Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Commercial innovation and strategy

Mastermodule Commercial innovation and strategy

Werk aan een innovatieve commerciële strategie

  • Ontwerp een strategisch commercieel plan
  • Maak gebruik van innovatieve Business Modellen
  • Bouw aan een langetermijn relatie met de klant

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
3 dagen (12 weken)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen

Dit ga je leren in Mastermodule Commercial innovation and strategy

Een ding is zeker in deze onzekere wereld: verandering is een constante. Iedere organisatie, groot of klein, zal zich aan moeten blijven passen. Één manier hoe een organisatie om kan gaan met veranderingen is door zich voortdurend opnieuw uit te vinden, door het ontwikkelen van nieuwe, en het aanpassen van bestaande business modellen. 

In de module Commercial Strategy and Innovation leer je methoden om nieuwe business modellen te ontwerpen en door te vertalen naar een strategisch commercieel plan. Je leert de transitie commercieel én organisatorisch vorm te geven. We kijken hierbij met name op het niveau van een organisatie-eenheid (divisie, werkmaatschappij, zelfstandige onderneming), gaan in op hoe de organisatie haar lange termijn doelstellingen realiseert en hoe het zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Business Model Canvas
  • Innovatie
  • Storytelling
  • Strategie en omgeving
  • Business Model Patterns & Shifts
  • Commercie: de risico-analyse
  • Een commercieel transitieplan

Resultaten

  • Je ontwikkelt een strategische visie op commercie en innovatie
  • Je leert commerciële innovatie en strategie aan te jagen en te verkopen 
  • Je past de laatste inzichten in commerciële strategie toe
  • Je leert denken en werken als een commerciële strateeg
  • Je draagt bij aan de continuïteit en levensvatbaarheid van jouw organisatie

Wordt een innovatieve commercieel strateeg

Voor wie?

In een wereld waarin verandering de enige constante is, wordt vaker een beroep gedaan op jouw wendbaarheid, innovatief vermogen en adviesvaardigheden. Je wilt op strategisch niveau bijdragen aan het duurzaam succesvol zijn van mens en organisatie. En je kennis vergroten en verzilveren naar masterniveau. Volg de module los of als onderdeel van de Master Bedrijfskunde.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

 

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

 

Voorbereiding

Gedurende deze mastermodule ga je werken aan je eigen beroepsproduct. Het grote voordeel hiervan is dat je na afronding van de module een concreet plan in handen hebt om impact mee te maken. Hiervoor dien je een praktijkopdracht, case of assessment in te brengen in de vorm van een analyse, advies of ontwerp. Deze kan voor je eigen bedrijf of gebaseerd zijn op de functie die je vervult. Heb je momenteel geen (vaste) baan? Dan volstaat het inbrengen van een praktijkopdracht namens of voor een bedrijf.

 

Om je te begeleiden bij de praktijkopdracht kies je een eigen business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de businesscoach op www.sn.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

 

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je de voorbereiding door.

Inhoud

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een blauwdruk van je organisatie. We kijken daarbij naar diverse varianten. Innovatie en moderne inzichten als duurzaamheid nemen we hierin mee. Ook het presenteren van een BMC is van belang voor het succes er van en komt aan bod tijdens deze module.

Innovatie vanuit commercieel oogpunt

Innovatie is een belangrijk thema binnen deze module. Je leert meer over verschillende soorten innovatie en hoe deze invloed hebben op de continuïteit van de organisatie. We gaan in op disruptieve innovaties en niet-disruptieve innovatie. We focussen daarbij op innovatie die bijdraagt aan de commerciële groei van de organisatie.  

Storytelling

Storytelling is een overtuigingstechniek die veel gebruikt wordt binnen de commercie. Deze kan dan ook niet ontbreken in een commerciële module. Je verdiept je in deze techniek én leert deze toe te passen op jouw eigen onderwerpen. 

Strategie en omgeving

De omgeving vormt de kern in de commerciële strategie. We kijken zowel naar de interne omgeving (de eigen organisatie) als naar de externe omgeving om een brede kijk te ontwikkelen op kansen. De klant, de maatschappij, trends en relevante ontwikkelingen voor jouw business komen aan bod. 

Business Model Patterns & Shifts

Voor veel organisaties is het goede doen niet meer goed genoeg.  Het businessmodel moet niet beter, maar anders. In deze module leer je hoe je als manager en bedrijfskundige vastgeroeste patronen in het bedrijf kunt doorbreken en hoe je nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen ontwerpt. 

Commercie: de risico-analyse

Aan verandering en innovatie kleven risico’s. Die wacht je niet af, maar breng je vooraf goed in kaart en manage je zo goed als mogelijk gedurende de transitie. Daarin zetten we de volgende vier termen centraal: desirability, feasibility, viability & adaptability. 

Een strategisch commercieel plan 

Bij verandering hoort een strategisch commercieel plan. Je bent namelijk niet alleen in de verandering. Je wilt de organisatie en de omgeving meekrijgen. Daarom gaan we in op hoe je het nieuwe business model en de innovaties organiseert. De adoptiecurve komt aan bod en ook de financiële business case.

Kosten en financiering

Deze opleiding kost in totaal € 3.266,56 btw-vrijgesteld, en is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

Opleiding

Jouw investering in deze mastermodule bedraagt € 2950,00. Hierover wordt geen btw berekend.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.sn.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.sn.nl/stap-budget.

Materiaal

Jouw investering in het lesmateriaal bedraagt € 106,56 (exclusief btw). Je ontvangt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving MijnSN
  • Materiaalpakket
  • Het onoverwinnelijke bedrijf (boek)

Daarnaast ontvang je de hand outs en wordt er gebruikt gemaakt van online testen en scans. Mocht je reeds in het bezit zijn van de literatuur of deze niet via ons willen ontvangen, geef dit dan aan in het opmerkingenveld op het online inschrijfformulier of bij jouw telefonische inschrijving.

Arrangement

Voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet betaal je in totaal € 210,00 (exclusief btw). Volg je de avondvariant? Dan is de arrangement prijs €30,- (exclusief btw) per avond voor gebruik van de accommodatie en koffie/thee. Dit bedrag is eveneens vrijgesteld van btw.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je businesscoach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de businesscoach op https://www.sn.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de training het beste kunt volgen.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de Master module bedraagt 12 weken. De module bestaat uit een online kick-off en 3 bijeenkomsten van 1 dag. Je tijdsinvestering is circa 12 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de MijnSN leercommunity. Wil je liever de avond variant volgen? Dat kan!

Dagvariant:

Bijeenkomst 1 t/m 3:

  • 1 dag van 09:30 tot 17:30 uur

Avond variant:

Bijeenkomst 1 t/m 6:

  • 1 avond van 18:30 tot 22:00 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast waar je organisatie direct baat bij heeft. Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van Schouten & Nelissen University of Applied Sciences.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten 

Schouten & Nelissen University of Applied Sciences werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Marc Eilering MSc

    Avans Hogeschool

    Marc Eilering is Business Coach voor studerende ondernemers bij Avans Ondernemerscentrum om ondernemerschap te stimuleren bij studenten. Daarnaast is hij docent Ondernemerschap en innovatie bij Avans Hogeschool en afstudeercoördinator Business Innovation. Zijn specialismen zijn ondernemerschap, innovatie, business development en denken in mogelijkheden.

  • drs. Tony Laumen MBA

    Artemon

    Tony heeft na het afronden van een MBA, een opleiding gevolgd tot Arbeids- en Organisatiepsycholoog. Na een carrière in commercie en human resources, is hij sinds 2012 actief als (kern)docent in het HBO-onderwijs (Bachelor/Master). Hij richt zich hierbij op het brede domein ‘bedrijfskunde - psychologie’. Tevens traint Tony (aankomende) professionals binnen diverse beroepsgroepen waaronder arbeidsdeskundigen, loopbaanprofessionals, ziekteverzuimspecialisten en jobcoaches.

Nu starten met Mastermodule Commercial innovation and strategy

Mastermodule Commercial innovation and strategy

Werk aan een innovatieve commerciële strategie

  • Ontwerp een strategisch commercieel plan
  • Maak gebruik van innovatieve Business Modellen
  • Bouw aan een langetermijn relatie met de klant

Twijfel je nog? Volg eerst een gratis proefles!

Ontdek jouw mogelijkheden en wordt sterker.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou