Professionalisering van schoolleiders

Schoolleiders lijken een sterke voorkeur te hebben voor leren dicht bij de praktijk, waarbij de grens vervaagd tussen leren en werken. Dit leren van de schoolleider loopt vaak over in het leren van de school als organisatie, wat direct laat zien hoe belangrijk en essentieel de rol van de schoolleider is.

Professionalisering van schoolleiders

"Ik zit niet te wachten op antwoorden die iemand anders geeft"

“Als je al een aantal jaren schoolleider bent, heb je vaak al diverse cursussen en workshops gevolgd. Niet dat je uitgeleerd bent, maar op hoofdlijnen weet je het wel. Toch had ik behoefte om meer te leren en me te ontwikkelen. Ik loop geregeld tegen knelpunten aan, waar ik niet zomaar een antwoord op weet. Een leernetwerk in de vorm van een groep deelnemers tijdens een module uit verschillende als ook dezelfde sectoren is bij uitstek een vorm waarin je niet per se antwoorden op je vragen vindt, maar juist nieuwe vragen, waar je mee verder kunt. Ik zit niet te wachten op antwoorden die iemand anders geeft, maar wil wel verder komen door nieuwe vragen waar ik over na moet denken. Dan kom je zelf tot de oplossing die bij jou past.”

Werken aan je professionele ontwikkeling

Schoolleiders en bestuurders kunnen op veel manieren werken aan hun professionele ontwikkeling. Naast informeel leren wint ook formeel leren nog steeds aan populariteit. Schoolleiders lijken een sterke voorkeur te hebben voor leren dicht bij de praktijk. Soms vervaagt daarbij de grens tussen leren en werken, waarbij het leren van de schoolleider overloopt in het leren van de school als organisatie. Dit laat direct zien hoe belangrijk en essentieel de rol van de schoolleider is, als mede de ontwikkeling hiervan.

Dit belang werd ook in 2013 gezien en erkend door de overheid die de professionaliseringsslag maakte en de schoolleiders te verplichtten om iedere vier jaar drie van de zeven professionaliseringsthema’s af te dekken zoals opgenomen in het Schoolleidersregister. Voor de ene schoolleider werd dit een last, voor de ander een lust. Om deze professionalisering zo optimaal te laten verlopen is het dus van groots belang dat er een transfer plaatsvindt van het geleerde naar de praktijk. Zodat de grens vervaagt en zowel de schoolleider als de school er plezier van ervaren. Wij hebben ons in de schoolleider verdiept en stuitten op enkele interessante feiten die ontwikkeling en het waarmaken ervan zullen vergemakkelijken. En bovenal het plezier vergroten.

Wist je dat?

  • Schoolleiders krijgen € 2500 per jaar voor professionalisering.
  • Schoolleiders zijn een groot voorbeeld voor hun docententeam, dat vanaf 2017 ook geregistreerd moet worden in het Lerarenregister in het primair onderwijs. Deze ontwikkeling zal later ook in het voortgezet en hoger onderwijs volgen. Zoals kinderen, leerlingen en studenten het gedrag van de docent kopiëren, zo heeft de schoolleider deze rol van modelling richting zijn docenten. Voorbeeldgedrag is cruciaal en daar kan jij het verschil in maken.
  • De schoolleider mag 10% van zijn werktijd (1659 uur) besteden aan deskundigheidsbevordering.

 


Financiering professionalisering

  • Schoolleiders kunnen ieder jaar beroep doen op  € 2500
  • Schoolleider heeft ook recht op Lerarenbeurs als de schoolleider ook les geeft 
  • Schoolleider kan ook beroep doen op lumpsum.

Masters met rendement

Als schoolleider heb je een mooie maar ook uitdagende taak. ''Door de masters kan ik collega’s beter helpen.''

Lees meer