Tips tegen stress

Tips tegen stress

Stressvolle situaties nemen je vaak in beslag. Je hebt het gevoel dat je gebukt gaat onder een grote verantwoordelijkheid en dat je onvoldoende afstand kan nemen van je werk. Eigenlijk werk je dag en nacht. Na een zware werkdag kun jij je slecht ontspannen. Als je zo doorgaat brand je langzaam op. Je wilt die ongezonde spanning achter je laten. Met deze tips tegen stress zet je de eerste stap.

Tip 1: Spreek jezelf aan in de jij-vorm

Tegen jezelf praten helpt om je gedachten en gevoelens op een rijtje te zetten. Maar soms zorgt die stem in je hoofd alleen maar voor meer stress. Want ‘Het lukt me vast niet’ of ‘Ik krijg het nooit op tijd af’ zijn niet bepaald bemoedigende gedachten. Amerikaanse psychologen ontdekten dat wanneer mensen in de jij-vorm tegen zichzelf praatten, ze vervolgens sociaal vaardiger, minder nerveus en somber waren dan de proefpersonen die in de ik-vorm tegen zichzelf praatten. 

Met de jij-vorm voelt het meer alsof je van een afstand naar jezelf kijkt. Deze zogenaamde self-distancing helpt je om irrationele gedachten minder zwaar te maken. Dus voel je in het vervolg frustratie of moedeloosheid aankomen? Spreek jezelf aan in de jij-vorm.


Tip 2: Zet stress op de juiste manier in

Bij stress is je mindset cruciaal. Als je anders over stress leert denken, dan kun je van stress zelfs sterker worden. Je kunt bijvoorbeeld leren hoe stress:

  • Je focus en energie kan opleveren
  • De band met je directe omgeving kan versterken
  • Je kan helpen sterker te worden door tegenslag
  • Het probleemoplossend vermogen van je brein kan vergroten

Wil je hier mee aan de slag? Bekijk dan het boek 'Sterker met Stress' van Kelly McGonigal.


Tip 3: Oefen met Mindfulness en ervaar meer rust

Mindfulness betekent aandacht geven aan het hier en nu, en zonder oordeel accepteren van wat zich aandient. Met mindfulness schep je ruimte voor jezelf, waardoor je bewuste keuzes maakt en effectief handelt. Je reageert milder, ervaart meer innerlijke rust en minder stress. Zo krijg je meer ruimte voor ontspanning en creativiteit. 

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mindfulness echt werkt! En gelukkig kan iedereen het leren. Het is gewoon een kwestie van doen. Bijvoorbeeld met een training mindfulness, cursus mindfulness of korte oefeningen achter je bureau.


Tip 4: Haal meer uit de tijd die je hebt

Meer werk doen in minder uren, tijd vinden voor familie, sport, hobby's en daarbij een ontspannen levensgevoel hebben: wie wil dat niet? Veel mensen hebben het gevoel dat ze te weinig tijd hebben om alles te realiseren wat ze moeten of willen. Herken je dat? Aan die tijdsdruk kun je wat doen.

Met Timemanagement leer je je doelen en taken beter te bepalen, plannen en prioriteren. Zodat je jezelf minder verliest in de drukte van alledag en écht grip krijgt op je agenda. Na het volgen van een training timemanagement ga je effectiever en efficiënter met je tijd om. Dat scheelt een hoop stress.