Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Vraagbaak: verandering begint bij mij, maar hoe?

Thema: Verandermanagement
Rubriek
Artikel
Datum
15 november 2019
4 minuten leestijd

Ik wil beweging creëren. Maar wat vraagt dat eigenlijk van mij? Hoe vergroot ik mijn eigen wendbaarheid om bij te kunnen dragen aan de veranderkracht van de organisatie?

Lead Consultant Corline van Reenen ziet 7 ingrediënten voor innerlijke wendbaarheid.

  1. Jezelf sterk maken

‘We maken onszelf groot en peppen onszelf op als we moeten pieken; het equivalent van een blikje Red Bull. En dat helpt. Maar er is meer. Het werkende leven is tegenwoordig een constante piek, een voortdurende noodzaak om te veranderen. Dat gaat hand in hand met het risico op uitputting. Op verandermoeheid. Wat uiteindelijk weer kan leiden naar een lagere bevlogenheid, stress, verzuim en mogelijk zelfs vertrek. Innerlijke wendbaarheid betekent jezelf versterken in je basis door te focussen op je (toegevoegde) waarde, je talenten, je ambities. Veranderen is makkelijker als je goed in je vel zit. Zowel mentaal als fysiek.’

  1. Je hoofd opruimen

‘We hebben allemaal overtuigingen. Sommige zijn nuttig, sommige waren ooit nuttig. Word je bewust van je overtuigingen en vraag jezelf af of ze helpend of belemmerend zijn in de situatie waarin je verkeert. Om de woorden van opruimgoeroe Marie Kondo te gebruiken: "Does it spark joy?" Helpende overtuigingen bewaar je, belemmerende overtuigingen bedank je en stort je in de mentale afvalbak. Een wandeling in de frisse lucht helpt daarbij.’

Als je waarden worden aangesproken, ga je rennen.
  1. Je kompas richten

‘Over frisse lucht gesproken, een bos in mijn omgeving dreigt gekapt te worden. Ik mobiliseerde de buurt en stelde een nota op met een voorstel om het bos gezamenlijk te adopteren. Maar waarom neem ik al die moeite? Het raakt mijn intrinsieke waarden, datgene wat ik belangrijk vind. Als je waarden worden aangesproken, ga je rennen. Bedenk eens wat jouw kernwaarden zijn, dan kun je daaraan alle moeilijke beslissingen toetsen.’

  1. Je mindset op groei

‘Verzekeraar Achmea heeft een Grow Your Mind-programma waarin medewerkers de ruimte krijgen om te léren veranderen. Want veranderingen gaan ons mensen niet in de koude kleren zitten. Wat je ziet? Medewerkers zetten stappen om zichzelf te ontwikkelen en nemen initiatief. Ook mensen van wie het niet werd verwacht, staan op om projecten naar zich toe te trekken. Talenten komen bovendrijven. De juiste mindset van groei maakt of breekt innerlijke wendbaarheid. Maar liefst 4 op de 10 mensen denkt dat ze niet goed genoeg zijn. Eeuwig zonde! Verander die mindset daarom eens naar: ik kan nog iets leren.’

  1. Je gewoontes aanpakken 

‘Bij een organisatie werden medewerkers gestimuleerd te job craften, ofwel zelf de regie te nemen over hun werk. Enthousiast gingen ze aan de slag met kleine veranderingen die ze zelf initieerden. “Is dit alles?” vroeg hun leidinggevende. Onmiddellijk doofde de vlam. Een olifant eet je niet in één keer. Met stapsgewijze veranderingen kom je ook waar je wilt zijn. Naast de juiste mate van aanmoediging, gaat het ook om wat je zelf laat zien; jouw voorbeeldgedrag. Te vaak hoor ik nog “zij moeten veranderen” in plaats van “wij moeten veranderen”.’

Aan je kernwaarden kun je alle moeilijke beslissingen toetsen.
  1. Je context betrekken

‘Collega’s van mij werden gevraagd een MT-sessie te observeren en het management feedback te geven. Het eerste uur besprak de board een strategische oplossing vanuit hun eigen visie. Mijn collega’s haalden 3 poppen uit de kofferbak en zetten die aan tafel. De poppen representeerden de klant, de medewerker en de missie. Toen die stakeholders een stem kregen, veranderden de context én de strategische oplossing volledig. Stap uit je eigen silo om het geheel te overzien.’

  1. Jezelf en anderen waarderen

‘Soms ontmoet ik managers die verandering willen realiseren, maar daarbij vooral zien wat er nog niet goed gaat. Ons brein werkt als een spons voor negativiteit en als teflon voor positiviteit. Negativiteit blijft plakken, positiviteit glijdt weg. Grijp in als je in een negatieve loop zit of dit herkent bij anderen. Er moeten 5 positieve dingen tegenover 1 negatief ding staan om je emoties weer te balanceren. Als je jezelf iets aanrekent, stel je daar dan ook positieve gedachten tegenover? Haal op wat je wél goed doet en toevoegt. Managers willen vooral dat hun team het goed heeft, maar dat gun ik jouzelf ook!'

Vond je dit interessant?

Lees dan ook wat 24 uur in een bos met je doet.

Naar de column

Meer weten?

corline.vreenen@sn.nl | 06 52753912