Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Innovatiekracht

Mastermodule Innovatiekracht

Jouw roadmap verbetert de Innovation Performance

  • Bereik meer met innovatie in jouw organisatie 
  • Maak resultaten uit innovatie meer tastbaar
  • Draag bij aan de realisatie van de strategie van de organisatie

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
3 dagen (12 weken)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen

Dit ga je leren in Mastermodule Innovatiekracht

Innovatie gaat over het continu kunnen aanpassen aan je omgeving, maar ook over innoveren op de context waarin je opereert, je maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethische bedrijfsvoering. In deze module leer je hoe innovatie een onderdeel wordt van het realiseren van de strategie en het bereiken van strategische doelen van de organisatie. Je werkt aan de ontwikkeling van het innovatie-ecosysteem om de innovatie ambities van jouw organisatie te realiseren. Voor de noodzakelijke bedrijfskundige kennis verbinden we diverse kennisdomeinen met elkaar om zo tot innovatieve oplossingen te kunnen komen. Je gaat aan de slag met de analyse van de Innovation Performance en de Innovation Maturity van jouw organisatie, waarna je een Roadmap ontwikkelt voor het vergroten van de effectiviteit van innovatie. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Innovatie-ecosystemen
  • Waardepropositie- en businessmodelcanvas
  • Design Thinking
  • Leiderschap in innovatie
  • Cultuur en innovatie
  • Start-up/ scale-up versus gevestigde organisatie
  • Inertie gevestigde organisaties

Resultaten

  • Je ontwikkelt een roadmap voor efficiënte en effectieve innovatie 
  • Je verbetert het innovatie-ecosysteem
  • Je vergroot de innovatiekracht bij het behalen van de strategische doelen

Verbeter Innovation Performance van jouw organisatie

Voor wie?

In een wereld waarin verandering de enige constante is, wordt vaker een beroep gedaan op jouw wendbaarheid, innovatief vermogen en adviesvaardigheden. Je wilt op strategisch niveau bijdragen aan het duurzaam succesvol zijn van mens en organisatie. En je kennis vergroten en verzilveren naar masterniveau. Volg de module los of als onderdeel van de Master Bedrijfskunde.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Voorbereiding

Gedurende deze mastermodule ga je werken aan je eigen beroepsproduct. Het grote voordeel hiervan is dat je na afronding van de module een concreet plan in handen hebt om impact mee te maken. Hiervoor dien je een praktijkopdracht, case of assessment in te brengen in de vorm van een analyse, advies of ontwerp. Deze kan voor je eigen bedrijf of gebaseerd zijn op de functie die je vervult. Heb je momenteel geen (vaste) baan? Dan volstaat het inbrengen van een praktijkopdracht namens of voor een bedrijf.

Om je te begeleiden bij de praktijkopdracht kies je een eigen business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de businesscoach op www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Inhoud

Onderwerpen

Innovatie-ecosysteem

Voor succesvolle innovatie is interactie tussen personen uit verschillende delen van een bedrijf nodig. Dit noemen we ook wel het ecosysteem. Er zijn vijf onderliggende principes: de innovatiethesis, het innovatieportfolio, het innovatieframework, het meten van de innovatie en de innovation practice. We gaan in op de innovatiestrategie, -management en -implementatie. 

Waardepropositie- en businessmodelcanvas

Een waardepropositie is een belofte van een bedrijf aan een klant die duidelijk maakt welke waarde een product of dienst oplevert voor de klant. We gaan in op hoe jij dit in kaart kunt brengen aan de hand van het businessmodelcanvas. 

Design Thinking

Design Thinking is een iteratief proces dat vaak ingezet wordt om tot innovatie te komen. Je gaat vaak heen en weer tussen het ontwikkelen van inzichten bij de ontwerpers en het maken en testen van prototypes bij gebruikers, totdat je tot een gewenst product komt. 

Leiderschap in innovatie

Leiderschap en innovatie hangen met elkaar samen. Wie ruimte wil geven aan innovatie moet medewerkers faciliteren, inspireren en de ruimte geven. Leer hoe jij hier als bedrijfskundige op kunt inspelen.

Cultuur en innovatie

Een innovatieve bedrijfscultuur is essentieel voor de realisatie van groei. Innovatie gaat niet enkel om de beste technologie, maar om hoe teams zich aanpassen aan verandering en zich openstellen voor het leren van nieuwe vaardigheden en het gebruiken van nieuwe tools. Leer hoe jij hier als bedrijfskundige op kunt inspelen.

Start-up/ scale-up versus gevestigde organisatie

De manier waarop een start-up, scale-up en gevestigde organisatie met innovatie omgaat verschilt enorm. We gaan in op de verschillen en op de mogelijkheden om tussen deze types organisaties samenwerkingstrajecten voor innovatie te realiseren. 

Inertie gevestigde organisaties

Vaak willen organisaties wel innoveren, maar komt het er telkens niet van. Innovatietrajecten opzetten kost veel moeite, dus het gewenste gedrag blijft uit. Leer meer over hoe jij hier als bedrijfskundige mee kunt omgaan.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 2.950,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 115,78 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving MijnSN
  • Succeskit SUAS NL
  • De Corporate Startup (boek)

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 240,00 (excl. btw).

Kies je voor de avondvariant? Dan is de arrangementsprijs per avond €30,00 (excl. btw) voor gebruik van de accommodatie en koffie/thee.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Persoonlijk leerpad

Na je inschrijving vind je op de online leeromgeving de uitleg en de stappen om je persoonlijk leerpad te formuleren. Waarin wil jij op persoonlijk gebied gegroeid zijn aan het einde van deze module? Wil je groeien in leiderschap, in zelfvertrouwen om complexe situaties kansen te blijven zien? 

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren. Heb je je eigen adviespraktijk of ben je in-between-jobs? Dan kun je de opdracht uitvoeren bij één van je opdrachtgevers of je zoekt een maatschappelijke organisatie die behoefte heeft aan jouw bedrijfskundige expertise. 

Voorbereidingsopdrachten 

Na je inschrijving start je met de voorbereidingsopdrachten zoals het online kennismaken met je medestudenten, het doorlezen van inleidende hoofdstukken en het inventariseren van de huidige situatie rondom je module-opdracht. Deze voorbereidingsopdrachten vind je in de online leeromgeving. Ze helpen je bij de voorbereiding op de eerste bijeenkomst.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de Master module bedraagt 12 weken. De module bestaat uit een online kick-off en 3 bijeenkomsten van 1 dag. Je tijdsinvestering is circa 12 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de MijnSN leercommunity. Wil je liever de avond variant volgen? Dat kan!

Dagvariant:

Bijeenkomst 1 t/m 3:

  • 1 dag van 09:30 tot 17:30 uur

Avond variant:

Bijeenkomst 1 t/m 6:

  • 1 avond van 18:30 tot 22:00 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Marc Eilering

    Avans Hogeschool

    Marc Eilering heeft bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit waarna hij verschillende functies in Corporate Finance heeft bekleed. Hierna heeft hij als ondernemer een eigen uitgeverij opgericht en gedurende 10 jaar geleid. Momenteel is hij als docent ondernemerschap en innovatie verbonden aan Avans Hogeschool en brengt hij als business developer van start-ups zijn kennis en ervaring op het gebied van waardepropositie en business model innovatie dagelijks in de praktijk. Hij heeft speciale aandacht voor de meervoudige waardecreatie en impact ondernemerschap en deelt zijn uitgebreide ervaring graag met studenten.

  • Hans Ruinemans

    Hans Ruinemans is een gedreven ondernemer. Hij studeerde bewegingswetenschappen, psychologie en politicologie. En rondde zijn Master of Business Administration af met een 9,5. Hij richtte onder meer het bedrijf Business Tales B.V. op. Als DGA en strateeg denkt hij mee met corporate bestuurders en voorziet hij directeuren van zakelijke en persoonlijke adviezen. Hij wordt vaak gevraagd als boardroom monk, business mentor en secret strategist. Zowel door gelouterde CEO’s als jonge start-uppers. Op zijn YouTube kanaal staan 350 insight video’s. Op Spotify 31 podcasts.

  • John Smits

    John Smits inspireert al jaren studenten als het gaat om de regisseursrol op het snijvlak van IT & business. Het werken met nieuwe technieken, durven te pionieren en verandermanagement is voor hem een tweede natuur. Met de krachtige combinatie van IT-trainingen, IT-ervaring en een afgeronde MBA en accountantsopleiding voorziet hij het bedrijfsleven van strategisch advies. Hij deelt graag zijn kennis en coacht, inspireert, prikkelt en enthousiasmeert studenten graag op het gebied van digitale transitie en datagedreven werken. Als innovator is hij trainer en ontwikkelaar van onderwijsmateriaal op het gebied van Big Data, Business Intelligence, ICT, Data Analyse en FinTech.

  • Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, AI en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze promoveerde in 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.


Wat anderen over Mastermodule Innovatiekracht zeggen

Ervaringen

7,7 van de 10

7,7 uit 11 ervaringen

Bekijk alle ervaringen

)

Nu starten met Mastermodule Innovatiekracht

Mastermodule Innovatiekracht

Jouw roadmap verbetert de Innovation Performance

  • Bereik meer met innovatie in jouw organisatie 
  • Maak resultaten uit innovatie meer tastbaar
  • Draag bij aan de realisatie van de strategie van de organisatie

Twijfel je nog? Kom dan naar onze gratis online proeverij!

Ontdek in een uur of dit de opleiding voor jou is

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou