Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

7 skills waar je niet zonder kunt

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Artikel
Datum
12 december 2018
7 minuten leestijd

Ach, zo'n vaart loopt het niet? Toch wel. Door veranderende klantvragen, andere manieren van werken en snellere koerswijzigingen heb je deze 7 vaardigheden echt nodig in de toekomst. Onze experts vertellen.

In de jaren die komen, worden andere vaardigheden belangrijk dan nu. Waarom? De toegevoegde waarde van de mens verandert. AI, technologie, big data en digitalisering nemen repetitieve taken over. Ook leven we langer en werken we langer door.

Dat betekent een verschuiving in de werkzaamheden waarop we ons als mensen focussen. De invulling van banen blijft niet zoals we die nu kennen. En dat vraagt om andere skills.

Daarnaast is de manier waarop we met elkaar interacteren constant in beweging. Door digitale media zijn we wereldwijd verbonden. Onze sociale vaardigheden zijn niet altijd toereikend voor effectieve communicatie over de landsgrenzen heen. Hoe overbrug je de verschillen?

Dit zijn skills waarmee je slaagt in de toekomst

#1. Problemen oplossen

‘Met zoveel ondersteuning van data en technologie zou je niet verwachten dat het oplossen van problemen een cruciale skill is. Dit hoeven we immers toch niet meer zelf te doen? Dat klopt, maar het klopt maar voor een klein deel. Enkelvoudige, repeterende problemen kunnen we met gemak door de technologie laten oplossen. Andere problemen zullen we voorlopig zelf moeten blijven doen.

Zelfs als het kon, zouden we dan alle problemen door de technologie willen laten oplossen? Wie heeft dan het probleem gedefinieerd? Wie heeft bepaald of de gegenereerde oplossingen voldoen? Kun je zaken als intuïtie en ethiek in een computerprogramma stoppen?

Ook hier zullen we waarschijnlijk een samenwerking zien tussen mens en technologie. De technologie ondersteunt en draagt opties aan, de mens oordeelt en beslist.’

Juan Tates, Change Manager. Juan is onderzoekend en nieuwsgierig van aard. Altijd op zoek naar wat de laatste technologie kan betekenen voor het leerproces van individuen, teams en organisaties.

#2. Creatief denken

‘Probleemoplossend vermogen heeft een duidelijk link met creatief denken. Dit heeft te maken met hoe de wereld nu is: veranderlijker en instabieler. Het gevolg? Een grotere noodzaak om issues snel en ‘anders’ te tackelen. We krijgen steeds vaker te maken met problemen, klantvragen en concurrenten die we gisteren nog niet hadden. Hoe ga je daar dan mee om?

Creatief denken is het antwoord. Je wilt tenslotte op concurrenten vooruit (blijven) lopen. Creatieve bedrijven zijn succesvol en veroveren de markt. Denk aan het disruptieve Uber en het steeds verrassende Coolblue. Zij deden wat een V&D niet lukte: op een onderscheidende manier reageren op de veranderende context.

Ik hoor steeds vaker van klanten: “Onze strategie is dat we over 3 jaar niet weten wat onze strategie is.” Ontwikkelingen en veranderingen zijn er altijd geweest, maar volgen elkaar nu sneller op. Als persoon én organisatie moet je daarom echt out of the box denken.’

Ruud Kwetters, Consultant/Productmanager. Ruud is een enthousiaste Brabander die van creatief denken een sport heeft gemaakt. Hij is continu op zoek naar nieuwe ideeën en oplossingen om mensen en organisaties te ontwikkelen.

#3. Samenwerken

'Samen ben je veel slimmer en sta je sterker. Vraagstukken van nu zijn door hun complexiteit en snelheid van veranderen lastig te overzien. De gecombineerde kracht brengt je verder. Dat betekent voor mij ook dat je de diversiteit in elk team optimaal benut.

Effectief samenwerken begint bij het aanspreken en maximaal gebruikmaken van de persoonlijke kracht van mensen. Door waarden, ambities en talenten van individuen en teams met elkaar te verbinden. En zo te komen tot een krachtige en duurzame samenwerking. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Bij samenwerken kan ook veel misgaan, het is gewoon niet altijd even gemakkelijk. Dan is kijken naar de dieperliggende oorzaken de sleutel. Dat gaat vaak over een gebrek aan een inspirerende visie, duidelijke doelen, heldere rollen en taken, werkzame procedures of prettige persoonlijke relaties. Of een combinatie van deze factoren.'

Camiel Gielkens, CEO. Camiel is de verbinder tussen strategie en mens. Zijn doel? Mensen raken in het hart en er samen voor gaan. Waarbij iedereen waarde toevoegt vanuit de eigen kracht. Hij houdt ervan om dagelijks deel uit te maken van verschillende teams. En tennist dan ook het liefst dubbel.

#4. Eigen regie nemen

‘Het nemen van eigen regie is cruciaal om als professional duurzaam vitaal en veerkrachtig te kunnen werken. Door eigen regie in je werk te nemen, kun je proactief zorgen voor een goede aansluiting tussen je baan - die aan verandering onderhevig is - en jouw eigen behoeften, talenten en passies in het werk. Zo zorg je er voor dat jouw werk betekenisvol is en dat je aantrekkelijk blijft voor werkgevers.

Eigen regie nemen is een kwestie van krachtige keuzes maken. Kiezen waar jij je wel en niet op richt, op basis van wat jij belangrijk vindt in je werk en leven.

Voor managers klinkt het misschien spannend om medewerkers de ruimte te geven. Maar voor de prestaties van je teamleden is dit een must. Vanuit eigen regie kunnen medewerkers vol energie en inspiratie een unieke bijdrage leveren. Omdat zij zorgen voor een betere match tussen hun werkzaamheden en hun kwaliteiten. Dat maakt je medewerkers wendbaarder, veerkrachtiger en meer bevlogen.’

Dr. Jessica van Wingerden MBA MCC, Chief Science Officer, alias de Data Eindbaas. Jessica doet wetenschappelijk onderzoek naar eigen regie op betekenisvol werk en de effecten daarvan op vitaliteit, bevlogenheid en duurzame inzetbaarheid in organisaties.

#5. Onderhandelen

‘We krijgen met steeds meer mensen te maken. Met klanten, leveranciers en stakeholders uit verre regio’s. Digitalisering en technologie maken de wereld kleiner. Dat betekent omgaan met een diversiteit aan meningen, ideeën en overtuigingen. Het is dan ook geen verrassing dat het World Economic Forum onderhandelen benoemt als topskill van de toekomst. Digitalisering maakt tenslotte wel de afstand kleiner, maar daarmee zijn (cultuur)verschillen nog niet overbrugd.

Die afstand los je wel op door te luisteren, je in te leven, je open op te stellen en naar creatieve oplossingen te zoeken. Onderhandelen dus. Welke belangen spelen er precies? Wat vindt de ander belangrijk? Welke ‘taal’ spreekt hij? De gouden tip is: onderzoek die details. Zo voorkom je dat jouw volgende onderhandeling een Brexit wordt, waarbij de partijen compleet vastliepen en een scheiding als enige uitweg zagen.’

Samer Rashid, Global Client Consultant. Samer heeft een Arabische achtergrond en onderhandelen zit in zijn dna. In zijn leven heeft hij volop gereisd voor zijn werk en met veel diversiteit te maken gehad.

#6. Communiceren

‘Waarom communiceren ook relevant is in de toekomst? Weleens in een ver oord met handen en voeten moeten uitleggen dat je vriend diarree heeft en jou op pad stuurde voor pillen? Nou, dan hoef ik je het belang echt niet uit te leggen. Geen communicatie, geen succes.

Communiceren begint met de kunst om je gedachten onder woorden te brengen. Maar dan zijn we er niet. Communiceren gaat ook over verbinden. Dat is andere koek. In plaats van argumenteren, gaat het om vragen. In plaats van vertellen, gaat het om luisteren.

Moeilijk? Dat lijkt zo als je de ongenuanceerde reacties leest op Twitter of Facebook. Maar we zijn het nog niet verleerd. Kromme zinnen worden rechtstreekse woorden van hart naar hart als we elkaar vertrouwen. Oordelen worden genuanceerder als die ander naast je zit en luistert. Dus moeilijk? Welnee. Niet als je jezelf en de ander de moeite waard vindt. Zet dan gewoon je telefoon eens wat vaker uit en het koffieapparaat aan.’

Petra Sevinga, Consultant/Trainer/Coach/Auteur. Petra heeft van professioneel communiceren haar werk gemaakt. Of zoals ze zelf zegt: ‘mijn beroep geeft me de vrijheid om vragen te stellen die je anders irritant zou vinden en nu respectvol confronterend.'

#7. Wendbaarheid

‘Wendbaarheid (agility) heeft nu in veel organisaties topprioriteit. Methoden als agile, lean en scrum zijn razend populair. Dat is logisch, want hiermee kun je continu verbeteren en vernieuwen. Maar dat zijn maar een paar stukjes van de puzzel. Wil je écht wendbaar worden, dan komt er meer bij kijken. Hoe maak je je organisatie en de mensen wendbaar? Wendbaar ondernemen gaat over het ontwikkelen van deze competenties:

  • Visie: waar gaan we heen?
  • Leiderschap: goed voorbeeld doet volgen, een open aanspreekcultuur creëren
  • Externe gerichtheid: wat gebeurt er in de buitenwereld?
  • Wendbaar strategisch denken en doen: beleid wat flexibel inspeelt op veranderingen
  • Alignment: zijn de medewerkers ‘merk’-waardig? Zijn alle activiteiten in lijn met de strategie?
  • Innoveren: continu verbeteren en vernieuwen
  • Inrichten van de organisatie met een businessmodel & bedrijfsprocessen
  • Wendbare mensen ontwikkelen: teamwork en learning agility’

Jan-Dirk den Breejen MSc, MA is Corporate Productmanager voor leiderschap. Jan-Dirk is een vernieuwer op conceptueel niveau. Hij richt zich op de Lerende Organisatie en het combineren van leiderschapsontwikkeling, innovatie en de High Performance Organisatie (HPO).

Aan de slag!

Wil je jouw future skills ontwikkelen? Slim van je. Door te blijven leren, vergroot je jouw houdbaarheid en bereik je makkelijker je doelen. Maar welke mogelijkheden heb je? Onze opleidingsadviseurs helpen je graag op weg met persoonlijk advies

Vrouw staat buiten en heeft een telefoon en iPad in haar hand en lacht

Gerelateerde artikelen