltje. Eerst kijken of het wel kan met werk. Dat gebrek aan flexibiliteit nemen we met ons platform weg. Niet alleen voor de bijverdieners, maar juist ook voor de opdrachtgevers – die hebben heel makkelijk toegang tot geschikte professionals. Echt een win-win dus.”

Impact maken

Toen Temper in 2015 net begon, deden de oprichters de eerste klussen zelf om er zo achter te komen of het idee kansrijk was. “In het begin richtten we ons op de opdrachtgevers, om te onderzoeken waar hun behoeften lagen. We benaderden restaurants, winkels en verhuisbedrijven met de vraag of ze goede mensen nodig hadden, en gingen vervolgens zelf aan de bak. De volgende stap was om in ons netwerk te kijken waar de behoeften aan de andere kant van de marktplaats lag. Was er onder bijverdieners inderdaad een behoefte aan meer flexibiliteit en hogere verdiensten? Dat antwoord bleek ‘ja’, dus konden we weer een volgende stap zetten. Die beginperiode werkten we gewoon nog met een Google Form, en aan de eerste validaties van het concept kwam dus nauwelijks technologie te pas. Daarna zijn we gaan automatiseren en hebben we ons platform gebouwd.”

Arntz wil als ondernemer graag impact maken. “Als ondernemer wil je een bepaalde spark voelen, het idee hebben dat je de wereld een beetje beter maakt.” Werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt is daarbij het hogere doel dat hem en zijn compagnons inspireert. De kracht van het systeem dat ze daarvoor hanteren, schuilt in de eenvoud. “Een opdrachtgever plaatst een klus, en iedereen die over de benodigde vaardigheden beschikt, kan reageren. Het gaat echt om skills, om het zo laagdrempelig mogelijk bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Er ziet niemand meer tussen, en de opdrachtgever kiest gewoon wie het beste bij de klus past. Ook voor mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren, is het daarmee een mooie oplossing.”

Zicht op het grote plaatje

Er zijn weinig professionele omgevingen zo dynamisch als die je bij een start- of scale-up ervaart, weet Arntz. “Dat er heel veel onzekerheid zal zijn, is eigenlijk je enige zekerheid. Daar moet je als persoon wel goed mee om kunnen gaan om succesvol te worden. Bijvoorbeeld door open te staan voor verandering, altijd proberen mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen en als het even tegenzit het tóch van de positieve kant bekijken.” Zijn belangrijkste advies aan andere ondernemers: houd vooral het grote plaatje in het vizier.

“Ondernemen is echt niet altijd even leuk. Soms moet je nu eenmaal dingen doen waar je eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. Glas eten, noemen we dat wel eens. Er moet natuurlijk wel balans zijn: uiteindelijk moet het ondernemen je meer energie opleveren dan dat het je kost. Zaak dus om te voorkomen dat je verstrengelt raakt in de dagelijkse beslommeringen. Het grotere plaatje scherp in je vizier houden, helpt daar enorm bij.” Daarnaast ziet Arntz dat het belangrijk is om zelf tegenspraak te organiseren. “Blijven luisteren naar je eigen intuïtie is iets waar ik erg in geloof, maar constructieve kritiek van anderen kan je ook verder helpen. Verzamel daarom mensen om je heen die je kritisch kunnen bevragen, en blijf daar open voor staan. Jezelf betere vragen stellen—dat is dé manier om steeds beter te worden.”

Vergroot je strategisch innovatievermogen

Wil jij op strategisch niveau bijdragen aan het duurzame succes van mens en organisatie? Schrijf je dan in voor de Mastermodule Commercial innovation and strategy en werk aan je wendbaarheid, innovatief vermogen en adviesvaardigheden.

BEKIJK DE MASTERMODULE

Gerelateerde artikelen