Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

10 energiebronnen die we vaak verwaarlozen

Thema: Vitaliteit, stress en werkdruk
Rubriek
Blog
Datum
26 november 2018
3 minuten leestijd

Loop jij sneller leeg dan je telefoon? Een stopcontact is zo gevonden, maar jezelf opladen is een stukje lastiger. Of toch niet? Misschien vergeet je deze energiebronnen in de dagelijkse drukte.

#1. Nachtrust

Bezuinig niet op je nachtrust, want in je slaap herstel je. Er komt een stofje vrij dat je hersenen opschoont. Hierdoor kun je de volgende dag weer optimaal presteren.

Slaap houdt ook je immuunsysteem gezond en maakt je weerbaarder. Een vast slaapritme werkt het beste, dus probeer je bedtijd in het weekend niet te veel op te rekken.

#2. Drinken

Op je werk word je geleefd en vergeet je te drinken. Onvoldoende vocht maakt sloom en moe. Zet daarom bij binnenkomst direct een fles water op je bureau. Tanken maar!

#3. Serotonine

Je snaait misschien het liefst snoep en drop als je weinig energie hebt. Betere keuzes zijn melkproducten, bananen en volkorenbrood. Deze producten zorgen ervoor dat je lijf serotonine aanmaakt.

Van dit ‘gelukshormoon’ krijg je een goed gevoel. Serotonine zorgt ook voor een beter geheugen, meer zelfvertrouwen, voldoende slaap en een goede eetlust.

#4. Eerder opstaan

Als je moe bent is elke minuut in bed welkom. Je lichaam maakt echter ’s ochtends de meeste serotonine aan. Zet de wekker daarom toch dat kwartiertje eerder om goed te ontbijten.

Neem ook een 11-uurtje, bijvoorbeeld een stuk fruit, groente of ander gezond tussendoortje. Op dat moment is je energieniveau namelijk op z’n laagst en heb je nieuwe brandstof nodig.

#5. Trage suikers

Een dubbele espresso met vier suikerklontjes geeft misschien wel een snelle energieboost, maar daarna maakt het je juist slomer. Ga liever voor trage suikers die in groenten, granen, fruit en volkorenproducten zitten.

#6. Goed aankleden

Zorg dat je lekker warm gekleed bent, vooral in het najaar en de winter. Je lichaam verbruikt dan meer energie om warm te worden en te blijven, maar niet als je al op temperatuur bent!

#7. Sporten

Bij een laag energieniveau is die luie stoel heel verleidelijk. Sporten maakt echter endorfinen aan die energie geven. Ook voer je met beweging een teveel aan stresshormonen af. En die endorfinen? Die doen ook nog eens goede dingen voor je immuunsysteem.

Als sporten niet in je leven past, zorg dan wel dat je elke dag beweegt. Loop naar de supermarkt, ontwijk de lift en breng de kinderen op de fiets weg.

#8. Rekken en strekken

Kantoorbaan? Voorkom een stijf lijf door regelmatig de benen te strekken en geef je hersenen een break met een rondje door het gebouw. Als je moet bellen, zoek dan een rustig hoekje op en handel staand het telefoontje af, zodat je je spieren even rekt.

#9. Op gang blijven

Je merkt dat je je schouders laat hangen. Weg energie. Een goede houding doet veel voor je. Door rechtop te zitten/staan voel je je beter dan wanneer je een zak hooi imiteert. Ook van trage bewegingen word je sloom, dus hou het tempo erin.

#10. Daglicht pakken

Ruim tweederde van de vitamine D die we nodig hebben halen we uit daglicht. Daglicht regelt ook je biologische klok en stimuleert de productie van cortisol, het stofje dat je wakker en alert houdt. Een half uurtje naar buiten doet het 'm. Lunchwandeling, iemand?

Wat jij kunt doen aan stress

Loop je vast of over? Word je geleefd en wil je grip krijgen op dat gejaagde gevoel? Neem eens een kijkje bij onze vitaliteitstrainingen en word stress de baas.

Bekijk de trainingen