Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Change in China: hoe win je een spel waarvan de regels steeds veranderen?

Thema: Verandermanagement
Rubriek
Artikel
Datum
15 november 2019
4 minuten leestijd

Er zijn maar weinig mensen van wie hun leven de afgelopen jaren zo ingrijpend veranderde, als dat van de Chinezen. De grootste economische comeback van de geschiedenis raakt nagenoeg elke inwoner van China. De lagere klasse rukt op en ontwikkelt zich tot een bloeiende middenklasse. Tsunami’s van groei, hervormingen en veranderende wetgeving hebben grote impact op bedrijven. Hoe houd je je als organisatie staande in zo’n onzekere markt?

‘Begrijpen wat er in China gebeurt is niet makkelijk,’ zegt Marijn van Cranenburgh, Manager Corporate L&D Solutions bij Schouten China. ‘In dit land volgen levensveranderende innovaties elkaar in ongekend hoog tempo op. Op straat betalen met een QR-code? Dat deden we in China 5 jaar geleden al. Een kaartje voor de metro kopen of je boodschappen afrekenen? Dat doen we hier tegenwoordig via face-scanning. Omdat technologie zo goedkoop is, worden innovaties meteen geïmplementeerd. De koffie die ik net dronk, betaalde ik door m’n gezicht te laten zien.’

Als overheidsorganen, financiële instellingen en retailers innovaties zo soepel mogelijk willen doorvoeren, moeten medewerkers zich continu nieuwe taken, systemen en gewoontes eigen maken. De Chinese markt wordt in razend tempo volwassen. Voor een bedrijf als Pfizer, een van de grootste farmaceutische bedrijven ter wereld, betekent dit dat technologieën en wetgeving van de ene op andere dag kunnen veranderen. Xu Gang, Human Resource Operations bij Pfizer, ziet hoeveel impact dat heeft op medewerkers. ‘Naast de toenemende druk op personeel, hebben we in China ook te maken met veel kleine start-ups die de industrie op z’n kop proberen te zetten. Agile blijven is de enige manier om te overleven.’

Drivers of change

Steeds meer Chinese bedrijven nemen afstand van het traditionele concept van top-down leadership. Dat veranderproces gaat vaak met weerstand gepaard. Doordat mensen nou eenmaal al heel lang op een bepaalde manier werken en er sprake is van een diepgewortelde bedrijfscultuur, vallen ze vaak terug in oude patronen. Xu Gang: ‘Om verandering in een bedrijf te bewerkstelligen, heb je ambassadeurs nodig. Bij Pfizer noemen we deze mensen drivers of change. Zij zorgen ervoor dat iedereen onderdeel van de verandering is.’

Deze drivers of change hebben een divers palet aan communicatieve vaardigheden nodig. De gave om mensen te kunnen overtuigen hoort onmiskenbaar in hun toolbox thuis. Luistervaardigheid is eveneens een must: goed begrijpen wat er wordt gezegd, empathisch vermogen tonen en onderlinge verbanden kunnen leggen. Ook onmisbaar: op een goede manier feedback kunnen geven, altijd doelgericht en zonder persoonlijk te worden. Tot slot is de ideale driver of change een kei in het alignen en verbinden van teams.

Mensen het beste uit zichzelf laten halen

‘Bij klanten gebruiken we 2 pilaren om verandering uit te leggen: de interne en externe realiteit,’ licht Marijn toe. ‘Als een bedrijf een goed beeld heeft van de externe realiteit, is het in staat duidelijke doelstellingen te definiëren, en weet het welke machten en krachten de organisatie onderweg naar succes tegenkomt. De interne realiteit is de manier waarop de organisatie gebruikmaakt van haar eigen krachten, resources en talenten. Wat motiveert mensen om het beste uit zichzelf te halen? Medewerkers bij veranderingen betrekken, creëert draagkracht op alle niveaus.’ Xu Gang voegt toe: 'Communicatie moet zowel top-down als bottom-up plaatsvinden. Invloed van bovenaf zorgt ervoor dat actie in werking gezet wordt, maar zonder input van de medewerkers zijn strategiemakers stuurloos.’

Om verandering teweeg te brengen, heb je drivers of change nodig.

Gedrag als voorwaarde voor verandering

In het moderne China kunnen organisaties het zich niet permitteren om stil te staan. Richtingen veranderen doorlopend, net als strategieën. Ondanks alle veranderingen blijven mensen altijd de basis van een organisatie. Om in zo’n dynamische omgeving te kunnen overleven, is bepaald gedrag cruciaal. Xu Gang noemt aanpassingsvermogen en meerwaarde toevoegen als rotsvaste kernwaarden.

‘Mensen leren flexibeler te worden en eerder in oplossingen in plaats van in problemen te denken: dat is wat medewerkers en organisaties laat floreren,’ weet Marijn. ‘Toen ik net naar China verhuisd was, had ik soms moeite het tempo bij te houden. Vandaag de dag accepteer ik - omarm ik, zelfs - dat verandering de norm is hier. Pas toen ik dat aanvaardde, ontdekte ik wat voor mij de belangrijkste kernwaarden zijn: de kracht van het collectieve brein, het belang van creativiteit en de durf om te experimenteren. Al die zaken houden me in balans. Ik kan niet wachten op de volgende verrassingen die dit land in petto heeft.’

Ik geloof in de kracht van het collectieve brein van mensen.

Vond je dit interessant?

Lees dan ook de ervaringen van Auping over hoe leidinggevenden in dienst kunnen staan van medewerkers.

Naar het artikel

Meer weten?

marijn.vcranenburgh@schoutenchina.com | 00 86 18 60 21 368 07