Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

We gaan weer naar kantoor, hoera! Of…help?!

Thema: Vitaliteit, stress en werkdruk
Rubriek
Artikel
Datum
20 juli 2020
4 minuten leestijd

Het coronavirus heeft een deel van de wereld nog steeds in zijn greep. In Nederland laten we de teugels weer iets vieren. Dat betekent: deels of geheel terug naar kantoor. Maar dat is een ander kantoor dan we achterlieten. Hoe zorg je voor een soepele en positieve terugkeer na deze intense periode? De Corona Check-in tool van onze uitgeverij Thema kan hierbij helpen.

Door Laura Berger en Sandra Bruins

Iedereen heeft de coronaperiode op een andere manier beleefd. Misschien ben je wel leidinggevende en was het zoeken naar goede manieren om op de hoogte te blijven van het wel en wee van je team. Of ben je medewerker, en was het zoeken naar de juiste balans tussen werk en privé. Misschien woon je alleen en gaf dat extra zorgen. Of had je behoefte aan meer duidelijkheid en waardering van je leidinggevende. Eén ding hadden we zeker gemeen: zorgen hadden we vrijwel allemaal, bleek uit ons landelijke onderzoek. Thuisblijven had impact op niet alleen de fysieke, maar ook de mentale afstand die collega’s en leidinggevenden tot elkaar voelden.

We gaan weer naar kantoor

We zijn inmiddels een paar maanden verder en Nederland is weer voor een groot deel uit de lockdown. Kantoren gaan langzaam open. In sommige organisaties hebben medewerkers en leidinggevenden een andere kijk op thuiswerken gekregen. In andere organisaties gaat iedereen weer terug naar hoe het eerder was. Met inachtneming van de anderhalvemeterregel uiteraard.  

Elkaar in de ogen kunnen kijken, even een babbeltje maken, met elkaar om de tafel zitten: mensen zijn sociale wezens en vinden het fijn vinden elkaar te kunnen ontmoeten. Maar: er is een maar. Je stapt het kantoor binnen en je wordt direct geconfronteerd met veranderingen.  

Wat is anders?

Het kantoor is anders dan hoe iedereen het een aantal maanden geleden achterliet. De infrastructuur is anders – denk aan de afbakening van looppaden en zitplaatsen met tape. Gedragsregels zijn anders – zelfs een gang naar het toilet vraagt nu oplettendheid. Soms zijn zaken afgeschaft, zoals catering of plenaire sessies. En vele malen impactvoller: de economische crisis die volgde op de pandemie leidde ook meermaals tot ontslagen. Dat betekent lege bureaus bij terugkomst.

Daarnaast hebben we natuurlijk met z’n allen het nodige meegemaakt. We leven opeens in een tijd vol onzekerheden. Angst om zelf ziek te worden. Angst voor dierbare naasten. Het niet kunnen bezoeken van familie. In het ergste geval het verliezen van mensen. Tel daar de verandering in de manier van werken bij op en je kunt je voorstellen dat mensen bij terugkomst niet meer helemaal hetzelfde zijn. Of op z’n minst even tijd nodig hebben om aan het ‘nieuwe normaal’ te wennen. 

Hoe wen je aan het nieuwe normaal op kantoor?

Je beseft dat verschillende collega’s op verschillende manieren omgaan met het verwerken van de afgelopen periode. Sommigen zien positieve ontwikkelingen, anderen zijn pessimistisch of voelen rouw. Het kost tijd om deze emoties en ervaringen een plek te geven. En vraagt aandacht.

Hoe zorg je ervoor dat de terugkomst naar kantoor soepel en positief verloopt? Een paar tips voor leidinggevenden en medewerkers:

  • Zorg voor een ontvangst of een bijeenkomst (natuurlijk altijd op anderhalve meter…) om medewerkers weer welkom te heten.
  • Geef een terugblik op de afgelopen maanden en spreek waardering uit voor wat medewerkers gedaan hebben de afgelopen maanden. Maak het specifiek. Geef ook ruimte voor positieve feedback onderling.
  • Neem de tijd om ervaringen en geleerde lessen uit te wisselen.
  • Leg vast wat je met elkaar wilt behouden uit de coronatijd. Wat spreek je als team af? Maak concrete afspraken.
  • Geef ook ruimte voor opbouwende feedback: wat ging er minder goed, en wat kunnen jullie daarvan leren?
  • Ga niet meteen terug naar de business as usual en verwacht dat medewerkers dat ook doen. Check regelmatig bij je medewerkers hoe het met hen is. Wat gaat er goed, waar hebben ze zin in? Waar zitten hun zorgen of frustraties? Persoonlijk contact is één van de hoofdzaken die zowel leidinggevenden als medewerkers hebben gemist: inhalen van verloren tijd kan niet, maar extra aandacht besteden hieraan: dat heb je nu wel in de hand.

Samen terug op kantoor

Wil jij ook met je team in gesprek over corona? De Corona Check-in van uitgeverij Thema is een teamtool die je kunt gebruiken voor het voeren van het goede gesprek: gestructureerd, diepgaand en met verrassende effecten.

Weten hoe je medewerkers er nu bij zitten? De vitaliteit van je medewerkers monitoren kan ook op afstand.

Vind je onze artikelen interessant en nuttig?

Je leest meer in onze nieuwsbrief!