Nieuws

Training ‘Coachen van collega's’ opnieuw geaccrediteerd

De training Coachen van collega's is glansrijk geaccrediteerd door NOBCO-EMCC. Ook de komende 5 jaar kunnen deelnemers via deze opleiding het door NOBCO/EMCC erkende getuigschrift op Foundation niveau behalen.

“Het is bewonderingswaardig om te zien hoeveel inspanning Schouten & Nelissen heeft geleverd in het continu vernieuwen van het programma door actief samen te werken met verschillende stakeholders. Daarbij is optimaal ingespeeld op trends en ontwikkelingen. We hopen dat Schouten & Nelissen het programma ook in de toekomst blijft vernieuwen, zoals zij dat de afgelopen jaren ook al heeft gedaan,” luidde de aanbeveling van NOBCO-EMCC.

Tijdens de opleiding Coachen van collega’s stappen deelnemers uit de rol van mentor, expert of adviseur en in de rol van coach. Tijdens het leertraject leren deelnemers op gestructureerde wijze coachingsgesprekken vorm te geven en in elke situatie de juiste coachingsvaardigheden toe te passen. Deelnemers worden zelf ook gecoacht.

Lees meer over de training Coachen van collega's.

Lees verder

In Memoriam Boris Nelissen

Op 13 juli 2017 is medeoprichter van Schouten & Nelissen, Boris Nelissen, overleden. Samen met Jan Schouten stond Boris in 1980 aan de wieg van wat Schouten & Nelissen nu is. Na zijn vertrek in 1985 bleef zijn naam verbonden aan de organisatie. Wij danken Boris voor zijn steun en wensen zijn dierbaren veel kracht toe.

Boris Nelissen ontmoette Jan Schouten op de Technische Hogeschool in Eindhoven. Als lid van de door Jan Schouten opgerichte Organisatie Ontwikkeling en Gedragsverandering (OOG) benadrukte Boris samen met de andere leden het belang van de menselijke factor in bedrijven. Een uitvloeisel daarvan was de groepsgewijze assertiviteitstraining. Een compleet nieuw concept in Nederland. Hieruit ontstond Schouten & Nelissen.

Na een aantal jaren stond Boris Nelissen voor een moeilijke keuze. Hij was een trainer pur sang en ontdekte dat zijn hart niet bij managen lag. In 1985 verliet hij daarom de organisatie om als zelfstandige trainer door te gaan. Het contact met Schouten & Nelissen is altijd gebleven. Zijn naam leeft voort in de naam van Schouten & Nelissen.

Lees verder

Schouten & Nelissen lanceert inspiratiemagazine Mens@Org

Op 27 juni verscheen het geheel vernieuwde magazine Mens@Org van Schouten & Nelissen. Het magazine biedt inspiratie om je jezelf en je organisatie naar een succesvolle toekomst te loodsen. Je kunt het magazine gratis aanvragen.

Er gebeurt een hoop in de wereld. Hoe ga je om met technologische vernieuwingen wat vraagt dit van jouw medewerkers? Andere skills en talenten worden belangrijk. Om succes te blijven boeken moet je continu ontwikkelen, aanpassen en innoveren.

Zijn jouw medewerkers en teams wel uitgerust met de juiste skills? En het juiste gedrag om optimaal te blijven presteren?

Wezenlijke vragen om bij stil te staan. Ter inspiratie biedt Schouten & Nelissen het magazine Mens@Org aan. Boordevol artikelen die je helpen om het beste uit jezelf, je medewerkers en organisatie te halen. Nu en in de toekomst. Met onder andere:

Ontwikkelcultuur

Als partner in strategisch HRD geeft Schouten & Nelissen met organisaties vorm aan leren en ontwikkelen. Samen zorgen we voor een ontwikkelcultuur waarmee mensen en teams het beste uit zichzelf halen. Organisaties boeken pas succes als human capital optimaal presteert!

Benieuwd naar het magazine?

Vraag het magazine gratis aan

Lees verder

Overheid introduceert levenlanglerenkrediet om jezelf te blijven ontwikkelen

Door de veranderende wereld is er behoefte aan voortdurende bij- en omscholing. Daarom biedt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) vanaf 8 juni het levenlanglerenkrediet aan. Dit is een aantrekkelijke lening voor iedereen tot 55 jaar om college- of lesgeld te betalen in het mbo of hoger onderwijs. Het krediet maakt het mogelijk om jezelf te blijven ontwikkelen.

Minister Bussemaker vindt het belangrijk dat bij- en omscholing voor iedereen is weggelegd. 'Het is van groot belang dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen om zo de veranderingen in hun eigen baan bij te houden of om makkelijker van de ene baan naar de andere baan te kunnen overstappen. Met het levenlanglerenkrediet is dit voor iedereen mogelijk.'

Hoe werkt het levenlanglerenkrediet?

Het levenlanglerenkrediet is voor iedereen tot 55 jaar die geen recht meer heeft op studiefinanciering. Hoeveel je kan lenen met het levenlanglerenkrediet hangt af van de hoogte van het college- of lesgeld. Je kan het krediet aanvragen voor de duur van een opleiding. Je leent tegen dezelfde rente die studenten met recht op studiefinanciering krijgen. Als je recht op het krediet stopt, begin je op 1 januari van het daaropvolgende jaar met terugbetalen. Je betaalt de lening in 15 jaar terug, waarbij de rente steeds voor 5 jaar vaststaat. Hoeveel je per maand terugbetaalt hangt af van je inkomen.

Het levenlanglerenkrediet vraag je aan bij DUO.

Zoek je verdieping in je vak?

Heb je al een aantal jaren werkervaring en ben je in het bezit van een hbo-diploma of hoger? Volg dan een van onze geaccrediteerde masters: Human Development of Kwaliteitsmanagement. Hiermee werk je aan zowel je persoonlijke- als je professionele ontwikkeling én lever je een bijdrage aan de ontwikkeling van je organisatie.

Lees verder

PEP-talk finalist in ‘Positive Organizational Intervention Challenge’

Jessica van Wingerden, Directeur Research bij Schouten & Nelissen, is een van de finalisten in de ‘Positive Organizational Intervention Challenge’ in Montreal op 16 juli. Jessica is genomineerd met de PEP-talk interventie. De Challenge wordt georganiseerd door de International Positive Psychology Association (IPPA).

PEP-talk staat voor ‘Passie, Energie, Prestatie werkt!’ Veel mensen starten hun loopbaan met energie en enthousiasme. Maar na verloop van tijd ervaren zij vaak dat hun werkomgeving veel van hun vraagt en dat bevlogenheid niet vanzelfsprekend is. Organisaties zoeken naar manieren om de betrokkenheid en prestaties van hun medewerkers te vergroten.

De PEP-talk interventie biedt organisaties een effectief activatieprogramma om ‘employee engagement’ te stimuleren. De methode biedt waardevolle inzichten, creëert bewustwording en stimuleert reflectie. Maar bovenal draait de methode om leren en activeren op de werkvloer.

Meer weten?
Lees het boek PEP-talk van Jessica waarop de interventie is gebaseerd. Of ga met ons in gesprek over de mogelijkheden van een PEP-talk interventie voor jouw organisatie. Bel 0418 688 581 of vul het Schouten Research adviesformulier in en wij nemen contact met jou op.

Lees verder

Leergang Coach opgenomen in het Schoolleidersregister PO

De Leergang Coach van Schouten & Nelissen University is door de Commissie Certificering opgenomen in het Schoolleidersregister PO (Primair Onderwijs).

Deze leergang bestaat twee delen: het Opleidingstraject en het Verdiepingstraject. Beide onderdelen zijn afzonderlijk van elkaar opgenomen in het register onder het professionaliseringsthema ‘Persoonlijk Leiderschap’.

Eigen coachingstijl
In de NOBCO/EMC geaccrediteerde Leergang Coach ontwikkelen deelnemers professionele coachingsvaardigheden en een eigen coachingstijl. Zo brengen zij mensen nóg sneller in en krachtiger in beweging. Tijdens het opleidingstraject leren deelnemers hun kracht als coach kennen, waardoor zij met lef, creativiteit en speelsheid op kunnen treden. In het verdiepingstraject worden coachingsvaardigheden verder aangescherpt en worden deelnemers voorbereid op de Proeve van Bekwaamheid.

Alle profesionaliseringsthema’s
Vorig jaar werden de mastermodules ‘Psychologie en verandermanagement’, ‘Basis van kwaliteitsmanagement’, Teamcoaching en groepsinterventies’ en ‘Onderzoek in organisaties’ al opgenomen in het Schoolleidersregister PO en in februari zijn de modules ‘Leren en innoveren’, ‘Psychologie van mensen in organisaties’ en ‘Organisatietheorie en strategisch HRM’ aan dit register toegevoegd. Schoolleiders PO kunnen dankzij de toevoeging van de Leergang Coach nu voor alle professionaliseringsthema’s bij Schouten & Nelissen terecht!

Over het Schoolleidersregister PO
De Stichting Schoolleidersregister PO is opgericht om het beroep van schoolleider in het primair onderwijs te versterken, verder te professionaliseren en om schoolleiders daarbij op verschillende manieren te faciliteren.

Lees verder

Schouten & Nelissen University op Scholingsmarkt van het Schoolleidersregister PO

Op 12 mei a.s. is Schouten & Nelissen University aanwezig op de Scholingsmarkt van het Schoolleidersregister PO. Anje-Marijcke van Boxtel, psycholoog en Director Coaching bij Schouten & Nelissen, geeft op deze dag een workshop met de titel ‘Haal het beste uit elkaar in topteams’.

Zenuwslopend
Wat een groep oceaanzeilers in de uitdagendste zeilrace om de wereld te maken heeft met leiderschaps- en teamontwikkeling?  Op het eerste oog niets, maar Anje-Marijcke van Boxtel laat je in een bevlogen verhaal ervaren hoe je de learnings van dit team kunt gebruiken in je eigen werkpraktijk. Als teamcoach begeleidde Anje-Marijcke Team Brunel tijdens de Volvo Ocean Race, een zinderende zeilwedstrijd rond de wereld. Zenuwslopend, niet alleen door het wedstrijdelement, maar ook omdat je als groep onder moeilijke omstandigheden maximaal moet presteren.

Hogedrukpan
‘Het is een hogedrukpan waarin de teamleden opereren’, vertelt Anje-Marijcke. ‘Veranderlijk weer, onverwachte uitdagingen en elke dag kan compleet anders uitpakken dan je had verwacht. Natuurlijk zitten we op onze werkplekken niet in een zeilboot. Maar we worden wel met soortgelijke uitdagingen geconfronteerd. Ook wij werken in een wereld waarin de omstandigheden sneller dan ooit veranderen. En ook van ons wordt verwacht dat we ons razendsnel aanpassen en verbeteren om de competitie aan te kunnen. Daarom moeten we sterke, solide teams bouwen waarin mensen elkaar wat gunnen en open communiceren. Als zeiler kun je wel in je eentje een snel lijntje trekken, maar als niemand het roer omgooit, het zeil aanhaalt en de kiel klapt, ben je nergens. En zo werkt het ook binnen onze organisatie teams.’

Startschot
Prachtig filmmateriaal en inspirerende verhalen, waarmee Anje-Marijcke je ook laat nadenken over jouw rol als leider én teamlid.’ Hoe ga je om met teleurstellingen? Hoe creëer je optimale teams? Hoe haal je het beste uit jezelf en elkaar?’. Een startschot voor je volgende etappe in het creëren van high performing teams.

Schouten & Nelissen University
Bij Schouten & Nelissen University kunnen schoolleiders NVAO geaccrediteerde masters op het gebied van Human Development en Kwaliteitsmanagement volgen. Daarnaast bieden we ook losse mastermodules die zijn ingeschreven in het Schoolleidersregister PO, en waarmee je invulling kunt geven aan diverse professionaliseringsthema’s. 

Bekijk de opleidingen

Lees verder

4 op de 10 medewerkers vinden hun werk niet zinvol

Maar liefst vier op de tien medewerkers ervaren hun werk als niet zinvol. Zij zijn minder bevlogen in hun werk, hebben geen regie en laten hun baan niet aansluiten op hun drijfveren en talent. Hierdoor zijn zij minder gelukkig dan medewerkers die hun werk wel zinvol vinden. Dit blijkt uit onderzoek van Schouten & Nelissen onder 1900 werknemers.

Geluk voorspeller 
Het onderzoek toont aan dat zinvol werk een belangrijke voorspeller is van bevlogenheid en het geluk van medewerkers. Slechts een derde van werkend Nederland is gelukkig en bevlogen in het werk. Het werk inspireert hen en geeft energie en betekenis.

61% van de niet-gelukkige medewerkers vindt het werk niet zinvol, terwijl 82% van de gelukkige medewerkers het werk juist als zinvol ervaart. 72% van de gelukkige medewerkers bevlogen tegenover slechts 6% van de niet-gelukkige medewerkers. Daarnaast heeft 39% van de niet-gelukkige medewerkers moeite om het werk thuis los te laten, bij gelukkige medewerkers is dit 2%.

Betekenis, bevlogenheid en balans   
Jessica van Wingerden, directeur Schouten Research: ‘Betekenisvol werk, bevlogenheid, eigen regie, ontplooiingsmogelijkheden en een goede werk-privé balans zijn belangrijke factoren voor gelukkige medewerkers. De onderzoeksresultaten tonen aan dat er op deze gebieden nog veel te winnen is.’

‘De geluksbeleving van medewerkers heeft direct impact op de kwaliteit van het werk,’ gaat Jessica verder. ‘Het is daarom belangrijk dat werkgevers investeren in de randvoorwaarden die bepalend zijn voor betekenisvol werk en daarmee het geluk van medewerkers.’

Hoe vergroot je werkgeluk?
‘Deel met de medewerkers wat de organisatie wil zijn en bereiken en bespreek hoe medewerkers daar individueel aan kunnen bijdragen,’ legt Jessica uit. ‘Faciliteer medewerkers daarnaast in de zoektocht naar hun werkwensen, investeer in ontplooiingsmogelijkheden en bied ruimte voor een goede werk-privé balans.’   

‘Medewerkers moeten ook zelf regie nemen en zorgen dat hun passie en talenten tot hun recht komen in hun baan door hierover het gesprek aan te gaan met hun leidinggevenden. Dit verbetert niet alleen de geluksbeleving en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers, maar komt ook direct ten goede aan de creativiteit, innovatiekracht en prestaties van organisaties.’   

Onderzoek
Werknemers die gelukkig zijn, maken het verschil voor organisaties. Schouten & Nelissen meet daarom jaarlijks het geluk van werkend Nederland. Het onderzoek ‘De Happitest’ is onder 1900 medewerkers in diverse branches uitgevoerd door Schouten & Nelissen.

Een overzicht van de onderzoeksresultaten vind je in de infographic (pdf).

Lees verder

Anje-Marijcke van Boxtel en Jitske Kramer keynote sprekers op 2 congressen

Anje-Marijcke van Boxtel, psycholoog en Director Coaching bij Schouten & Nelissen, en Jitske Kramer, auteur bij onze uitgeverij THEMA, zijn keynote sprekers op twee congressen rondom projectmanagement. Projectmanagement Parade en Diversity in Project Management vinden plaats op 10 en 11 april.

Projectmanagement Parade 2017 staat in het teken van “Betere projecten voor een betere wereld: maak het verschil als team.” Het gaat in op vragen als: Hoe kun je als team meer dan de som der delen zijn? Waarom is diversiteit belangrijk en hoe creëer je dat? Welke rol speelt sturing en macht? Is de methode afhankelijk van het team? Projectmanagement Parade is een initiatief van IPMA-NL, de branchevereniging voor projectmanagement in Nederland.

Het internationale congres Diversity in Project Management gaat in op het thema: “Diverse project teams deliver better projects for a better world; Gender and Beyond”. Het congres wordt voor de eerste keer georganiseerd door onder andere The International Project Management Association (IPMA) and CKC Seminars.

Over de keynote sprekers
Corporate antropoloog Jitske Kramer opent de events Projectmanagement Parade en Diversity in Project Management (dag 2) met een gezamenlijke keynote over de waarde van inclusie en diversiteit in cultuur en welk effect dit heeft op projectmanagers en projectteams. Zij schreef onder andere de boeken 'Deep Democracy' en 'De Corporate Tribe'. Deze laatste werd verkozen tot Managementboek van het Jaar 2016.

Anje-Marijcke van Boxtel is psycholoog, executive coach en teamcoach. Zij sluit beide events af met  haar keynote ‘growing potential in high performing teams’. Haar keynote is gebaseerd op de laatste research en haar ervaringen als businesscoach en teamcoach van Team Brunel in de Volvo Ocean Race 2014 – 2015. Anje-Marijcke van Boxtel laat haar publiek met een verhaal over leiderschap en teamontwikkeling ervaren hoe de learnings van deze oceaanzeilers te gebruiken zijn in de praktijk. Anje-Marijcke is co-auteur van het boek 'Improving Teams, Volvo Ocean Race Edition', auteur van 'Goud' en het bijbehorende spel bij onze uitgeverij THEMA.

Lees verder

Schouten & Nelissen Consultant leidt rondetafelsessie op CHRO Forum

Corline van Reenen, Strategic L&D Consultant bij Schouten & Nelissen, leidt tijdens het CHRO Forum op 6 april een rondetafelsessie voor HR-directeuren. Haar sessie gaat in op HR als cultuurcoach van een lerende organisatie.

Het CHRO Forum wordt georganiseerd door CHRO Community en heeft als thema “Accelerate Learning”. Tijdens het CHRO Forum gaan chief human resources officers en HR-directeuren met elkaar in gesprek over hoe zij van hun organisaties echte lerende organismen kunnen maken door kennis te vergaren vanuit medewerkers, ecosystemen en wereldwijde kennisgemeenschappen.

Het forum gaat in op vragen als: hoe kunnen HR’ers deze kennis omzetten in oplossingen voor klanten en blijven zij zichzelf verbeteren door co-creatie? Wat zijn de bouwstenen van een lerende organisatie en wat moet er om binnen hun huidige organisatie? Hoe kunnen HR-executives een echte 'leercultuur' stimuleren en ervoor zorgen dat hun organisatie zichzelf voortdurend al lerend weet aan te passen aan de veranderende omgeving?

HR als cultuurcoach van een lerende organisatie
In haar rondetafelsessie gaat Corline in op het onderwerp “HR als cultuurcoach van een lerende organisatie”. Organisaties moeten bouwen aan hun wendbaarheid en leervermogen, kortom ze moeten bouwen aan de leercultuur. Er is een cruciale rol weggelegd voor HR om de leercultuur te versterken. Hoe kan HR die rol op gaan pakken, meer dan nu gebeurt? Zij zullen moeten werken aan een cultuur van delen en continue feedback, aan de groeimindset van de organisatie en aan een organisatie op basis van openheid.

Tijdens deze sessie gaan HR-executives met elkaar het gesprek aan over hoe zij als cultuurcoach kunnen zorgen voor een continu feedbackproces, waarbij de medewerkers eigenaar zijn van hun eigen feedback. Zij bekijken daarnaast hoe je als HR driver kunt zijn van een “groeimindset” organisatie, wat radicale keuzes vraagt ten aanzien van onder andere het beoordelingsproces.

Meld je aan
Ben je HR directeur en heb je interesse om deel te nemen aan het CHRO Forum en/of deze rondetafelsessie? Neem dan contact op met Sanne van den Eijnde, CHRO Community Manager via svandeneijnde@alexvangroningen.nl of 020-5788923. 

Over CHRO Community
CHRO Community biedt chief human resources officers een uniek concept om kennis, ervaringen en opinies te delen. CHRO Community heeft als missie om ambitieuze HR-professionals bijeen te brengen in kwalitatief hoogwaardige Peer Groups. Om hun te inspireren en te laten leren van gelijkgestemde vakgenoten in een open, kleinschalige en vertrouwelijke omgeving.

Meer weten over het ontwikkelen van een leercultuur?
In het boek Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep is een hoofdstuk van Corline van Reenen opgenomen. Hierin gaat Corline stevig in op de nieuwe rol van HRD die het ontwikkelen van een leercultuur vraagt: die van cultuurcoach. Het boek verscheen recent bij onze uitgeverij THEMA onder redactie van Janneke Schenning, Robert-Jan Simons en Tijs Besieux, allen verbonden aan Schouten & Nelissen University aan de masteropleiding Human Development.

Lees verder