Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Overprikkeld? Niet met deze tips

Thema: Vitaliteit, stress en werkdruk
Rubriek
Blog
Datum
4 maart 2020
2 minuten leestijd

Wij mensen krijgen 5 keer zoveel informatie op ons af als 30 jaar geleden. De hele dag door worden we geprikkeld via e-mail, WhatsApp, social media en nieuwsberichten. Hoe zorg je dat dit je werk en leven niet gaat beheersen?

Je brein houdt van controle. Je ingesleten copingmechanismen zorgen er dan ook voor dat je grip wil op de informatie die op je afkomt.

Het liefst wil je brein overal iets mee. Alle mails lezen, appjes beantwoorden, het nieuws bijhouden. Zo wordt informatie verwerken de waan van de dag. Met als gevolg: een gestrest en gejaagd gevoel.

De valkuilen van je brein

  1. Elke keer dat je een appje leest, mail opent of nieuwssite checkt, komt er dopamine vrij. Dat geeft een kortstondig en verslavend goed gevoel.
  2. Nadenken over ingewikkelde taken vereist meer denkkracht en is daardoor moeilijker. Wat je moeilijk vindt, vermijd je liever. Zo’n snelle kick als hierboven is dan veel verleidelijker.
  3. Stiekem voel je je belangrijk als je het druk hebt. Anderen hebben je nodig en ook dat geeft een goed gevoel.
  4. Druk zijn is de norm geworden in onze westerse maatschappij. Hier komt de schaapkudde om de hoek kijken: als iedereen druk is, moet jij dat ook zijn om erbij te horen.

Zet de stip op de horizon

Als de waan van de dag je inhaalt, verlies je uit het oog wat je werkelijk belangrijk vindt en leef je vooral reactief. De kunst is om ondanks alle prikkels die op je afkomen, toch je eigen koers te bepalen. Proactief te zijn. Bewust te kiezen waar jij je kostbare tijd en energie aan besteedt.

Stel jezelf de vraag: wat vind je écht belangrijk? Welke dromen en ambitie heb je? Wat helpt jou om daar te komen?

Wanneer je die vragen kan beantwoorden, weet je waar je prioriteit aan moet geven in je dagelijkse leven. Want de waan van de dag gaat je niet vooruit helpen.

Tips om met informatieprikkels om te gaan

  • Focus je op activiteiten die jou helpen om je (werk)ambities te bereiken.
  • Betrek andere mensen bij jouw doelen. Door te vertellen wat jij echt belangrijk vindt, zullen anderen je keuzes makkelijker respecteren.
  • Toon het goede voorbeeld en inspireer op die manier anderen om ook bewust te kiezen voor wat zij belangrijk vinden.
  • In de ochtend heb je de meeste energie. Maak daar gebruik van door complexere dingen in de ochtend te plannen.
  • Laat je niet afleiden door binnenkomende berichten en zet alerts uit wanneer je ergens geconcentreerd mee bezig bent. Reserveer tijd in je agenda om je berichten te lezen en verwerken.
  • Vier successen van jezelf en de mensen om je heen.

Leer jezelf managen

Hoe ga je slimmer en effectiever met je tijd om? Hoe maak je daarin keuzes? En hoe communiceer je met mensen die iets van je vragen? Dat en meer leer je in de training Doeltreffend zelfmanagement.

Bekijk de training