Business Model Canvas
Het Business Model Canvas is een blauwdruk van je organisatie. We kijken daarbij naar diverse varianten. Innovatie en moderne inzichten als duurzaamheid nemen we hierin mee. Ook het presenteren van een BMC is van belang voor het succes er van en komt aan bod tijdens deze module.
Innovatie vanuit commercieel oogpunt
Innovatie is een belangrijk thema binnen deze module. Je leert meer over verschillende soorten innovatie en hoe deze invloed hebben op de continuïteit van de organisatie. We gaan in op disruptieve innovaties en niet-disruptieve innovatie. We focussen daarbij op innovatie die bijdraagt aan de commerciële groei van de organisatie.
Storytelling
Storytelling is een overtuigingstechniek die veel gebruikt wordt binnen de commercie. Deze kan dan ook niet ontbreken in een commerciële module. Je verdiept je in deze techniek én leert deze toe te passen op jouw eigen onderwerpen.
Strategie en omgeving
De omgeving vormt de kern in de commerciële strategie. We kijken zowel naar de interne omgeving (de eigen organisatie) als naar de externe omgeving om een brede kijk te ontwikkelen op kansen. De klant, de maatschappij, trends en relevante ontwikkelingen voor jouw business komen aan bod.
Business Model Patterns & Shifts
Voor veel organisaties is het goede doen niet meer goed genoeg. Het businessmodel moet niet beter, maar anders. In deze module leer je hoe je als manager en bedrijfskundige vastgeroeste patronen in het bedrijf kunt doorbreken en hoe je nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen ontwerpt.
Commercie: de risico-analyse
Aan verandering en innovatie kleven risico’s. Die wacht je niet af, maar breng je vooraf goed in kaart en manage je zo goed als mogelijk gedurende de transitie. Daarin zetten we de volgende vier termen centraal: desirability, feasibility, viability & adaptability.
Een strategisch commercieel plan
Bij verandering hoort een strategisch commercieel plan. Je bent namelijk niet alleen in de verandering. Je wilt de organisatie en de omgeving meekrijgen. Daarom gaan we in op hoe je het nieuwe business model en de innovaties organiseert. De adoptiecurve komt aan bod en ook de financiële business case.