Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Masterprogramma Advies en coaching

Een startmoment wordt met je afgestemd.


Pak je coachende en adviserende rol professioneel op

  • Benut recente ontwikkelingen op het gebied van coachingsinterventies
  • Zet de bekendste concepten en theorieën op het gebied van groepsdynamica in
  • Adviseer professioneel: zet effectief verschillende interventies en stijlen in

Voor wie?

Coachen en adviseren doe je niet alleen als professioneel coach of adviseur, maar ook als bijvoorbeeld leidinggevende, trainer, HRM/HRD-professional, projectmanagers of procesbegeleider heb je vaak een coachende en/of adviserende rol. Daarom zoek je een wetenschappelijke basis voor jouw dagelijkse praktijk. Jij gaat voor krachtige besluiten en wilt jezelf en jouw team(s) constant naar een hoger niveau brengen.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

Meer over deze opleiding


Onderwerpen

Pak je coachende en adviserende rol professioneel op

Voor wie?

Coachen en adviseren doe je niet alleen als professioneel coach of adviseur, maar ook als bijvoorbeeld leidinggevende, trainer, HRM/HRD-professional, projectmanagers of procesbegeleider heb je vaak een coachende en/of adviserende rol. Daarom zoek je een wetenschappelijke basis voor jouw dagelijkse praktijk. Jij gaat voor krachtige besluiten en wilt jezelf en jouw team(s) constant naar een hoger niveau brengen.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

  • Benut recente ontwikkelingen op het gebied van coachingsinterventies
  • Zet de bekendste concepten en theorieën op het gebied van groepsdynamica in
  • Adviseer professioneel: zet effectief verschillende interventies en stijlen in

Overzicht

Uitvoering
Mastermodule
Accreditaties
NVAO
Duur
21 dagen (42 weken)

Docenten

  • +12
    Nog 12 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma Advies en coaching

Het Masterprogramma Advies en coaching bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn ‘Evidence informed coaching’, ‘Teamcoaching en groepsinterventies’ en ‘Professioneel adviseren’.

Veel organisaties zetten coaching in om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Je leert niet alleen hoe coaching werkt, maar ook waarom. Je krijgt inzicht in het wetenschappelijke kader en de achtergronden van coaching als vakgebied. De focus ligt hierbij op de relatief nieuwe wetenschappelijke benaderingen uit de coaching en positieve psychologie. 

Groepen medewerkers zijn belangrijke bouwstenen voor een succesvolle organisatie. Je leert interventies ontwikkelen die zorgen voor goede teamprestaties. Daarbij krijg je in dit masterprogramma inzicht in de verschillende rollen en fasen in het adviesproces. Je ontwikkelt professionele adviesvaardigheden die je meteen kunt inzetten in je organisatie.

In het  Masterprogramma Advies en coaching komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Coaching als vakgebied 
  • Wetenschappelijk onderbouwde coachingsinterventies 
  • De coachingsrelatie
  • Groepsinterventies
  • Leren en ontwikkelen
  • Besluitvorming
  • Diversiteit
  • Synthese 
  • Oriëntatie op het adviesvak 
  • Intake en contracteren 
  • Analyse en interventies 
  • Adviescase 
  • De professionele adviseur 
  • Assessment

Resultaten

  • Je maakt onderbouwde keuzes in het coachingsproces
  • Je kent recente ontwikkelingen en interventiemogelijkheden en benut deze
  • Je kent de belangrijkste theorieën over groepsdynamica
  • Je weet welke machtsverhoudingen en teamprocessen spelen bij besluitvorming
  • Je kent de rollen, fasen en interventies in het adviesproces
  • Je kiest je eigen rol en zet passende interventies en stijlen in
  • Je herkent weerstand en weet hoe je die kunt hanteren 

Inhoud

Het Masterprogramma Advies en coaching bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Evidence informed coaching’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Coaching als vakgebied, Coaching in de context van organisaties, Benutten van psychologisch kapitaal: Goudzoekers, Evidence informed Coaching, De coachingsrelatie – weerstand, De coachingsrelatie - overdracht en tegenoverdracht, Positieve Psychologie en Coaching: PsyCap, Mindfulness & Job Crafting. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Teamcoaching en groepsinterventies’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Ontwikkelruimte in teams, State of the art groepsdynamica en interventies, Teamconfrontatiemethode, Groepsconflict en besluitvorming, Systemische interventies, Communities of practice, Productief maken van diversiteit + synthese. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Professioneel adviseren’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Oriëntatie op adviseren, Intake & Contractering, Analyse en interventies I en II, Aan de slag in een live-adviescase, De professionele adviseur, Aan de slag in assessments. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten en financiering

Masterprogramma

Jouw investering in het masterprogramma bedraagt € 10500,00. Hierover wordt geen btw berekend. Vermelde prijzen zijn onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Studiemateriaal

De kosten voor het studiemateriaal zijn niet bij de prijs inbegrepen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per module). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor studiemateriaal staan ook niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet tijdens de collegedagen, zijn bij de prijs inbegrepen.

Docenten

Dit worden je docenten

  • drs. Ton de Korte

    Drs. Ton de Korte heeft onder meer Management consulting aan de Vrij Universiteit Amsterdam gestudeerd. Vandaag de dag is hij werkzaam als hoofd van de afdeling projecten en advies bij CAOP – een kennis- en dienstencentrum voor arbeidszaken in de publieke sector. Daarnaast is hij vicevoorzitter van de Orde van Organisatieadviseurs (OoA). Zijn interesse omvat sociale innovatie, slimmer werken en arbeidsverhoudingen. Hij publiceert met regelmaat, waaronder Arbeidsverhoudingen 2020 (2012), The Aging Company (2002) en Organiseren in tijden van schaarste (2001). Ton de Korte geeft les in de module Professioneel adviseren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • drs. Mieke Reidinga

    Drs. Mieke Reidinga studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is ze werkzaam als adviseur en teamcoach bij haar eigen onderneming Mieke Reidinga Organisatieontwikkeling & Professionalisering BV. Haar interesse ligt bij het adviseren, begeleiden, en coachen om de brug te slaan van strategie naar organisatie- en teamontwikkeling. Mieke Reidinga is inhoudsverantwoordelijke van en geeft les in de modules Professioneel Adviseren en Psychologie van verandermanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars en veranderteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen waar zij voor staan. Zij doet dat op basis van haar eigen ervaring als manager en adviseur. Zij studeerde sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In haar studie verdiepte zij zich in de vraag; ‘waarom gaat het in organisaties zoals het gaat’. Zij deed ervaring op met het in kaart brengen van patronen in teams en organisaties. En studeerde af op het inzichtelijk maken van interventierepertoire van adviseurs en managers, die werden ingezet tijdens gedoe en conflictsituaties in teams. Hanna startte haar loopbaan als onderzoeker bij Motivaction, als onderdeel van het mentality team. Zij werkte daarna 12 jaar bij Twynstra Gudde. Sinds 2013 leidde zij het Kenniscentrum Veranderkunde en vanaf 2016 leidde zij daarnaast de adviesgroep Veranderkunde.

  • dr. Saskia Tjepkema

    Dr. Saskia Tjepkema studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Ze promoveerde op onderzoek naar de leerinfrastructuur van zelfsturende teams. Ze is adviseur en partner bij Kessels & Smit, The Learning Company en directeur en facilitator van leerprogramma’s rondom HRD bij de FCE. Ook is ze gastdocent in diverse management- en HRD-leergangen. Haar expertise ligt bij organisatie-, management- en persoonlijke ontwikkeling, waarbij de waarderende-onderzoekende aanpak een belangrijke insteek is. Ze heeft met regelmaat gepubliceerd, waaronder ‘Leren door proberen: veranderen door experimenten in het werk ‘ in Develop (2010), ‘Vertrouwen op talent’ in Mens & Organisatie (2010) en ‘Appreciative Inquiry: veranderen met energie’ (2014). In 2016 verschijnt haar boek ‘Waarderend Veranderen.’ Saskia Tjepkema geeft les in de module Professioneel Adviseren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Paul Kloosterboer

    Begin tachtiger jaren studeer ik economie en psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna volgt mijn ‘gezellentijd’ als organisatieadviseur bij Holland Consulting Group in Amsterdam. In die jaren ontdek ik mijn klik in het werken met professionals. In 1992 sluit ik mij aan bij het adviesbureau Cordes als partner. Sinds 2012 werk ik als zelfstandig adviseur en coach bij het ontwikkelen van koers, organisatie, leiderschap en advisering. In die projecten werk ik samen met in- en externe professionals uit het hele land.

  • dr. Stefan Decuyper

    Dr. Stefan Decuyper is expert in teamleren. Hij bijt zich al twaalf jaar vast in het thema. Sinds 2010 werkt hij als teamcoach bij Unicorn, een Belgisch bedrijf dat individuen, teams en organisaties helpt om de kloof tussen weten en doen te dichten.

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije universiteit van Amsterdam

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014). Bianca Beersma geeft les in de modules Psychologie van mensen in organisaties en Teamcoaching en groepsinterventies. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Peter Zomer

    Dr. Peter Zomer studeerde Arbeid- en Organisatiepsychologie en promoveerde op de team confrontatie methode, een methode voor teams om zichzelf te verbeteren. Hij is werkzaam als trainer en adviseur bij Zomer & Cornelissen met name op het gebied van leidinggeven, teambuilding en verandermanagement. Ook is hij docent bij de Technische Universiteit Eindhoven en afstudeerbegeleider bij de Open Universiteit Nederland. Van zijn hand is o.a. het boek Patronen Doorbreken in Teams (2009) . Peter Zomer geeft les in de module Teamcoaching en Groepsinterventies. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd

  • drs. Siebke Kaat

    Drs. Siebke Kaat studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hierna bekwaamde ze zich in Gestalttherapie, loopbaancoaching, groepsdynamiek en systeemdynamiek. Sinds 2001 is zij senior consultant en vennoot bij Pragmavision en gelieerd aan het Bert Hellinger Instituut. Haar expertise betreft het begeleiden van veranderingen en het versterken van afdelingen en professionals. In samenwerking met Anton de Kroon publiceerde ze het boek Systemisch Adversieren, de organisatie als levend systeem (2013). Siebke Kaat geeft les in de module Teamcoaching en groepsinterventies. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Tim Theeboom

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Sinds 2009 verzorgt Tim training, coaching, supervisie en intervisie voor onder andere docenten, promovendi, beleidsmedewerkers en studieadviseurs. Onderwerpen waarvoor je bij hem terecht kunt zijn o.a. time-management, presentatievaardigheden, vitaliteit, loopbaanvraagstukken, probleem-gestuurd onderwijs en het samenspel tussen didactiek en onderwijstechnologie. Ook was hij buiten het hoger onderwijs als adviseur betrokken bij het ontwerp, de implementatie en evaluatie van postacademisch onderwijs en interne learning en development programma’s van verschillende commerciële organisaties. Tim is van huis uit psycholoog, volgde (en verzorgde) verschillende coachingopleidingen en promoveerde in 2016 op onderzoek naar de effectiviteit van coaching in organisaties. Van 2008 tot 2018 werkte hij achtereenvolgend als promovendus, universitair docent en track coordinator (mastertrack coaching en vitaliteit) aan de afdeling arbeids- en organisatiepsychologie van de Universiteit van Amsterdam.

  • drs. Josephine van Rie

    Josephine van Rie heeft onder meer Spraak- en Taalpathologie aan de Radboud Universiteit gestudeerd. Haar professionele vorming heeft ze in belangrijke mate genoten als trainer en coach bij training- en adviesbureau Boertiengroep waar ze oneindig veel opleidingen mocht volgen. Daar richtte ze mede een post-HBO academie op om mensen op te leiden tot trainer of coach. Op dit moment werkt ze als sr HRD adviseur voor Randstad Groep Nederland en is ze o.a. verantwoordelijk voor de talentontwikkeling van medewerkers richting management en directie. Rode draad in haar werk is het leren van volwassenen op het raakvlak van organisatieontwikkeling en individuele ontwikkeling, dicht op de business en dicht op de huid. In de master Human Development in de module 'Evidence Informed Coaching' verzorgt zij 'Coaching in de context van organisaties'. Omdat ze zelf lang werkzaam is geweest als coach en trainer en ook al geruime tijd aan de organisatiekant werkt, kan ze op een aansprekende en impactvolle manier de brug slaan tussen theorie en praktijk van de deelnemers. "Zodra ontwikkeling dicht op de huid en dicht op de business plaatsvindt, is groei niet meer te houden. Vanuit kracht en zelfvertrouwen draag je bij óf je besluit je horizon te verleggen. Je gaat altijd beter weg dan je gekomen bent."

  • dr. Mirjam Klein-Wassink

    Klein Wassink & De Bie

    Na mijn studie ontwikkelingspsychologie ben ik gepromoveerd op het gebied van persoonsontwikkeling tijdens de volwassenheid. Vervolgens ben ik het bedrijfsleven ingegaan en ben ik tot op heden werkzaam op het gebied van in-, door- en uitstroom van mensen in organisaties. Eerst als senior consultant bij Deloitte, daarna (sinds 2003) vanuit mijn eigen bedrijf, Klein Wassink & De Bie. Mijn opdrachtgevers zijn zowel profit-organisaties (waaronder financiële dienstverlening, farmaceutische industrie) als non-profitorganisaties (waaronder universiteiten, rijksoverheid, gezondheidszorg, welzijnsorganisaties). Tevens ben ik docent en lid van de examencommissie van de master Human Development van Schouten & Nelissen University. Verder ben ik geregistreerd psycholoog NIP met diagnostische aantekening en heb ik de opleiding Integrale Coaching afgerond. In mijn begeleiding zoek ik steeds weer naar de kern van de vraag. Om van daaruit uit te vinden waar het stagneert en hoe het anders kan. Niet alleen door het te begrijpen, maar ook echt te ervaren hoe het zit. Zodat vaste patronen en overtuigingen jouw blik niet langer belemmeren. Het is mijn ervaring dat pas dan werkelijke verandering plaats vindt en nieuwe oplossingen zich (kunnen) aandienen.

  • dr. Machteld van den Heuvel

    Universiteit van Amsterdam

    I'm interested in how employees stay happy and healthy at work, particularly when faced with change, including the introduction of flexible working practices (Het Nieuwe Werken). In studying this I focus on psychological resources (e.g. self-efficacy, meaning-making), job-related resources (support, leadership, team climate) and proactive behaviors (e.g. job crafting, self-leadership). The aim being to understand how these factors may help to optimize motivation, (adaptive) performance and well-being. I'm also interested in the role of organizational identification and psychological ownership in this process. Key words: work engagement, performance, well-being, job crafting, meaning-making, adaptation to change

  • drs. Richta Ijntema

    Universiteit van Utrecht

    Richta IJntema werkt als universitair docent bij de afdeling Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie. Daarnaast werkt zij als zelfstandig gevestigd psycholoog. Ze is registerpsycholoog NIP/Arbeid en Organisatie, EuroPsy-psycholoog en register docent CRKBO. Haar expertisegebieden zijn: professionele (communicatie)vaardigheden, coachingpsychologie, train-de-trainer programma’s, loopbaanontwikkeling en psychologische veerkracht in organisaties. In het onderwijs loopt Richta voorop als het gaat om blended leren en Leven Lang Leren. Zo was ze onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de online tool ‘DialogueTrainer’ en ontwikkelt ze e-learning, bijvoorbeeld op het gebied van gespreksvoering, zelfreflectie, feedback, intervisie en het geven/ontwikkelen van vaardigheidstrainingen. Zowel in 2008 als ook in 2019 ontving ze de Maarten J. M. van Son prijs voor haar verdiensten in het Psychologie onderwijs.

  • Aveline Dijkman

    Coach in Zelfmanagement. (EMCC/NOBCO MasterPractitioner, CPCC, LCP, Integrated Coach, MasterSEN) in het bloeiend eenvrouwsbedrijf: DAT, Dijkman Advies & Training. Mijn metafoor voor coaching is de tulpenbol. Wie zich wil ontwikkelen, bijvoorbeeld zich krachtiger presenteren of effectiever werken, kan uitgaan van een enorm potentieel. Het is al aanwezig, net als bij die bol. Tijd voor wat water en zonlicht. Wat is zelfmanagement? > Hoe ga ik om met mezelf, met de ander, met mijn werk en met mijn tijd? (EN? Is dat zoals u het zou willen?) Wat is de werkwijze? > Creatief en Concreet: Co-Active coach; inzet van RET, Leadership Circle Profile, Mindfulness; met gebruik van de camera. Waar mogelijk werk ik als Integrated Coach

Traject

Toelating

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma Advies en coaching modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van Schouten & Nelissen University of Applied Sciences (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Nu starten met Masterprogramma Advies en coaching

Een startmoment wordt met je afgestemd

Masterprogramma Advies en coaching

€ 10.500,00 BTW vrijgesteld

Startmoment wordt met je afgestemd


Totaal

€ 10.500,00 BTW vrijgesteld

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze trainingen zijn misschien ook wat voor jou