Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Master Verandermanagement

Nieuw

Master Verandermanagement

Een startmoment wordt met je afgestemd

  • Verdiep je kennis over verandering vanuit de psychologie en organisatietheorie
  • Studeer in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker theoretische kennis in de praktijk door gebruik van eigen casuïstiek

 

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2,5 jaar)
ECTS (studiepunten)
60 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
  • +18
    Nog 18 anderen

Dit ga je leren in Master Verandermanagement

Jij wilt de dynamiek en complexiteit van het veranderen, verbeteren en innoveren binnen organisaties beter begrijpen. Beslissingen wetenschappelijk kunnen onderbouwen, zodat je je vak nóg beter kunt uitoefenen. In deze NVAO-geaccrediteerde master Verandermanagement ontwikkel je binnen de master Human Development een gespecialiseerde kijk op verandermanagement en een brede kijk op Human Development.

In de verschillende modules vertaal je de theorie naar de praktijk en reflecteer je volop op je eigen gedrag. Het onderwerp van jouw masterthesis gaat over een deelaspect van het vakgebied verandermanagement. De master bestaat uit 6 modules, praktijkonderzoek en een masterthesis.

Je doorloopt deze master in minimaal 2,5 jaar en maximaal 5 jaar. De master kent opstart momenten in januari, april en september. Na inschrijving wordt een persoonlijk studiepad met jou afgestemd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

Verplicht :

  • Organisatietheorie en strategisch HRM
  • Psychologie van mensen in organisaties
  • Psychologie en verandermanagement
  • Systematisch verbeteren en innoveren
  • Onderzoek in organisaties

Keuzemodules :

  • Leren en innoveren
  • Conflictmanagement
  • Het brein in de organisatie
  • Professioneel adviseren
  • Teamcoaching en groepsinterventies
  • Mediation
  • Psychologie in 7 dagen
  • Basis van kwaliteitsmanagement
  • Inrichting van kwaliteitsmanagement

Resultaten

  • Je draagt de NVAO-geaccrediteerde titel Master of Arts
  • Je hebt de kennis om verandertrajecten op te zetten
  • Je kunt veranderinterventies wetenschappelijk onderbouwen
  • Je kent meerdere technieken om verbeteringen inzichtelijk te maken
  • Je hebt je professionele vaardigheden verder ontwikkeld
  • Je bent een echte professional binnen het vakgebied verandermanagement
  • Je kent de meest recente inzichten uit de psychologie, organisatiekunde en HRD

Krijg inzicht in organisatieverandering

Voor wie?

Ben jij een ervaren professional of manager en toe aan een volgende stap in je carrière? Wil je weten hoe je gefundeerd met verandering, verbetering en innovatie om kunt gaan? Kies dan voor de master Verandermanagement en zet beslissingen meer overtuigingskracht bij. Dit doe je met de nieuwste wetenschappelijke inzichten, die zich in de praktijk bewezen hebben, en best practices.

Weer fysieke hoger onderwijs

Colleges voor de hbo-modules, mastermodules, masterprogramma’s en masters worden weer in fysieke vorm gegeven. Wel gelden er een aantal voorwaarden voor fysiek verantwoorde lessen op de locatie. Je leest ze op www.sn.nl/over-ons/corona-maatregelen.

 

Inhoud

Organisatietheorie en strategisch HRM

In deze basismodule krijg je inzicht in het functioneren van organisaties, in relatie tot de omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerker daarbinnen. Wij adviseren je om de masteropleiding met deze module te starten.

Psychologie van mensen in organisaties

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om te kunnen omgaan met veranderingen, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn daarbij cruciaal. In deze basismodule staan daarom de psychologische processen van de mens centraal.

Psychologie en verandermanagement

Organisaties zijn constant in beweging. Het aanpassen van een organisatie aan veranderende omstandigheden is een complex proces, dat vraagt om complexiteit. Zowel van het management als van de medewerker. In deze specialisatiemodule Psychologie en verandermanagement leert u welke inzichten, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten belangrijk zijn bij organisatieverandering.

Systematisch verbeteren en innoveren

In deze module maak je kennis met de theorieën over verbetermanagement en innovatie. Ook leer je wanneer en hoe je deze theorieën en verschillende technieken kunt toepassen in je eigen werksituatie.

Onderzoek in organisaties

In deze module staan de methodologie en de opzet van jouw thesis centraal. Je leert op een verantwoorde manier rapporteren over de bevindingen van jouw onderzoek. Je sluit de module af met jouw onderzoeksopzet voor de thesis.

Kijk voor de onderwerpen van de verschillende keuzemodules in de desbetreffende modulebeschrijving :

  • Leren en innoveren
  • Conflictmanagement
  • Het brein in de organisatie
  • Professioneel adviseren
  • Teamcoaching en groepsinterventies
  • Mediation
  • Psychologie in 7 dagen
  • Basis van kwaliteitsmanagement
  • Inrichting van kwaliteitsmanagement

Masterthesis

Je voert zelf onderzoek uit, binnen een deelaspect van het vakgebied verandermanagement, en je schrijft een methodologisch verantwoorde masterthesis. Dit onder begeleiding van jouw persoonlijke thesisbegeleider. Hierna ken je de verschillende benaderingen en technieken voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Bovendien kun je de onderzoeksresultaten schriftelijk en mondeling helder overbrengen.

Kosten en financiering

Opleiding

Jouw investering in deze master bedraagt € 22500,00, wanneer je kiest voor betaling in één keer. Hierover wordt geen btw berekend. Kijk voor de andere betaalopties en financieringsmogelijkheden op www.sn.nl/praktische-informatie-masters.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Verandermanagement modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en 1 thesis.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 15 uur aan zelfstudie per week. Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis

Module 1 t/m 6, college 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een deelcertificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Verandermanagement afstudeerrichting Master Human Development en mag je de NVAO erkende mastertitel Master of Arts voeren.

Incompany

Staan meerdere collega’s voor dezelfde uitdaging? Dan is ‘incompany’ de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. We passen de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega’s staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten

Schouten University of Applied Sciences werkt met verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede praktijkervaring. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. De Master Verandermanagement heeft als wetenschappelijk coördinator Prof. Robert-Jan Simons, professor digitaal leren aan de Universiteit van Utrecht en eigenaar van Visie op Leren.

Dit worden je docenten

  • dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Hillie Aaldering werkt als assistent-professor bij de faculteit Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de UvA, nadat zij in 2014 haar PhD bij dezelfde vakgroep behaalde.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder 'Does coaching work?' (2014) en 'Who are you calling rude?' en 'Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult' (2014).

  • dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Vandaag de dag is hij associate lector zelfmanagement bij Hogeschool Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas (2014), Ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • prof. dr. Tijs Besieux

    University of Leuven

    Prof. Dr. Tijs Besieux studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leuven. Hij verdiepte zich in mediation (Harvard University) en bedrijfseconomie (Antwerp Management School). Hij promoveerde op leiderschap, engagement en prestatie in de financiële sector. Daarnaast is hij managing director bij Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven) en fellow bij de Antwerp Management School. Zijn fascinatie betreft leiderschapseffectiviteit, onderhandelen en management consulting. Over deze thema’s publiceert Tijs in wetenschappelijke tijdschriften. In zijn laatste boek “Mama, waarom zijn wij rijk?” laten Tijs en professor Alain Laurent Verbeke een licht schijnen op leiderschap en conflictresolutie binnen vermogende families. Tijs Besieux is inhoudelijk verantwoordelijk van de module Organisatietheorie en strategisch HRM en geeft les in de module Conflictmanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna werkt met veranderaars, veranderteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen waar zij voor staan. Zij doet dat op basis van haar eigen ervaring als manager en adviseur. Hanna studeerde sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij deed ervaring op met het in kaart brengen van patronen in teams en organisaties en studeerde af op het inzichtelijk maken van interventierepertoire van adviseurs en managers, die werden ingezet tijdens gedoe en conflictsituaties in teams. Ze startte haar loopbaan als onderzoeker bij Motivaction, als onderdeel van het mentality team. Daarna werkte zij 12 jaar bij Twynstra Gudde. Sinds 2013 leidde zij het Kenniscentrum Veranderkunde en vanaf 2016 leidde zij daarnaast de adviesgroep Veranderkunde.

  • dr. Paul Delnooz

    Innovatie Academie

    Paul is adviseur, coach en schrijver. Daarnaast geeft hij gastcolleges en lezingen en begeleidt hij afstudeerders en promovendi. Hij is gespecialiseerd in (a) het stimuleren van ondernemendheid van werknemers; (b) het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen en studenten; (c) het vergroten van de praktische relevantie van sociaal wetenschappelijk onderzoek, zoals economie, psychologie, onderwijskunde, marketing, etc.

  • prof. dr. Jaap Denissen

    Universiteit Utrecht

    Prof. Dr. Jaap Denissen is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht.

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Thijs Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • mr. dr. Martijn Jansen

    Martijn Jansen studeerde bedrijfskunde in Groningen en promoveerde in 2018 aan de VU Amsterdam op zijn onderzoek naar het waardevolle handelen van middenmanagers. Momenteel is Martijn als zelfstandig professional werkzaam, na een eerder dienstverband bij TwynstraGudde en KPMG. Hij heeft ruim 20 jaar advieservaring en richt zich met name op leiderschapsontwikkeling en verandervraagstukken. Tevens is hij verbonden aan de VU waar hij colleges verzorgt en thesisstudenten begeleidt. Martijn geeft les in de module Psychologie en verandermanagement. ‘bedrijven gaan beter presteren als mensen beter kunnen gaan presteren’

  • Harry Jonker MA

    Volgt z.s.m.

  • dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    Dr. Albert Kampermann is voormalig hoofddocent HRM en business project manager aan de Open Universiteit. Hij heeft zijn eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • dr. Everard van Kemenade

    Hogeschool Utrecht

    Everard van Kemenade promoveerde op Certificering, Accreditatie en de Professional bij de Erasmus Universiteit. Hij schrijft boeken en artikelen voor TQM Journal, Quality in Higher Education, Quality Progress e.a. Daarnaast is hij directeur/eigenaar van Van Kemenade ACT. Daarvoor werkte hij in Egypte, Syrie, Ghana, Tanzania, Viet Nam, Romania, India en de Caribben. Ook is hij senior lecturer/researcher bij de Master of Integrated Care Design (Hogeschool Utrecht). Zijn onderzoeksthema betreft emergentie.

  • dr. Carolien Muijs-van Rijnsoever

    Hogeschool Utrecht

    Carolien is docent Farmakunde (Pharmaceutical Business Administration) aan de Hogeschool Utrecht. Ze is coördinator en docent van de leerlijn Praktijkgericht Onderzoek. Ze is verantwoordelijk voor de doorlopende lijn van de onderzoeksvaardigheden in het curriculum van de opleiding en geeft daarnaast ook les. Haar enthousiasme is een van haar belangrijkste eigenschappen en dit enthousiasme probeert ze ook over te dragen op haar studenten. Sinds september 2020 is ze voorzitster van de Instituutsraad van IPS (Instituut voor Paramedische Studies).

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Al vijfentwintig jaar is hoogleraar prof. dr. Rob Poell bezig met onderzoek naar leren en ontwikkelen tijdens het werk. Momenteel is hij als hoogleraar Personeelsontwikkeling verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Hoe goed een training ook is, het effect zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek waar de persoon vandaan komt én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Poell het volgende: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • prof. dr. Wilmar Schaufeli

    Universiteit Utrecht

    Wilmar Schaufeli is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie (0,4). Tevens is hij als onderzoekshoogleraar verbonden aan de KU Leuven (België) en als gastdocent aan Loughborough Business School (Groot Brittannië) en Jaume I Universitat, Castellon (Spanje). Hij is geregistreerd klinisch psycholoog (1986), GZ-pycholoog (1999) en arbeids- en gezondheidspsycholoog (2001).

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    Schouten University of Applied Sciences.

    Robert-Jan is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij Schouten University of Applied Sciences. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • dr. ir. Martin van Staveren

    Van Staveren Risk Management

    Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico’s en kansen leren omgaan, zonder de illusie van volledige beheersing. Dit is de vertaling van mijn missie in acties, bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hier werk ik dagelijks aan, op een vernieuwende en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit mijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • prof. dr. Marcel Veenswijk

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Marcel Veenswijk is professor in Management of Cultural Change at VU University Amsterdam (part-time). He publishes on cultural change, intervention strategies and organizational innovation, especially in the context of public sector organizations. He has a wide experience as researcher, lecturer and scientific manager (head of department). Veenswijk recently published in journals such as Journal of Organizational Change Management, Building Research and information and International Journal of Project Management. He is also CEO of Bureau M/V, consultants in change.

  • dr. Matthias de Visser

    University of Twente

    Dr. Matthias de Visser is bedrijfskundige en assistent professor aan de University of Twente. Hij heeft een speciale interesse voor management innovatie binnen productiebedrijven. Zijn onderzoek richt zich op de individuele, team en organisatie aspecten van innovatie. Matthias heeft verschillende wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan, onder meer in het Journal of Product Innovation Management, Technovation, en Creativity and Innovation Management. Tijdens zijn promotie-onderzoek won hij de prestigieuze Christer Karlsson Best Paper Award (tijdens het 16e International Product Development Management Conference) en de Runner Up Best Paper Award (18e International Product Development Management Conference).

  • prof. dr. Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

Nu starten met Master Verandermanagement

Master Verandermanagement

€ 22.500,00 BTW vrijgesteld

Startmoment wordt met je afgestemd


Totaal

€ 22.500,00 BTW vrijgesteld

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou