Nieuws

Wil jij iedere maand geïnformeerd en geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand nieuws, relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij!

Schouten & Nelissen meet effect trainingen.

Schouten & Nelissen gaat het effect van haar trainingen nog nadrukkelijker meten. Door middel van een scan wordt gemeten in hoeverre het gedrag van deelnemers in de werkcontext daadwerkelijk is veranderd. Met de scan wordt het rendement van leren inzichtelijk gemaakt en kan de kwaliteit van trainingen nog beter worden gemonitord en gewaarborgd.

Unieke scan

Voorafgaand aan trainingen wordt door deelnemers een wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst ingevuld om inzicht te krijgen in gedrag dat mensen op het werk tonen. Deze input wordt door trainers gebruikt om de training nog beter aan te laten sluiten op leerwensen en -doelen van de deelnemers. Na afloop van de training wordt de vragenlijst opnieuw door deelnemers ingevuld. Zo krijgen deelnemers inzicht in hun leercurve en in welke mate zij hun gedrag veranderen.

Rendement

Camiel Gielkens, CEO Schouten & Nelissen: “We zijn overtuigd van de kracht van onze ontwikkeltrajecten en de mate waarin deze bijdragen aan innovatie, effectiviteit en werkplezier in organisaties. Met de effectscan kunnen we nu het rendement van onze programma’s aantonen. We kunnen bovendien de kwaliteit van onze trajecten continu meten en verbeteren.”

Effect versus evaluatie

De effectscan wordt ingezet naast de reguliere evaluatie van trainingen. Linda Kleijer, Lead Consultant: “Uiteraard blijven we deelnemers aan onze trainingen vragen om de inhoud van het programma en de inzet van de trainer te beoordelen. Maar dat zegt ons nog niets over de mate waarin deelnemers daadwerkelijk ander gedrag vertonen op het werk. Met de effectscan kunnen we hun groei inzichtelijk maken.”

Wil je meer weten over de effectscan of over het rendement van leren? Neem dan contact op met Linda Kleijer via telefoon +31 6 22376670 of e-mail linda.kleijer@sn.nl.

Lees verder

Schouten & Nelissen veroordeelt racistische uitingen

Als sponsor van FC Den Bosch is Schouten & Nelissen diep geraakt door de racistische uitingen van supporters tijdens de wedstrijd tegen Excelsior. Wij veroordelen elke vorm van racisme. Dit hoort op geen enkele wijze thuis in de samenleving of op het voetbalveld. Het getoonde gedrag past niet bij onze waarden en maatschappelijke betrokkenheid.

Schouten & Nelissen draagt FC den Bosch een warm hart toe en is al jarenlang sponsor van de club. We zijn meer dan een naam op een shirt en steunen de club in het nemen van maatregelen om racisme structureel uit het stadion te bannen.

Wij zien racisme en sociale onveiligheid als een breder maatschappelijk probleem. Daarom wil Schouten & Nelissen nadrukkelijk een bijdrage leveren om racisme in de samenleving te bestrijden. Bijvoorbeeld door het doen van onderzoek naar racisme en sociale veiligheid op de werkvloer, omdat op dit terrein onze expertise ligt. Zodra onze plannen hierover meer vorm hebben gekregen, zullen wij daarover communiceren.

Lees verder

Schouten & Nelissen coacht meer dan 1000 45-plussers in 2019

In navolging van eerder succes voor specifieke beroepsgroepen, stelde de overheid dit jaar de subsidieregeling Ontwikkeladvies voor 45-plussers open. Veel mensen hebben hier gebruik van gemaakt. Schouten & Nelissen heeft meer dan 1000 45-plussers mogen coachen. Waarom is het zo populair onder deze doelgroep? Wat heb je er aan? ’45-plussers zijn soms net pubers.’

Coaching is een goede manier om tot de kern te komen van een vraagstuk en maakt leren persoonlijk en dus effectief. Het 45-plustraject was gratis voor deelnemers. Maar dan nog, waarom was er zo massaal interesse in? Coach Sandra Bruins legt uit: ‘45-plussers zijn soms net pubers. Ze staan op een punt waar ze denken, hoe ziet mijn toekomst eruit? Alles kan eigenlijk nog, er is geen uitgestippelde route. Dat geeft twijfels en keuzestress.’

Deelnemers kregen 4 uur ontwikkeladvies. Dat is ruim voldoende om eens goed te kijken naar je huidige werk, wat je er leuk aan vindt en wat de plannen voor de toekomst zijn. En dat hoeft heus niet altijd te betekenen dat je op zoek gaat naar een andere baan. Sandra: ‘Veel mensen die ik gecoacht heb, zochten naar manieren om sterker te staan in hun werk. De ene zat in een reorganisatie, iemand anders wilde proberen een MBA goedgekeurd te krijgen. En ja, mensen zijn ook wel nieuwsgierig of er niet meer is, of iets anders.’

Coaching helpt om te ontdekken wat jouw krachten zijn, wat je belangrijk vindt en wat je doelen zijn. ‘Sommige mensen vinden het spannend om eraan te beginnen,’ zegt Sandra, ‘het voelt voor hen raar om met een vreemde te praten. Maar na een uur zeggen ze toch dat het zo’n fijn gesprek was. Soms denken mensen ook: ik moet dit allemaal zelf kunnen, deze reflectie. Maar het is moeilijk om voor jezelf tijd vrij te maken om er eens goed over na te denken. En iemand anders kan makkelijker de juiste vragen stellen. Ik vergelijk mijn gesprekken wel eens met een goede strandwandeling met een vriend.’

Maar in tegenstelling tot een strandwandeling, blijft het niet bij praten. In een coachingstraject bij Schouten & Nelissen kom je daadwerkelijk in actie. Je hebt iets te onderzoeken, iets om over na te denken en iets te doen. Je krijgt huiswerk. Soms oefen je specifieke dingen, zoals hoe je een goed gesprek voert met je leidinggevende. Sandra: ‘Na een coachingstraject weten mensen vaak beter wie ze zijn en waar ze voor staan. Ze maken daarom dingen makkelijker bespreekbaar en hebben zo meer controle over hun werkende leven.’

Ga naar onze coaching-site

Lees verder

36% van de mensen komt niet los van het werk.

Structureel niet loskomen van je werk kan leiden tot mentale overbelasting, stress en zelfs gezondheidsproblemen. Schouten & Nelissen onderzocht hoe het gesteld is met de vitaliteit van werkend Nederland en vroeg: kom jij los van je werk? Nee, zegt ruim een derde van de 1057 deelnemers. Met grote gevolgen zoals mentale uitputting en onvoldoende vitaliteit.

In je vrije tijd mentaal loskomen van je werk draagt bij aan het herstel van je brein en helpt mentale uitputting te voorkomen. Uit het onderzoek bleek dat 36% in de vrije tijd niet los komt van de eisen van het werk. Slechts 8% van de respondenten denkt na een werkdag helemaal niet meer aan het werk. Dit werkt door in de gerapporteerde vitaliteit. Ongeveer een kwart voelt zich zelden energiek en gemotiveerd op het werk en voelt zich leeg aan het einde van de werkdag.

Marijke Simons, directeur vitaliteit en research bij Schouten & Nelissen: ‘Blijkbaar zijn we thuis nog te veel met het werk bezig. Terwijl regelmatig mentaal loskomen heel belangrijk is, zeker voor mensen die een hoge werkdruk hebben, vaak te maken krijgen met emotionele of stressvolle situaties of veel informatie moeten verwerken.’

Mentale uitputting en werk-privébalans

Mentaal los kunnen komen van het werk heeft effect op je vitaliteit: hoeveel energie je aan het begin van een dag voelt en hoe uitgeput je je voelt aan het einde van de dag. Ongeveer een derde van de respondenten voelt zich regelmatig tot vaak mentaal uitgeput en het werk en stressgevoelens weerhoudt ze van activiteiten thuis. Simons: ‘Dit is een duidelijk signaal van een verstoorde werk-privébalans. Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Vrouwen voelen zich door de druk op het werk wel vaker (40% vs. 29%) te gestrest om thuis dingen te doen die zij leuk vinden en rapporteren een hogere mate van uitputting.’

Wat kan je eraan doen?

Volgens Simons is het tijd voor actie: ‘Het is mogelijk zelf de controle te pakken over je persoonlijke vitaliteit. Ondersteun je eigen vitaliteit door regelmatig los te komen van je werk.’

Aan de slag met je werkdruk

Kijk eens kritisch naar je dagdagelijkse werkzaamheden. Stel je de juiste prioriteiten en doelen? Werk je met focus en overzicht of ben je ook veel tijd kwijt aan ad-hoc-taken of je mailbox? Als je de werkdruk en de tijdsdruk waarin je je taken moet doen kunt verlagen, kom je in je vrije tijd ook beter los van je werk.

Bewaak je werk-privébalans

Breng een duidelijke grens aan, zowel voor jezelf als voor anderen. Als je vanuit huis werkt, geef dan glashelder aan wanneer je werkt en wanneer niet. Lees in je vrije tijd geen werkmails, of maak hier duidelijke afspraken over met jezelf en je collega’s en houd je daaraan.

Oefen in mindfulness

Onze gedachten zijn vaak niet te stoppen. En hoe harder we dat proberen, hoe meer last we ervan hebben. Met mindfulness leer je niet om gevoelens en gedachten proberen te stoppen, maar om ze er te laten zijn. Hierdoor kun je er bewuster mee omgaan en dat gedrag kiezen dat voor jou het meest effectief is.

Regelmatig mentaal loskomen van je werk beïnvloedt je gezondheid, je werkplezier én prestaties. Simons: ‘Mijn advies? Kies wat vaker voor jezelf, dan sta je sterk op je werk.’

__________________________________________________________

Over het onderzoek

Er deden 1057 werknemers mee aan het onderzoek (vragenlijst). Respondenten werden geworven via social media, zonder op een specifieke doelgroep te sturen. Bijna 70% is tussen de 30 en 54 jaar. De steekproef bestaat uit 61,3% vrouwen en 38,7% mannen. De groep werknemers is relatief hoogopgeleid, 818 respondenten hebben een hbo-diploma of hoger.

Over Schouten & Nelissen

Het familiebedrijf Schouten & Nelissen is partner in de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties. Met een uitgebreid aanbod trainingen en oplossingen op het gebied van leiderschap & management, vitaliteit & stress en persoonlijke effectiviteit. De organisatie is wereldwijd actief in meer dan 50 landen met merken als Schouten Global, Schouten University of Applied Sciences, Uitgeverij Thema en Archipel. Op het hoofdkantoor werken circa 270 professionals en de groep beschikt over een internationaal netwerk van meer dan 700 ervaren trainers, coaches en consultants.

Perscontact

Linda van Zutphen
Content marketeer & PR adviseur
linda.van.zutphen@sn.nl
+31 6 13 247 347

Lees verder

BOEKLANCERING ‘DE HIGH PERFORMANCE ORGANISATIE, DEEL 2’

27 september om 16:00 uur bij Schouten & Nelissen te Zaltbommel

Snelle veranderingen, nieuwe kansen, en toenemende concurrentie. Organisaties staan voor complexe vraagstukken die het business model bedreigen. Dus we implementeren methoden, blussen brandjes, bestrijden symptomen. Maar we lossen het vraagstuk niet echt op. In veel organisaties blijkt dat het met het implementeren van modieuze managementconcepten zoals agile managen en zelfsturende teams juist van kwaad tot erger gaat.

Onze neiging om bij dilemma’s voor de korte termijn en een beperkte scope te kiezen is hier de oorzaak van. Om dat te doorbreken en beter samen te werken, zijn er mensen met leiderschap nodig.

Jij als CEO, bestuurder of manager van je organisatie kan die leiderschapsrol op je nemen. Systeemdenken en co-creatie helpen je om gezamenlijk het grote plaatje van de organisatie te zien en problemen en kansen in hun volledige context en samenhang te bekijken.

Wil je hier meer over weten? Kom dan naar het gratis boeklancering event van ‘De High Performance Organisatie - Mens, Motivatie, Talent en Gedrag’ bij Schouten & Nelissen.

Dit boek is het tweede deel van een eerder verschenen boek van auteur Jan-Dirk den Breejen over het toekomstbestendig maken van je organisatie. Jan-Dirk schreef het samen met drie vakspecialisten: Nathalie Hazenberg, changemaker bij ABN AMRO, Antony Meijer zu Slochtern, CEO van Innovation Booster en HRD-specialist Harriet Kuipers.

"De kracht van Jan-Dirk den Breejen zijn benadering van de High Performance Organisatie is het stimuleren van leidinggevenden om aan te sluiten op de kwaliteiten, capaciteiten en ambities van de medewerkers. Als medewerkers een centrale rol krijgen bij veranderingsprocessen (co-creatie), worden veranderingen gezien als inspirerende uitdagingen en vergroot het rendement van de organisatie.”

Albert Rodenboog Directeur Productie en lid Executive Committee bij PostNL

De Boeklancering vindt plaats op 27 september in Zaltbommel met presentaties van het auteursteam en Liesbeth Kaashoek (Executive Board Member PostNL), gevolgd door een rondetafelsessie met Camiel Gielkens (CEO van Schouten & Nelissen).

Ben je CEO, MT-lid, directeur, bestuurder of manager en wil je deelnemen aan dit gratis event, stuur dan een e-mail naar jan.dbreejen@sn.nl of bel met Jan-Dirk: 06-30417619

Jan-Dirk den Breejen is business development manager bij Schouten & Nelissen voor het domein Leiderschap. In 2009 verscheen zijn eerste boek ‘De High Performance Organisatie’. In 2017 verscheen het eerste deel van de tweede druk met als subtitel Leiderschap, strategie, beleid & cultuur. Management van leren en veranderen. Meer over deel 1 van 'De HPO' lees je hier.

Lees verder

Schouten Global breidt Europese business uit met Schouten Roemenië

Boekarest - Schouten Global betreedt de Roemeense markt door een nieuwe samenwerking met Focus Plus, een bekend lokaal trainingsbedrijf met meer dan 12 jaar ervaring. Samen vormen zij Schouten Roemenië. Schouten Global heeft kantoren in Nederland, Rusland, Polen en China, en levert diensten in 60 verschillende landen. Schouten Roemenië vormt nu het zesde kantoor in Europa.

Schouten Global heeft veel ervaring met internationale samenwerkingen met lokale partijen van hoge kwaliteit. Onder de clientèle kunnen internationale organisaties binnen de High Tech, Financiële services, Retail, Olie en Gas, Productie, Agro en Food en Automotive sectoren worden gerekend. “Roemenië is een interessante markt voor onze services omdat de behoefte aan trainingen in het zakenleven erg toeneemt”, legt Camiel Gielkens, CEO Schouten & Nelissen, uit. “Het land heeft een aantrekkelijk economisch klimaat, waardoor steeds meer bedrijven, vooral in de IT&C en service sector, zich er vestigen. Door de samenwerking met het lokale team van experts van Focus Plus en het vormen van Schouten Roemenië zetten we een nieuw kantoor op dat uit moet gaan groeien tot een regionale hub. Van daaruit bedienen we de Europese markt nog beter.”

Focus Plus is een bekend trainingsbedrijf in de Roemeense markt, met op maat gemaakte consultancy en trainingsprogramma’s. Ze hebben al meer dan 10.000 uur training verzorgd. In portfolio zitten klanten uit verschillende industrieën, zoals Olie en Gas, Tabak, (Fris-)Drank, Retail en IT&C. Het netwerk en de expertise van het team is een belangrijke reden geweest voor de samenwerking. Iulian Chihaia, Managing Partner en senior trainer bij Focus Plus: “Ons bedrijf is gegroeid vanuit onze passie. Met onze ervaring uit de corporate business hebben we trainingen opgezet. We zijn trots dat we nu na meer dan 12 jaar een indrukwekkend portfolio opgebouwd hebben. Met Schouten Roemenië nemen we de volgende stap in onze groei.”

Schouten Global biedt op internationale schaal opleidingen en trainingen zoals programma’s voor soft skills, team performance en leiderschapsontwikkeling. Het doel van Schouten Global is om Schouten Roemenië te positioneren als hét consultancy bedrijf voor de CEE regio. Chihaia: “We kijken uit naar het werken met de tools en technieken van de trainingen van Schouten Global. We zijn er zeker van dat de structuur van de trainingen en de services een game-changer zijn. Het gebruik van de nieuwste technieken heeft ons overtuigd. Samen vormen we een sterke nieuwe speler in de markt.”

Lees verder

Schouten & Nelissen lanceert Archipel: het label om leren en ontwikkelen nóg toegankelijker te maken.

Schouten & Nelissen lanceert Archipel, een nieuw label waarmee leren en ontwikkelen voor organisaties nog toegankelijker wordt gemaakt. Archipel ontzorgt organisaties en HR-managers met een onafhankelijk online leerplatform en ondersteuning voor alle administratieve handelingen rondom de groei en ontwikkeling van mensen.

Archipel ondersteunt de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties met een onafhankelijk online leerplatform. Het platform bestaat uit een aantal elementen: een brede keuze aan leervormen, logistieke en administratieve ondersteuning en inzicht in leerbehoeftes. Omar Fouab, Managing Director Archipel: “De naam Archipel weerspiegelt deze elementen: ze kunnen als losse eilandjes apart worden gebruikt, maar samen als eilandengroep vormen ze een groter geheel. Klanten kiezen de best passende delen.”

Op het platform van Archipel kan een organisatie alle vormen van leren aanbieden die zij graag aan de ontwikkeling van hun medewerkers willen toevoegen. Zo wordt het blijvend leren gestimuleerd en toegankelijker. Iedere aanbieder van trainingen kan aan het platform toegevoegd worden. Het platform is overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik. In drie clicks is duidelijk welke leerinterventie het beste past in de persoonlijke ontwikkeling en groei van individuele medewerkers. Teams werken online en offline meer samen en ontwikkelen zich door helder inzicht in de competenties en groeikansen van mensen.

Ontwikkelcultuur stimuleren

Archipel zorgt voor de administratieve processen; facturatiestromen, onderhandelen met leveranciers, maatwerkopdrachten. Zo worden HR-managers en teamleiders ontlast. Daarnaast krijgen ze inzicht in het gebruik van het platform. Er wordt data bijgehouden over welke trainingen medewerkers volgen en welke leerbehoefte er is. Omar: “We willen samenwerken met organisaties en de service bieden die bij hen past. Maatwerk dat snel en modulair aan te passen is. Wanneer we aan de hand van de data verbeterkansen zien, dan geven we daar ongevraagd advies over. We willen organisaties helpen om een ontwikkelcultuur te creëren.”

Archipel duikt in het diepe

Voordat Archipel als losstaand merk bestond, bood Schouten & Nelissen al een online leerplatform aan. Alleen was het niet duidelijk of daarop ook andere aanbieders van trainingen en opleidingen konden worden weergegeven. Omar: “Voor veel klanten was niet duidelijk dat Schouten & Nelissen een onafhankelijk leerplatform kon bieden. Ze dachten dat alleen eigen opleidingen en trainingen beschikbaar waren op het leerplatform. We lanceren nu het nieuwe label zodat we nadrukkelijk uitdragen dat het om een onafhankelijk platform gaat.”

Archipel, groeien zonder grenzen.

Het team en het platform staan vanaf vandaag klaar.

Over Archipel

Archipel is partner in het opzetten, onderhouden en ontwikkelen van online leerplatformen met hoge kwaliteit leerinterventies. Op het niveau van individu, team en organisatie. Het Archipel team bestaat uit 35 mensen en streeft ernaar om klanten optimaal te ondersteunen en mensen, teams en organisaties te helpen bij hun ontwikkeling. Archipel is onderdeel van Schouten & Nelissen, de leer- en ontwikkelspecialist. www.archipel.academy

Over Schouten & Nelissen

Het familiebedrijf Schouten & Nelissen is partner in de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties. Met een uitgebreid aanbod trainingen en oplossingen op het gebied van leiderschap & management, vitaliteit & stress en persoonlijke effectiviteit. De organisatie is wereldwijd actief in meer dan 50 landen met merken als Schouten Global, Schouten University of Applied Sciences, Burn inn, Uitgeverij Thema en Archipel. Op het hoofdkantoor werken circa 270 professionals en de groep beschikt over een internationaal netwerk van meer dan 700 ervaren trainers, coaches en consultants. www.sn.nl

Lees verder

Schouten Global en OSRAM winnen prijs voor internationaal leiderschapsprogramma

Jaarlijks reikt de internationale ATD (Association for Talent Development) de prestigieuze Excellence in Practice Awards uit. Dit jaar ontvingen OSRAM en Schouten Global een award voor het Essentials of Leadership Program (ELP). Op 20 mei werd de prijs overhandigd tijdens het internationale ATD-congres in Washington D.C.

Om de prijs te winnen, moet een organisatie concrete en meetbare resultaten van een ontwikkelprogramma laten zien. Het programma moet bijdragen aan de oplossing van een strategisch organisatievraagstuk. En het moet aansluiten bij andere trajecten die bijdragen aan de verbetering van prestaties.

Inhoud van het programma

Schouten Global ontwikkelde 4 jaar geleden in samenwerking met de Global Learning & Development-afdeling van OSRAM een blended leiderschapsprogramma: het Essentials of Leadership Program. Dit programma kwam voort uit strategische HR-doelen van OSRAM. Managers versterken in leiderschap. Qua mindset en vaardigheden. Beide zijn essentieel om mee te kunnen bewegen met de snel veranderende markt en om te kunnen innoveren.

Het gaat dan om vaardigheden zoals het vermogen om beslissingen te nemen en het kunnen omgaan met veranderingen. En de ontwikkeling van een mindset om zichzelf, medewerkers en teams sterker te maken. Met het ELP-programma leren startende leiders op een bij de OSRAM-strategie passende manier invulling te geven aan hun nieuwe rol.

Resultaten

De resultaten worden na afloop gemeten met een impactmeting en zijn indrukwekkend. Deelnemers waarderen de training met een 8,7 en bijna 100% geeft aan meer vertrouwen te hebben in de eigen leiderschapsvaardigheden. Daarnaast geven de managers van de deelnemers in een effectmeting aan dat zij bij deelnemende medewerkers duidelijk een groei zien in hun rol als leider.

Reacties OSRAM & Schouten Global

Susanna Schmid-Elsaesser, Senior Consultant Leadership Development bij OSRAM: ‘Ik ben heel trots dat we de prijs ontvangen. Ik kijk ernaar uit om de award persoonlijk in ontvangst te nemen, samen met de vertegenwoordigers van Schouten Global. Voor mij is het een erkenning en waardering voor onze gezamenlijke inspanningen om een ​​leiderschapsprogramma met een grote impact op onze organisatie op te zetten.’

Anke Baak, Vice President Schouten Global: ‘Wij zijn trots dat we met dit - in co-creatie ontwikkelde - programma een significante bijdrage kunnen leveren aan het versterken van de leiders van OSRAM. Ontzettend mooi dat we de organisatie écht kunnen helpen bij het behalen van strategische doelen. En het is natuurlijk geweldig dat we nu internationale waardering krijgen voor het programma!’

Deelnemer Alena Turiaková, Global Marketing Manager, over het programma: ‘De ELP heeft mijn verwachtingen overtroffen: een geweldige coach en een team van motiverende en inspirerende OSRAM-collega's uit verschillende landen en afdelingen.’

Download case-brochure - PDF

Over OSRAM

OSRAM, gevestigd in München, is een toonaangevend internationaal hightechbedrijf met een geschiedenis van meer dan 110 jaar. De producten zijn voornamelijk gericht op halfgeleiders gebaseerde technologieën en worden gebruikt in zeer uiteenlopende toepassingen, variërend van virtuele realiteit tot zelfrijdende voertuigen en van smartphones tot intelligente verlichtingsoplossingen binnen netwerken in gebouwen en steden. Bij OSRAM werken ongeveer 26.200 werknemers over de hele wereld. In het boekjaar 2018 genereerde het een omzet van meer dan € 3,8 miljard. Het bedrijf is genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en München.

Over Schouten Global

Schouten Global is een internationale speler op het gebied van Learning en Development, en onderdeel van Schouten en Nelissen. Schouten & Nelissen is een familiebedrijf, opgericht door Jan Schouten in 1980, en heeft 39 jaar ervaring in ontwikkeling van individuen, teams en organisaties. Met het internationale label Schouten Global is de organisatie wereldwijd actief in meer dan 50 landen.

Lees verder

Schouten & Nelissen en TinQwise Immersive trainen én meten soft skills in VR

Leer- en ontwikkelspecialist Schouten & Nelissen en creatief bureau TinQwise Immersive bundelen hun krachten: vanaf nu is het mogelijk om soft skills in virtual reality te trainen én objectief te meten.

Schouten & Nelissen traint jaarlijks meer dan 10.000 professionals in soft skills. Van persoonlijke effectiviteit tot leiderschapsvaardigheden en leren omgaan met stress en werkdruk. Evelien Wintermans, learning en development specialist bij Schouten & Nelissen zoekt continu naar nieuwe manieren om soft skills effectiever te trainen.

Evelien: “Virtual Reality is een aantrekkelijk middel om gedrag te veranderen als je het goed inzet. Maar we wilden meer. We zochten ook naar een ander belangrijk aspect om de ontwikkeling van soft skills te stimuleren. Namelijk: feedback. En bij die didactische wens startte de technologische uitdaging. Zo kwamen we in contact met TinQwise Immersive.”

Ontspannen presenteren in VR

Jean-Luc Laval van TinQwise Immersive: “Wij zijn gespecialiseerd in ervaringen waar je van leert. Wij zien virtual reality niet als het ultieme doel, maar als een manier om je leerdoel te bereiken door te ervaren. Voor ons was de vraag: Hoe kunnen we iets subjectiefs als feedback objectief maken? In dat geval is VR heel erg geschikt, juist omdat je alles kunt meten.” Schouten & Nelissen besloot om te beginnen met een veelgevraagde training: Ontspannen presenteren. Jean-Luc: “We hebben samen gekozen wat we wilden trainen en meten en dat zijn we op maat gaan maken.”

In de ‘Ontspannen presenteren in VR’ app sta je in een grote zaal die gevuld is met publiek. Het publiek reageert in real-time op jouw performance. Spreek je te zacht? Dan zal het publiek vragen of het wat harder kan. Spreek je te eentonig? Dan zal het publiek zich hierover uitspreken. Kijk je niet genoeg naar de aanwezigen? Dan wordt de zaal rumoerig. De levensechte ruimte in combinatie met het interactieve publiek bezorgt je hetzelfde gevoel dat je in een echte zaal ook hebt.

Objectieve feedback

De applicatie geeft daarnaast een objectief oordeel over elke presentatie. Jean Luc: “We meten bijvoorbeeld of en hoe lang je het publiek aankijkt tijdens de presentatie, hoe hard of zacht je spreekt en of je intonatie verandert tijdens de presentatie. Aan het einde van de presentatie krijg je al deze informatie gepresenteerd in een aantal grafieken en in de vorm van een heatmap. Deze heatmap geeft je op een visuele manier inzicht in jouw kijkrichting.”

Evelien: “Deelnemers ervaren tijdens het trainen met VR de spanning die ze normaal gesproken ook hebben bij het geven van een presentie. Daardoor kunnen we nόg effectiever trainen. Dat is wetenschappelijk aangetoond. We kijken daarom nu ook naar andere soft skills die we met behulp van VR kunnen gaan trainen.”

Meer weten?

Ontdek onze visie op VR in een uitgebreid artikel van Evelien Wintermans. Zelf de VR-app ervaren? Dat kan in onderstaande demovideo van TinQwise Immersive.

Over TinQwise Immersive

Iedereen heeft het in zich om te groeien. TinQwise Immersive daagt mensen uit door altijd de grenzen op te zoeken van didactiek, technologie & creatie. Zij maken vernieuwende leerervaringen die het beste uit een groep halen. 

Over Schouten & Nelissen

Het familiebedrijf Schouten & Nelissen is partner in de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties. Met een uitgebreid aanbod trainingen en oplossingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit, leiderschap & management en vitaliteit & stress. De organisatie is wereldwijd actief in meer dan 50 landen met merken als Schouten Global, Schouten University of Applied Sciences, Burn inn en Uitgeverij Thema. Op het hoofdkantoor werken circa 270 professionals en de organisatie beschikt over een internationaal netwerk van meer dan 700 ervaren trainers, coaches en consultants.

Lees verder

Schouten & Nelissen versterkt samenwerking met New Heroes

Zaltbommel – Schouten & Nelissen versterkt de samenwerking met New Heroes. De beproefde en wetenschappelijk onderbouwde trainingen van Schouten & Nelissen worden gecombineerd met effectieve en activerende online leerreizen van New Heroes. Hiermee maken beide partijen leren toegankelijker, leuker en effectiever.

Met de samenwerking wordt gezamenlijk trainen in een groep gecombineerd met e-learning, e-doing, scans, (online) feedbackinstrumenten en persoonlijke (e-)coaching. Door een gevarieerde mix aan leervormen aan te bieden, sluiten trainingen nog beter aan op specifieke leervoorkeuren en –wensen van deelnemers. Zo wordt leren toegankelijker, leuker en effectiever.

Vernieuwing en innovatie

Leren gebeurt allang niet meer alleen in klassieke trainingssettings. De behoefte om ‘flexibel’ te leren is explosief gestegen en zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Camiel Gielkens, CEO van Schouten & Nelissen: ‘Met de verdere samenwerking blijven we werken aan vernieuwing en innovatie om onze naam als hoogwaardige en toonaangevende partner in het ontwikkelen van mensen, teams en organisaties ook in de toekomst waar te kunnen maken.’

Flexibel leren

Permanente educatie is door de continue maatschappelijke veranderingen noodzakelijk. De druk om je voortdurend aan te passen aan nieuwe taken en rollen is hoog. Er wordt een beroep gedaan op de wendbaarheid en flexibiliteit van mensen, in zowel werk- als privé. Het online leerplatform van New Heroes faciliteert deze ontwikkeling. Jorn van Wijk, CEO van New Heroes: ‘We zijn blij en trots dat onze effectieve en activerende online leerreizen onderdeel gaan uitmaken van de hoogwaardige trainingen van Schouten & Nelissen. Ik ben ervan overtuigd dat deelnemers nog beter worden gefaciliteerd in hun persoonlijke ontwikkeling.’

Over New Heroes

New Heroes is een initiatief van Jan Schouten, ook oprichter van Schouten & Nelissen. New Heroes heeft een groot aanbod online leerreizen voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen, verdeeld over acht hoofdthema’s: communicatie, makkelijker werken & leven, teams, helder denken, leven & loopbaan, management & leiderschap, commercie en diversiteit.

Over Schouten & Nelissen

Het familiebedrijf Schouten & Nelissen is partner in de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties. Met een uitgebreid aanbod trainingen en oplossingen op het gebied van leiderschap & management, vitaliteit & stress en persoonlijke effectiviteit. De organisatie is wereldwijd actief in meer dan 50 landen met merken als Schouten Global, Schouten University of Applied Sciences, Burn inn en Uitgeverij Thema. Op het hoofdkantoor werken circa 270 professionals en de groep beschikt over een internationaal netwerk van meer dan 700 ervaren trainers, coaches en consultants.

Lees verder