Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Masterprogramma Verandermanagement

Een startmoment wordt met je afgestemd.


Geef succesvol leiding aan verandering

  • Stuur op de psychologische processen van mensen binnen organisaties
  • Maak kennis met de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken
  • Draag zorg voor geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen

Voor wie?

Je bent geïnteresseerd in het functioneren van mensen in organisaties. Je wilt verandertrajecten, processen en samenwerking zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Je bent leidinggevende, HRM- of HRD-professional, kwaliteitsmanager, organisatie- of strategisch adviseur. Je hebt een aantal jaren werkervaring en wilt jouw deskundigheid naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf beter presteert, maar ook de organisatie soepeler functioneert.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

Meer over deze opleiding


Onderwerpen

Geef succesvol leiding aan verandering

Voor wie?

Je bent geïnteresseerd in het functioneren van mensen in organisaties. Je wilt verandertrajecten, processen en samenwerking zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Je bent leidinggevende, HRM- of HRD-professional, kwaliteitsmanager, organisatie- of strategisch adviseur. Je hebt een aantal jaren werkervaring en wilt jouw deskundigheid naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf beter presteert, maar ook de organisatie soepeler functioneert.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

  • Stuur op de psychologische processen van mensen binnen organisaties
  • Maak kennis met de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken
  • Draag zorg voor geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen

Overzicht

Uitvoering
Mastermodule
Accreditaties
NVAO
Duur
22 dagen (42 weken)

Docenten

  • +13
    Nog 13 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma Verandermanagement

Het Masterprogramma Verandermanagement bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn ‘Psychologie van mensen in organisaties‘, ‘Psychologie en verandermanagement’ en ‘Systematisch verbeteren en innoveren’.

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om met veranderingen om te gaan, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn cruciaal. Organisaties zijn constant in beweging. Maar het aanpassen van een organisatie aan veranderende omstandigheden is niet eenvoudig. In dit masterprogramma leer je welke psychologische processen, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten belangrijk zijn bij organisatieveranderingen.

Ook maak je kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement, waaronder de bewezen methodiek Lean Six Sigma. Daarbij houd je rekening met de sociaaldynamische kant van groei. Alles om tot duurzame en innovatieve oplossingen te komen in jouw organisatie.

 In het Masterprogramma Verandermanagement komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Professionele identiteit en ontwikkeling 
  • Persoonskenmerken en psychopathologie 
  • Werk, motivatie en leren
  • Veranderen in de praktijk
  • Macht en invloed
  • Spontane evolutie
  • Lean Six Sigma 
  • Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering 
  • Inrichten en herontwerpen van primaire processen 
  • Organisatie van innovatie 
  • De implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement 
  • Kritieke factoren en dilemma's bij verbeteren

Resultaten

  • Je kent toonaangevende theorieën over psychologie in organisaties
  • Je weet wat van invloed kan zijn op het menselijk functioneren
  • Je kunt het functioneren van de mensen in jouw organisatie verbeteren
  • Je kunt een veranderaanpak ontwikkelen en onderbouwd kiezen voor interventies
  • Je benadert veranderen als onderdeel van de bedrijfsstrategie
  • Je kunt verandervraagstukken vanuit meerdere perspectieven bekijken
  • Je kent de belangrijkste concepten en theorieën van verbetermanagement

Inhoud

Het Masterprogramma Verandermanagement bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Psychologie van mensen in organisaties’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Individu en ontwikkeling, Individu en professionele identiteit, Individu en het team, Individu en leiderschap, Individu en werk, Individu en motivatie en leren, Integratiedag theorie en praktijk.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Psychologie en verandermanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Principes van veranderkundige diagnose en ontwerp, Veranderen als beheersproces en het motiveren van medewerkers, Veranderen als een proces van macht en beïnvloeding, Veranderen als een proces van samen leren, De binnenkant van organisatieverandering en -ontwikkeling, Pragmatisch veranderen, Integratie en persoonlijke overtuigingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Systematisch verbeteren en innoveren’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Lean Six Sigma, Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering, Redesign, Organisatie van innovatie, Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement, Ontwerpmethoden, Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

 

Kosten en financiering

Masterprogramma

Jouw investering in het masterprogramma bedraagt € 10500,00. Hierover wordt geen btw berekend. Vermelde prijzen zijn onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Studiemateriaal

De kosten voor het studiemateriaal zijn niet bij de prijs inbegrepen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per module). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor studiemateriaal staan ook niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet tijdens de collegedagen, zijn bij de prijs inbegrepen.

Docenten

Dit worden je docenten

  • dr. Hillie Aaldering

    University of Amsterdam

    Hillie Aaldering works as assistant professor at the department of Work and Organizational Psychology at the UvA after obtaining her PhD at the same department in 2014.

  • drs. ir. Gerritjan van Luin

    Aeres Hogeschool Wageningen

    Ik wil graag bijdragen aan de ontwikkeling van mensen en aan het mooier worden van organisaties. Mensen worden beter en organisaties mooier als er ruimte is voor persoonlijke groei, voor het uitoefenen van je vak en het dragen van verantwoordelijkheid, als de 'systemen' in dienst staan van de mensen en de 'bedoeling' van de organisatie centraal staat.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije universiteit van Amsterdam

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014). Bianca Beersma geeft les in de modules Psychologie van mensen in organisaties en Teamcoaching en groepsinterventies. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • prof. dr. Tijs Besieux

    University of Leuven

    Prof. Dr. Tijs Besieux studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leuven. Hij verdiepte zich in mediation (Harvard University) en bedrijfseconomie (Antwerp Management School). Hij promoveerde op leiderschap, engagement en prestatie in de financiële sector. Daarnaast is hij managing director bij Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven) en fellow bij de Antwerp Management School. Zijn fascinatie betreft leiderschapseffectiviteit, onderhandelen en management consulting. Over deze thema’s publiceert Tijs in wetenschappelijke tijdschriften. In zijn laatste boek “Mama, waarom zijn wij rijk?” laten Tijs en professor Alain Laurent Verbeke een licht schijnen op leiderschap en conflictresolutie binnen vermogende families. Tijs Besieux is inhoudelijk verantwoordelijk van de module Organisatietheorie en strategisch HRM en geeft les in de module Conflictmanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus University Rotterdam

    dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hierna is zij ruim 5 jaar werkzaam geweest als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Vervolgens heeft ze de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. In 2008 is ze weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Eén voorbeeld is de impact van intensief smartphone gebruik op werkprestatie en het welzijn van werknemers. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    Schouten University of Applied Sciences.

    is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij Schouten University of Applied Sciences. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars en veranderteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen waar zij voor staan. Zij doet dat op basis van haar eigen ervaring als manager en adviseur. Zij studeerde sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In haar studie verdiepte zij zich in de vraag; ‘waarom gaat het in organisaties zoals het gaat’. Zij deed ervaring op met het in kaart brengen van patronen in teams en organisaties. En studeerde af op het inzichtelijk maken van interventierepertoire van adviseurs en managers, die werden ingezet tijdens gedoe en conflictsituaties in teams. Hanna startte haar loopbaan als onderzoeker bij Motivaction, als onderdeel van het mentality team. Zij werkte daarna 12 jaar bij Twynstra Gudde. Sinds 2013 leidde zij het Kenniscentrum Veranderkunde en vanaf 2016 leidde zij daarnaast de adviesgroep Veranderkunde.

  • mr. dr. Martijn Jansen

    Martijn Jansen studeerde bedrijfskunde in Groningen en promoveerde in 2018 aan de VU Amsterdam op zijn onderzoek naar het waardevolle handelen van middenmanagers. Momenteel is Martijn als zelfstandig professional werkzaam, na een eerder dienstverband bij TwynstraGudde en KPMG. Hij heeft ruim 20 jaar advieservaring en richt zich met name op leiderschapsontwikkeling en verandervraagstukken. Tevens is hij verbonden aan de VU waar hij colleges verzorgt en thesisstudenten begeleidt. Martijn geeft les in de module Psychologie en verandermanagement. ‘bedrijven gaan beter presteren als mensen beter kunnen gaan presteren’

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • drs. Mieke Reidinga

    Drs. Mieke Reidinga studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is ze werkzaam als adviseur en teamcoach bij haar eigen onderneming Mieke Reidinga Organisatieontwikkeling & Professionalisering BV. Haar interesse ligt bij het adviseren, begeleiden, en coachen om de brug te slaan van strategie naar organisatie- en teamontwikkeling. Mieke Reidinga is inhoudsverantwoordelijke van en geeft les in de modules Professioneel Adviseren en Psychologie van verandermanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Thijs Homan (1957) is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en managementtheorievorming kritisch: in veel gevallen kan de conventionele managementdiscours en het daarop geënte onderzoek volgens hem geen afdoende verklaring geven voor de processen en (machts)dynamieken die daadwerkelijk gaande zijn in de praktijk. Daarom betrekt hij kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ (voor de management-wetenschappen en organisatiekunde, althans) wetenschapsvelden, om taal te vinden om de lived experience van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’; anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • dr. Saskia Tjepkema

    Dr. Saskia Tjepkema studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Ze promoveerde op onderzoek naar de leerinfrastructuur van zelfsturende teams. Ze is adviseur en partner bij Kessels & Smit, The Learning Company en directeur en facilitator van leerprogramma’s rondom HRD bij de FCE. Ook is ze gastdocent in diverse management- en HRD-leergangen. Haar expertise ligt bij organisatie-, management- en persoonlijke ontwikkeling, waarbij de waarderende-onderzoekende aanpak een belangrijke insteek is. Ze heeft met regelmaat gepubliceerd, waaronder ‘Leren door proberen: veranderen door experimenten in het werk ‘ in Develop (2010), ‘Vertrouwen op talent’ in Mens & Organisatie (2010) en ‘Appreciative Inquiry: veranderen met energie’ (2014). In 2016 verschijnt haar boek ‘Waarderend Veranderen.’ Saskia Tjepkema geeft les in de module Professioneel Adviseren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • drs. Arend Oosterhoorn

  • prof. dr. Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • Prof. dr. ir.

    University of Twente

    Prof. Dr. Ir. Olaf A.M. Fisscher studeerde Industrial Engineering & Management in Twente. Hij promoveerde op onderzoek naar het management en de organisatie van R&D laboratoria aan de Rijksuniversiteit Groningen. Olaf Fisscher is emeritus hoogleraar Organisatiekunde en Bedrijfsethiek aan de Universiteit Twente. Zijn expertise betreft organisatiekunde, bedrijfsethiek, innovatiemanagement en kwaliteitsmanagement. Hij heeft tal van publicaties op zijn naam staan, waaronder Why quality management programs fail: a strategic and operations management perspective (2009) en Managing and organising collaborative improvement: a system integrator perspective (2007). Olaf Fisscher is inhouds-verantwoordelijk voor de Master Kwaliteitsmanagement (MKM), kerndocent van de module ‘Basis van kwaliteitsmanagement’ en docent binnen de module ‘Systematisch verbeteren en innoveren’. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

  • dr. ir. Martin van Staveren

    Van Staveren Risk Management

    Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico’s en kansen leren omgaan, zonder de illusie van volledige beheersing. Dit is de vertaling van mijn missie in acties, bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hier werk ik dagelijks aan, op een vernieuwende en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit mijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • Drs. Karel van Berkel

    Drs. Karel van Berkel studeerde sociale wetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Hedendaags is hij werkzaam als management- en organisatieconsultant. Zijn expertise betreft beleidsvorming en besluitvorming in complexe omgevingen. Hij heeft de boeken Zelfsturende Teams (1999) en Levende Organisaties (2002) op zijn naam staan. Karel van Berkel geeft les in de masterclass Strategievorming in een dynamische omgeving en in de module Systematisch verbeteren en innoveren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

Traject

Toelating

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma Verandermanagement modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van Schouten & Nelissen University of Applied Sciences (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Nu starten met Masterprogramma Verandermanagement

Een startmoment wordt met je afgestemd

Masterprogramma Verandermanagement

€ 10.500,00 BTW vrijgesteld

Startmoment wordt met je afgestemd


Totaal

€ 10.500,00 BTW vrijgesteld

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Thalja Lurz

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze trainingen zijn misschien ook wat voor jou