Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Geef succesvol leiding aan verandering

  • Maak kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement
  • Geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen
  • Meeste effect door gefundeerde keuze van de juiste techniek

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
7 dagen (14 weken)
ECTS (studiepunten)
8 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen
  • +3
    Nog 3 anderen

Dit ga je leren in Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Jij wilt de kwaliteit van je organisatie continu verbeteren. Maar met welke technieken bereik je het meeste effect? Je maakt kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement, waaronder de verbeterfilosofie Lean. Maar je houdt ook rekening met de sociaaldynamische kant van groei. Alles om duurzame en innovatieve oplossingen te vinden voor je eigen organisatie.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement
  • Lean als verbeterfilosofie
  • Inrichten en herontwerpen van primaire processen
  • Organisatie van innovatie
  • Ontwerpmethoden
  • Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen
  • Business continuity management

Resultaten

  • Je kent de belangrijkste concepten en theorieën van verbetermanagement
  • Je kiest de juiste techniek, zowel zelfstandig als in projectverband
  • Je hebt inzicht in de verschillen tussen verbeteren, innoveren en ontwerpen
  • Je kent de dilemma's van verbetermanagement, ook in je eigen praktijk
  • Je durft bij complexe situaties van een systeemtechnische naar sociaaldynamische benadering over te stappen

Voor iedereen die meer wil weten over de kritieke succesfactoren voor een innovatieve organisatie

Voor wie?

Voor jou als kwaliteitsmanager ligt de lat hoog. Jij wilt processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen. En je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf – als adviseur of kwaliteitsmanager binnen een organisatie – beter presteert, maar ook de organisatie soepeler en efficiënter functioneert.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Lean als verbeterfilosofie

We verdiepen ons in een aantal perspectieven op Lean. Wat is Lean en wat is het niet? Waar komt het vandaan, wat zouden redenen kunnen zijn dat Lean in veel gevallen niet van de grond komt en wat zou je daarin anders kunnen doen? Je leert anders te kijken naar processen en weet hierdoor nieuw verbeterpotentieel aan te boren.

Inrichten en herontwerpen van primaire processen

Tijdens deze bijeenkomst wordt ingegaan op het inrichten en herontwerpen van productie- en dienstverlenende processen. Uitgangspunt hierbij is dat het bij het doorgronden van primaire processen in veel gevallen van belang is om een interdisciplinaire insteek te hanteren. Vraagstukken rond het voortbrengingsproces van een organisatie kunnen immers zelden of nooit geïsoleerd beschouwd worden en hebben in het merendeel van de gevallen een directe relatie met de diverse bedrijfskundige deelterreinen zoals marketing, strategievorming en organisatiestructurering. 

Organisatie van innovatie

In deze bijeenkomst verdiep je je in de inrichting en besturing van innovatieve organisaties. Het innovatieproces staat daarbij centraal. We bespreken onder meer de uitdaging die besloten ligt in wat bekend staat als ambidexterity en de voorwaarden en consequenties van het fenomeen open innovation. 

Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement

Je gaat risicomanagement, innovatiemanagement en verandermanagement met elkaar verbinden. Daarbij combineer je actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek met een ruime praktijkervaring in diverse sectoren en organisaties. Je krijgt praktische modellen en instrumenten aangereikt, die we bespreken in het licht van de ervaring van de deelnemers. 

Ontwerpmethoden

Tijdens deze bijeenkomst maak je kennis met methoden en technieken voor het (her)ontwerpen van producten en diensten. We laten je zien hoe je klantenwensen vertaalt naar kwaliteitskenmerken, daar ordening in aanbrengt en wat deze betekenen voor de processen. Je krijgt inzicht in het belang van ontwerp- en innovatieprocessen bij het realiseren van kwaliteit.

Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen

Je bekijkt verbeteren met een sociaal dynamische bril. We reiken je ideeën aan om verschillende soorten processen te verbeteren: stabiele, voorspelbare, complexe, dynamische en controleerbare processen in een onzekere wereld. Voor kwaliteitsbeheersing willen we onzekerheden elimineren. Voor vernieuwing en groei willen we onzekerheden durven toelaten. Van een systeemtechnische naar een sociaal dynamische benadering.

Business continuity management

Hoe overleeft een organisatie een hack van het IT-systeem, een pandemie of een andere calamiteit? In dit college maak je kennis met business impact analyses die de basis zijn voor het business continuity plan. Hierin zijn de maatregelen vastgelegd waarmee het weerstandsvermogen van een organisatie wordt vergroot. Ook maak je kennis met de basiselementen van disaster recovery waarmee een organisatie kan herstellen van een ramp.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3.750,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

De Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 12 uur zelfstudie per week. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een deeldiploma van SUAS (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten

SUAS werkt met ruim 60 verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw persoonlijke werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

Dit worden je docenten

  • Harry Jonker MA

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • Joop Franke

    Joop Franke is een gedreven persoonlijkheid, bij wie eerlijkheid en een no nonsens houding centraal staan. Zijn motto is: "The primary business of every business is to stay in business”. Met ruim 35 jaar ervaring heeft hij de hele ontwikkeling van Business Continuity Management (BCM) meegemaakt en loopt hij nog altijd voorop bij het vormgeven en implementeren van de nieuwste methodieken. Het Business Continuity Institute UK heeft hem de officiële status van Honorary Fellow (HON) (FBCI) verleend. Naast de praktijkjaren binnen diverse organisaties, heeft hij studenten opgeleid en artikelen en boeken gepubliceerd. Hij heeft als missie het boeiende en uiterst belangrijke vakgebied breder en hoger binnen organisaties onder de aandacht te brengen.

  • Dr. Ir. Martin van Staveren

    Dr. ir. Martin van Staveren MBA heeft "Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico's en kansen leren omgaan, zonder illusie van volledige beheersing" tot vertaling gemaakt van zijn missie in acties. Bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hij werkt hier dagelijks aan, op een vernieuwde en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit zijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • Drs. Ing. Ed Wieles

    Drs. ing. Ed Wieles is opgeleid als analytisch chemicus (HTS) en heeft een Master in Bestuurskunde. Na jaren water- en milieuonderzoek heeft hij zich gespecialiseerd in kwaliteitsmanagement. Bij de Raad voor Accreditatie heeft hij kwaliteitskunde vanuit een veelheid aan perspectieven kunnen benaderen: Van datagedreven methoden tot filosofische beschouwingen en van eenvoudige controlesystemen tot geïntegreerde managementsystemen voor kwaliteit, milieu, veiligheid en bedrijfscontinuïteit. Met de inbedding van keuring en certificering in wetgeving heeft hij zich verdiept in beleidsmatige en bestuurlijke aspecten van deze instrumenten. Hij is actief als freelance adviseur, trainer en auditor op het gebied van kwaliteitsmanagement en accreditatie.

  • Dr. Everard van Kemenade

    Hogeschool Utrecht

    Dr. Everard van Kemenade (1953) promoveerde op Certificering, Accreditatie en de Professional bij de Erasmus Universiteit. Hij schrijft boeken en artikelen voor TQM Journal, Quality in Higher Education, Quality Progress e.a. Hij is directeur/eigenaar van Van Kemenade ACT. Daarvoor werkte hij in Egypte, Syrie, Ghana, Tanzania, Vietnam, Roemenië, India en de Caribben. Hij is verder senior lecturer/researcher bij de Master of Integrated Care Design (Hogeschool Utrecht). Zijn onderzoeksthema betreft emergentie.

  • Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • Dr. Ing. Koen Kuijpers

    Hogeschool Saxion

    Dr. Ing. Koen Kuijpers heeft een brede ervaring in het geven van onderwijs en trainingen op het gebied van bedrijfskunde en sociologie. Na zijn studies in Bouwkunde en Bedrijfskunde heeft hij een doctoraat in sociologie behaald. Hij onderzocht hoe organisaties zich aanpassen aan veranderingen. Afkomstig uit een ondernemersfamilie, is hij in staat wetenschappelijke inzichten praktisch toe te passen. Hij is geen hardcore theoreticus, maar eerder een pragmaticus. Hij is ook werkzaam als associate lector Data Driven Innovation bij Saxion Hogeschool.

)

Nu starten met Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Geef succesvol leiding aan verandering

  • Maak kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement
  • Geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen
  • Meeste effect door gefundeerde keuze van de juiste techniek

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou