Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Met deze drie tips houd je het corporate brein van je organisatie gezond

Thema: Organisatie ontwikkeling en bedrijfskunde
Rubriek
Artikel
Datum
28 januari 2022
2 minuten leestijd

Het laten floreren van een organisatie draait om meer dan het hebben van een steengoede strategie of vernieuwend businessplan. Er zijn ook verschillende psychologische aspecten die impact hebben op de gezondheid van je team en organisatie. Psychologe dr. Sandra Doeze Jager MBA geeft drie tips om het corporate brein van je bedrijf gezond te houden.

Tip #1: Laat thuiswerken en hybride werken ook écht werken

Door de impact van de coronapandemie is de arbeidsmarkt sinds het voorjaar van 2020 in een ongekend experiment met werken op afstand terechtgekomen. Dat beviel in veel opzichten verrassend goed. Hybride werken lijkt de toekomst te hebben, waarbij het fysieke kantoor steeds meer de functie van ontmoetingsplek krijgt. “Ook om het over koetjes en kalfjes te hebben”, zegt Doeze Jager. “Door vaste momenten te prikken waarop veel mensen aanwezig zijn en het niet alleen maar over werk hoeft te gaan, houd je iedereen bij je organisatie betrokken.”

Tip #2: Focus op boeien en binden om het talent te benutten

De krapte op de arbeidsmarkt stelt bedrijven voor enorme personeelsuitdagingen. Doeze Jager pleit ervoor om niet alleen naar de competenties van werknemers te kijken, maar vooral ook naar hun intrinsieke motivatie. “Eigenlijk moet je naast een persoonlijk ontwikkelplan ook een persoonlijk verlangenplan maken. Hierin staat dan centraal wat medewerkers drijft en hoe ze dat in hun werk kunnen vinden. Dat aspect van zingeving wordt steeds belangrijker, en past ook bij de nieuwe rol van ontmoetingsplek die steeds meer fysieke kantoren krijgen.”

Tip #3: Benoem de succesfactoren van medewerkers per levensfase

Het besef dat elke individuele werknemer anders is, is inmiddels bij de meeste organisaties wel doorgedrongen. Daarbij is er steeds vaker aandacht voor de verschillende levensfasen waarin werknemers zich bevinden. Vanuit de levenslooppsychologie kan je op een slimme manier met die verschillende fasen omgaan, weet Doeze Jager. “Wat heeft iemand te bieden en hoe kan de hele organisatie daarvan profiteren? Als jonge hond wil je wat anders dan op je 40ste of aan het einde van je loopbaan. Maar iemand van 60 kan je ook nog raken. Misschien krijgt een oudere werknemer er wel heel veel energie van om jongere collega’s te coachen. Daar heeft de hele organisatie vervolgens wat aan.”

Wil je weten hoe je het corporate brein van je organisatie gezond kan houden?

Volg dan vrijblijvend de proeverij van de mastermodule Psychologie in organisaties.

VOLG DE PROEVERIJ

Gerelateerde artikelen