Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Systematisch verbeteren en innoveren

Je kunt al starten in januari.


Voor iedereen die meer wil weten over de kritieke succesfactoren voor een innovatieve organisatie

  • Maak kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement
  • Geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen
  • Meeste effect door gefundeerde keuze van de juiste techniek

Voor wie?

Voor jou als kwaliteitsmanager ligt de lat hoog. Jij wilt processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen. En je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf – als adviseur of kwaliteitsmanager binnen een organisatie – beter presteert, maar ook de organisatie soepeler en efficiënter functioneert.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

Meer over deze opleiding


Onderwerpen

Voor iedereen die meer wil weten over de kritieke succesfactoren voor een innovatieve organisatie

Voor wie?

Voor jou als kwaliteitsmanager ligt de lat hoog. Jij wilt processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen. En je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf – als adviseur of kwaliteitsmanager binnen een organisatie – beter presteert, maar ook de organisatie soepeler en efficiënter functioneert.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

  • Maak kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement
  • Geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen
  • Meeste effect door gefundeerde keuze van de juiste techniek

Overzicht

Uitvoering
Mastermodule
Accreditaties
NVAO
Duur
7 dagen (14 weken)
Kosten
€ 3.750,00 (BTW vrijgesteld)

Docenten

  • +2
    Nog 2 anderen

Dit ga je leren in Systematisch verbeteren en innoveren

Jij wilt de kwaliteit van je organisatie continu verbeteren. Maar met welke technieken bereik je het meeste effect? Je maakt kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement, waaronder de bewezen methodiek Lean Six Sigma. Maar je houdt ook rekening met de sociaaldynamische kant van groei. Alles om duurzame en innovatieve oplossingen te vinden voor je eigen organisatie.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Lean Six Sigma
  • Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering
  • Inrichten en herontwerpen van primaire processen
  • Organisatie van innovatie
  • Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement
  • Ontwerpmethoden
  • Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen

Resultaten

  • Je kent de belangrijkste concepten en theorieën van verbetermanagement
  • Je kiest de juiste techniek, zowel zelfstandig als in projectverband
  • Je hebt inzicht in de verschillen tussen verbeteren, innoveren en ontwerpen
  • Je kent de dilemma's van verbetermanagement, ook in je eigen praktijk
  • Je durft bij complexe situaties van een systeemtechnische naar sociaaldynamische benadering over te stappen

Inhoud

Lean Six Sigma

In deze bijeenkomst staat Lean Six Sigma centraal: de principes, basisfilosofie, historie, werking en organisatie. In een simulatie ervaar je de theorie in de praktijk. 

Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering

Tijdens deze bijeenkomst verdiep je je in statistische proefopzetten, regressie-analyse, correlatieanalyse en kruistabellen. 

Inrichten en herontwerpen van primaire processen

Tijdens deze bijeenkomst wordt ingegaan op het inrichten en herontwerpen van productie- en dienstverlenende processen. Uitgangspunt hierbij is dat het bij het doorgronden van primaire processen in veel gevallen van belang is om een interdisciplinaire insteek te hanteren. Vraagstukken rond het voortbrengingsproces van een organisatie kunnen immers zelden of nooit geïsoleerd beschouwd worden en hebben in het merendeel van de gevallen een directe relatie met de diverse bedrijfskundige deelterreinen zoals marketing, strategievorming en organisatiestructurering. 

Organisatie van innovatie

In deze bijeenkomst verdiep je je in de inrichting en besturing van innovatieve organisaties. Het innovatieproces staat daarbij centraal. We bespreken onder meer de uitdaging die besloten ligt in wat bekend staat als ambidexterity en de voorwaarden en consequenties van het fenomeen open innovation. 

Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement

Je gaat risicomanagement, innovatiemanagement en verandermanagement met elkaar verbinden. Daarbij combineer je actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek met een ruime praktijkervaring in diverse sectoren en organisaties. Je krijgt praktische modellen en instrumenten aangereikt, die we bespreken in het licht van de ervaring van de deelnemers. 

Ontwerpmethoden

Tijdens deze bijeenkomst verdiep je je in methoden en technieken voor ontwerp- en innovatieprocessen, waaronder Design for Six Sigma (DfSS). 

Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen

Je bekijkt verbeteren met een sociaal dynamische bril. We reiken je ideeën aan om verschillende soorten processen te verbeteren: stabiele, voorspelbare, complexe, dynamische en controleerbare processen in een onzekere wereld. Voor kwaliteitsbeheersing willen we onzekerheden elimineren. Voor vernieuwing en groei willen we onzekerheden durven toelaten. Van een systeemtechnische naar een sociaal dynamische benadering.

Kosten en financiering

Mastermodule

Jouw investering in deze mastermodule bedraagt € 3750,00. Hierover wordt geen btw berekend. Vermelde prijzen zijn onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Studiemateriaal

De kosten voor het studiemateriaal zijn niet bij de prijs inbegrepen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per module). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor studiemateriaal staan ook niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet tijdens de collegedagen, zijn bij de prijs inbegrepen.

Docenten

Docenten

Drs. A.D. Oosterhoorn

Dit worden je docenten

  • drs. Arend Oosterhoorn

  • prof. dr. Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • Prof. dr. ir.

    University of Twente

    Prof. Dr. Ir. Olaf A.M. Fisscher studeerde Industrial Engineering & Management in Twente. Hij promoveerde op onderzoek naar het management en de organisatie van R&D laboratoria aan de Rijksuniversiteit Groningen. Olaf Fisscher is emeritus hoogleraar Organisatiekunde en Bedrijfsethiek aan de Universiteit Twente. Zijn expertise betreft organisatiekunde, bedrijfsethiek, innovatiemanagement en kwaliteitsmanagement. Hij heeft tal van publicaties op zijn naam staan, waaronder Why quality management programs fail: a strategic and operations management perspective (2009) en Managing and organising collaborative improvement: a system integrator perspective (2007). Olaf Fisscher is inhouds-verantwoordelijk voor de Master Kwaliteitsmanagement (MKM), kerndocent van de module ‘Basis van kwaliteitsmanagement’ en docent binnen de module ‘Systematisch verbeteren en innoveren’. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

  • dr. ir. Martin van Staveren

    Van Staveren Risk Management

    Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico’s en kansen leren omgaan, zonder de illusie van volledige beheersing. Dit is de vertaling van mijn missie in acties, bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hier werk ik dagelijks aan, op een vernieuwende en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit mijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • Drs. Karel van Berkel

    Drs. Karel van Berkel studeerde sociale wetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Hedendaags is hij werkzaam als management- en organisatieconsultant. Zijn expertise betreft beleidsvorming en besluitvorming in complexe omgevingen. Hij heeft de boeken Zelfsturende Teams (1999) en Levende Organisaties (2002) op zijn naam staan. Karel van Berkel geeft les in de masterclass Strategievorming in een dynamische omgeving en in de module Systematisch verbeteren en innoveren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

  • dr. Desirée Joosten - ten Brinke

    Fontys Hogeschool

    Dr. Desirée Joosten-ten Brinke studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente en is afgestudeerd bij de vakgroep Onderwijskundige Meetmethoden en Data-analyse. Vanaf 1990 is zij werkzaam als universitair hoofddocent bij de Open universiteit. Zij promoveerde daar in 2008 op het proefschrift getiteld ‘Assessment of prior learning’. Vanaf 2010 is Desirée tevens lector bij Fontys lerarenopleiding Tilburg bij respectievelijk de lectoraten Eigentijds toetsen en beoordelen, Kwaliteit van toetsen en beoordelen en nu Technology enhanced assessment. Haar onderzoeks- en onderwijsfocus is gericht op kwaliteit van toetsen en beoordelen, digitaal toetsen, EVC en formatief beoordelen. Desirée is redacteur van Toetsen in het hoger onderwijs (met Henk van Berkel en Anneke Bax) en Kwaliteit van toetsing onder de loep (met Dominique Sluijsmans en Tamara van Schilt-Mol). Zij begeleidt docenten en promovendi bij hun onderzoek naar deze thema’s en verzorgt trainingen/workshops voor docenten en leden van examencommissies. Desirée is lid van de Expertgroep Toetsen Primair Onderwijs, extern lid van examencommissies en hoofdredacteur van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk

Traject

Toelating

Voor alle mastermodules heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Collegedagen

De mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 16 uur zelfstudie per week inclusief collegedagen. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een deeldiploma van Schouten & Nelissen University of Applied Sciences (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Nu starten met Systematisch verbeteren en innoveren

Bijvoorbeeld op vr. 08 januari in AMERSFOORT

Systematisch verbeteren en innoveren

€ 3.750,00 BTW vrijgesteld

Starten op vr 8 januari 2021, AMERSFOORT


Totaal

€ 3.750,00 BTW vrijgesteld
Offerte aanvragen

Afhankelijk van jouw situatie wordt de training belast met btw. Wanneer je in aanmerking komt voor een btw-vrijgestelde trainingsprijs berekenen wij een toeslag van 10%.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Thalja Lurz

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze trainingen zijn misschien ook wat voor jou