Sponsoring Volvo Ocean Race en Schouten Global: Eén-op-één activatie

Een luxe lunch en daaropvolgend een rondleiding op een deelnemende boot uit de Volvo Ocean Race? Bij Schouten Global is het meer dan dat. Voor de sponsor van Team Brunel staat de inhoud voorop. Het wil elke gast tijdens een stop over laten zien waar Schouten Global voor staat.

De zeilwedstrijd rond de wereld - in teksten meestal voorzien van bijvoeglijke naamwoorden als grootste en zwaarste - maakt van 18 tot en met 20 juni een korte tussenstop in de hofstad. Het wordt een groots event; met een festival voor bezoekers, en ontvangsten voor relaties van de sponsoren.

Schipper en bemanning
Ook Schouten Global zal daar aanwezig zijn. De moederorganisatie van Schouten & Nelissen, de in Zaltbommel gevestigde organisatie in talentontwikkeling, training en coaching voor individuen, teams en organisaties is na Brunel één van de belangrijkste sponsoren van het Nederlandse Team Brunel. ‘Schouten Global wil internationaal een grotere bijdrage leveren aan de ontwikkeling van organisaties’, zegt Janneke Gielisse, marketingmanager Schouten Global. ‘We zijn gaan zoeken naar passende concepten om te groeien in het buitenland en zijn zo bij de Volvo Ocean Race uitgekomen. Bovendien heeft de oprichter van het bedrijf Jan Schouten altijd gezegd dat het schip zo sterk is als zijn bemanning. Als je met sponsoring zo dicht bij het dna van het bedrijf kunt blijven, past dat mooi. Zeker nu de schepen identiek zijn en het echt op de schipper en bemanning aankomt.’

Optima forma
Naast een financiële bijdrage ondersteunt Schouten Global het team ook met een coach. Anje-Marijcke van Boxtel, directeur coaching bij Schouten & Nelissen, staat Team Brunel al bij vanaf de trainingsweken in Lanzarote voorafgaand aan de race. Ook tijdens elke stop over is ze aanwezig om met de teamleden te praten - Zijn er irritaties? Moeten die uitgesproken worden? - en de uitkomst daarvan stelt ze in een debriefing aan de orde. Het is coaching in optima forma, dat geen ander team in de Volvo Ocean Race krijgt. Dat is niet de enige unieke bijdrage van Schouten Global, zegt Gonnie Swanenberg, global clientmanager en projectmanager voor de Volvo Ocean Race. ‘Bij elke stop over organiseren we een seminar met als titel Leadership - The Human Factor waar we de link met de business maken.’
Daar gaat geen grote mediacampagne aan vooraf: de ongeveer 140 aanwezigen zijn persoonlijk uitgenodigd en ontvangen managers op HR- of senior-level binnen bedrijven met 5.000 of meer werknemers. Gielisse: ‘De Volvo Ocean Race is een deuropener. Zo uit het niets een evenement organiseren is veel moeilijker. Maar in het seminar is het ons unieke verhaal dat we inzetten.’ Swanenberg: ‘Onder meer Anje-Marijcke van Boxtel en schipper Bouwe Bekking zullen er spreken. Hoe zet je een team neer? Hoe ga je om met de veranderende wereld? Het is activatie vanuit de markt naar bestaande producten. Ook Volvo zelf heeft een aandeel in het seminar.’
Gielisse: ‘De content moet altijd relevant zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dat beter kan, als je dat specifiek op de klant gericht doet, in plaats van of naast massamedia.’ Swanenberg: ‘Na de stop over blijf ik achter om potentiële businesspartners te spreken. Er kunnen bij hen altijd vragen ontstaan, en daarvoor ben ik aanwezig.’

Internationale ambitie
Het persoonlijke contact maakt de activatie in de stop overs anders dan die van andere sponsoren, zegt Swanenberg. De gasten die ook op een tocht met de Brunel-boot rekenen, wachten daar vergeefs op. ‘We zijn de enige sponsor in de Volvo Ocean Race die de ontvangst zo één-op-één inzet. Op de stop overs wordt veel champagne gedronken en kaviaar gegeten. Dat werkt ook, maar wij willen de aanwezigen leren wie Schouten Global is, hen echt kennis laten maken met de inhoud’ Beiden zijn zeer tevreden over de resultaten tot dusver. Schouten Global heeft als gevolg van de Volvo Ocean Race zijn database met ongeveer 10.000 leads uitgebreid, waarvan er dus zo’n duizend bij de stops langs zijn geweest. ‘We hebben een internationale ambitie en daarin zetten we nu een eerste stap. Het gaat om awareness en goodwill kweken binnen het netwerk’, zegt Gielisse. ‘En dat’, zegt Swanenberg, ‘moet uiteindelijk leiden tot meer omzet. De omzetdoelstelling ligt rond 2016. Ik heb er vertrouwen in dat dat gaat goedkomen.’

Dit artikel verscheen eerder in het magazine van Marketing Tribune.

tekst Mark van der Heijden | fotografie Team Brunel en Schouten Global