Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma De verbeteradviseur

Masterprogramma De verbeteradviseur

Adviseer doeltreffend bij complexe verbetervraagstukken

  • Meer inzicht in kwaliteit en risico’s door meten op diverse niveaus
  • Geslaagde innovaties door de inzet van de juiste technieken 
  • Adviseer professioneel: zet effectief verschillende interventies en stijlen in

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
21 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen
  • +11
    Nog 11 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma De verbeteradviseur

Het Masterprogramma De verbeteradviseur bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn Mastermodule Inzicht in kwaliteit en risico's, Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren en Mastermodule Conflictmanagement.

Je maakt kennis met de theorie over het meten en monitoren van kwaliteit op verschillende niveaus. Uitgangspunt is het vormen van een stevige basis voor continue verbetering van de processen in je organisatie. Je bestudeert de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement, en houdt rekening met de sociaaldynamische kant van groei. 

Organisatievraagstukken worden steeds complexer. In dit masterprogramma krijg je inzicht in de verschillende rollen en fasen in het adviesproces. Je past deze kennis toe en reflecteert op het effect van je handelen. Zo ontwikkel je professionele adviesvaardigheden die je kunt inzetten in jouw organisatie. 

 In het Masterprogramma De verbeteradviseur komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Kwaliteitskundige statistiek
  • Management van auditing en assessments
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Risicomanagement
  • Steekproefsystemen en statistische procesbeheersing 
  • Lean Six Sigma 
  • Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering 
  • Inrichten en herontwerpen van primaire processen 
  • Organisatie van innovatie 
  • Risicogestuurd kwaliteitsmanagement 
  • Ontwerpmethoden 
  • Kritieke factoren en dilemma's bij verbeteren 
  • Oriëntatie op het adviesvak 
  • Intake en contracteren 
  • Analyse en interventies
  • De professionele adviseur

Resultaten

  • Je hebt verschillende technieken van kwaliteitsmeting onder de knie
  • Je weet hoe je in de praktijk gerichte kwaliteitsmetingen kiest en uitvoert
  • Je hebt kennis van risicomanagement en verbetermanagement
  • Je hebt inzicht in de verschillen tussen verbeteren, innoveren en ontwerpen
  • Je kent de rollen, fasen en interventies in het adviesproces
  • Je kiest je eigen adviesrol en zet passende interventies en stijlen in
  • Je herkent weerstand en weet hoe je die kunt hanteren

Verbeter je adviesvaardigheden in verbetertrajecten

Voor wie?

Jij wilt processen en samenwerking binnen je organisatie efficiënt laten verlopen. En je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf - als adviseur, procesmanager of kwaliteitsmanager - beter presteert, maar ook de organisatie soepeler en efficiënter functioneert. Niet alleen als adviseur, maar ook als leidinggevende of kwaliteitsprofessional geef je advies op strategisch of beleidsniveau.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Het Masterprogramma De verbeteradviseur bestaat uit 3 mastermodules. 

In de module ‘Mastermodule Inzicht in kwaliteit en risico's’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Kwaliteitsmethoden en gestructureerde probleemaanpak, Financieel-economische aspecten van kwaliteitsmanagement, Kwaliteitskundige, proces en statistiek, Kwaliteit en procesbeheersing, Klant- en medewerkerstevredenheid, Management van Auditing & Assessment, Risicomanagement.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Lean Six Sigma, Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering, Redesign, Organisatie van innovatie, Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement, Ontwerpmethoden, Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Professioneel adviseren’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Oriëntatie op adviseren, Intake & Contractering, Analyse en interventies I en II, Aan de slag in een live-adviescase, De professionele adviseur, Aan de slag in assessments.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van het masterprogramma is € 10.500,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma De verbeteradviseur modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van SUAS (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Dit worden je docenten

  • Petra Hoffmann

    Universiteit Twente afdeling High-tech Business & Entrepreneurship

    Petra Hoffmann is Universitair Docent bij de afdeling High-tech Business & Entrepreneurship (HBE) binnen de Universiteit Twente (sectie Entrepreneurship & Technology Management (ETM)). Ze studeerde Technische Bedrijfskunde aan dezelfde universiteit, en promoveerde er -na verschillende onderzoeksprojecten in de industrie en de Katholieke Universiteit van Leuven- met het proefschrift “Innovative Supply Risk Management”. Haar onderzoek richt zich met name op innovatie en risicomanagement in de supply chain, waarbij ze een risicomanagement model heeft ontwikkeld dat bedrijven in staat stelt om mogelijke risico’s op tijd te identificeren en managen. Verder is Petra geïnteresseerd in onderzoekssamenwerking tussen de academische wereld en het bedrijfsleven. Het werk van Petra is gepubliceerd in verscheidene internationale wetenschappelijke tijdschriften, zoals het Journal of Business Research en het Journal of Purchasing en Supply Management. Petra doceert verschillende Operations management en Supply management vakken op bachelor en master niveau voor diverse (technisch) bedrijfskundige opleidingen. Daarnaast is Petra als kerndocent betrokken bij de Master Risico Management aan de UT. Bij Schouten & Nelissen is Petra inhoudelijk verantwoordelijke en docent voor de module Inzicht in kwaliteit en risico’s.

  • Harry Jonker MA

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • Henk-Jan Messchendorp

    NZi.nu

    Henk-Jan is senior adviseur/trainer bij NZi en wordt wel getypeerd als “inbreker in het normale”. Hij is meer dan twintig jaar werkzaam binnen het speelveld van advies/onderwijs en onderzoek. Hij heeft grootschalige tevredenheidsonderzoeken opgezet. Daarnaast heeft hij als projectleider vele veranderprojecten gedaan, transities begeleid en innovaties in de zorg gezien. Hierbij werkt hij vanuit een breed innovatief perspectief waarbij het primaire proces (vaak de zorg), personeel en financiën altijd met elkaar in balans zijn. Naast zijn advieswerk werkt hij als interim manager in de gezondheidszorg om ook met de voeten in de praktijk te staan. Samenwerken met Henk-Jan betekent op onconventionele wijze aan de slag. Dit vanuit de wetenschap dat er altijd iets werkt, en dat je alleen gezamenlijk topprestaties kunt neerzetten. Je wordt continu uitgedaagd om het maximale uit jezelf te halen.

  • Prof. Dr. Ir. Joop Halman

    Universiteit Twente

    Prof. Dr. Ir. Johannes (Joop) Halman studeerde Bouwkunde aan de TU Delft en Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij promoveerde aan de TU Eindhoven op onderzoek naar de ontwikkeling van een risicodiagnosemethode RDM voor innovatieprojecten. Deze methode wordt wereldwijd toegepast o.a. bij innovatieprojecten van Unilever en Shaanxi in China. Vandaag de dag is Halman werkzaam als hoogleraar innovatie en risicomanagement bij de Universiteit Twente en is hij wetenschappelijk programmaleider van de master of science in Risicomanagement aan de UT. Halman publiceert met regelmaat in internationale wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van innovatiemanagement en risicomanagement. Bij S&N is Halman betrokken als docent bij de module Inzicht in kwaliteit en risico’s. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

  • Joop Franke

    Joop Franke is een gedreven persoonlijkheid, bij wie eerlijkheid en een no nonsens houding centraal staan. Zijn motto is: "The primary business of every business is to stay in business”. Met ruim 35 jaar ervaring heeft hij de hele ontwikkeling van Business Continuity Management (BCM) meegemaakt en loopt hij nog altijd voorop bij het vormgeven en implementeren van de nieuwste methodieken. Het Business Continuity Institute UK heeft hem de officiële status van Honorary Fellow (HON) (FBCI) verleend. Naast de praktijkjaren binnen diverse organisaties, heeft hij studenten opgeleid en artikelen en boeken gepubliceerd. Hij heeft als missie het boeiende en uiterst belangrijke vakgebied breder en hoger binnen organisaties onder de aandacht te brengen.

  • Dr. Ir. Martin van Staveren

    Dr. ir. Martin van Staveren MBA heeft "Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico's en kansen leren omgaan, zonder illusie van volledige beheersing" tot vertaling gemaakt van zijn missie in acties. Bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hij werkt hier dagelijks aan, op een vernieuwde en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit zijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • Witek ten Hove

    Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

    Witek ten Hove is een ervaren professional op het gebied van datagestuurde bedrijfsoplossingen. Zijn expertise ligt in het snijvlak van business, wetenschap en data technologie. Met zijn combinatie van academische achtergrond en professionele ervaring, is hij een veelgevraagde consultant voor organisaties die streven naar digitale transformatie en optimalisatie van hun bedrijfsprocessen. Zijn benadering van data science vraagstukken is zowel pragmatisch als innovatief, waarbij hij academische gedegenheid en real-world toepassing naadloos integreert. Hij is een open innovation practitioner die regelmatig zijn inzichten en artikelen deelt over thema's op het gebied van data driven business en digitale innovatie.

  • Hans Berkien

    Hans Berkien heeft een HBO-opleiding Weg- en Waterbouwkunde en een aanvullende opleiding bedrijfskunde gevolgd. Hij is werkzaam geweest in diverse technische bedrijfskundige functies in de civiele bouw. Daarnaast heeft hij gewerkt bij de Raad voor Accreditatie en is sindsdien ca. 20 jaar werkzaam als extern teamleider betrokken bij het beoordelen van test-, inspectie- en certificatie-instellingen. Als zodanig heeft hij de nodige kennis en ervaring opgedaan op het gebied van audits en assessments.

  • Drs. Ing. Ed Wieles

    Drs. ing. Ed Wieles is opgeleid als analytisch chemicus (HTS) en heeft een Master in Bestuurskunde. Na jaren water- en milieuonderzoek heeft hij zich gespecialiseerd in kwaliteitsmanagement. Bij de Raad voor Accreditatie heeft hij kwaliteitskunde vanuit een veelheid aan perspectieven kunnen benaderen: Van datagedreven methoden tot filosofische beschouwingen en van eenvoudige controlesystemen tot geïntegreerde managementsystemen voor kwaliteit, milieu, veiligheid en bedrijfscontinuïteit. Met de inbedding van keuring en certificering in wetgeving heeft hij zich verdiept in beleidsmatige en bestuurlijke aspecten van deze instrumenten. Hij is actief als freelance adviseur, trainer en auditor op het gebied van kwaliteitsmanagement en accreditatie.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars, managementteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen. Veel van deze verandervraagstukken liggen op het vlak van ander gedrag van mensen in combinatie met een wijziging in structuur en/of de processen. Zij verbindt daarbij de inhoudelijke opgave aan de opgave op gedragsniveau. Zij maakt daarbij veelal gebruik van gedachtegoed uit de systeemtheorie, en het kleurendenken van De Caluwé & Vermaak. Hanna werkte bij Twynstra Gudde als manager en senior adviseur organisatieontwikkeling. Zij leidde daar het Kenniscentrum Veranderkunde en de adviesgroep Veranderkunde. Sinds 2018 heeft zij haar eigen adviespraktijk van waaruit zij managementteams coacht, organisaties adviseert over veranderprocessen.

  • Prof. Dr. Ronald Does

    Universiteit van Amsterdam

    Prof. dr. Ronald J.M.M. Does is sinds 1991 hoogleraar Industriële Statistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Ronald Does was van 1994 tot 2020 directeur bij het Instituut voor Bedrijfs- en Industriële Statistiek van de Universiteit van Amsterdam (IBIS UvA). Hij heeft in de afgelopen jaren prestigieuze erkenningen en medailles mogen ontvangen voor zijn internationale bijdragen aan kwaliteitsverbetering, waaronder in 2021 de Lancaster Medal of the American Society for Quality, in 2019 de Box Medal of the European Network for Business and Industrial Statistics (ENBIS) en de Shewhart Medal of the American Society for Quality voor zijn statistische bijdragen aan kwaliteitsverbetering. Bij zijn emeritaat in 2021 werd hij door Zijne Majesteit benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

  • Koen Weber

    Koen Weber begeleidt teams, leiders, professionals en organisaties die in ontwikkeling zijn. Hij is verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company, een adviesbureau op het gebied van leren en organisatieverandering. Hij zoekt in zijn rol als adviseur/begeleider voortdurend naar de verbinding tussen persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van resultaten. Vanuit zijn bedrijfskundige achtergrond combineert hij strategisch/bestuurlijke kennis en ervaring met veranderkundige interventies. In het werken aan organisatie-vraagstukken en leiderschapsvraagstukken maakt hij veelvuldig gebruik van het systemisch perspectief in combinatie met de kracht van verhalen. Recent schreef hij hierover met een aantal collega’s het boek ‘Verhalen Veranderen’.

  • Dr. Everard van Kemenade

    Hogeschool Utrecht

    Dr. Everard van Kemenade (1953) promoveerde op Certificering, Accreditatie en de Professional bij de Erasmus Universiteit. Hij schrijft boeken en artikelen voor TQM Journal, Quality in Higher Education, Quality Progress e.a. Hij is directeur/eigenaar van Van Kemenade ACT. Daarvoor werkte hij in Egypte, Syrie, Ghana, Tanzania, Vietnam, Roemenië, India en de Caribben. Hij is verder senior lecturer/researcher bij de Master of Integrated Care Design (Hogeschool Utrecht). Zijn onderzoeksthema betreft emergentie.

  • Dr. Martijn Jansen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Dr. Martijn Jansen studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1 maart 2020 als zelfstandig adviseur werkzaam en samenwerkingspartner van Twynstra Gudde, de VU en de Erasmus universiteit. Daarvoor was hij partner bij zowel Twynstra Gudde als KPMG. Daarnaast is Martijn bestuurslid bij Ieder(in), de Orde van Organisatie adviseurs (Ooa) en PZO. Zijn focus ligt op performance verbetering van professionele service firma’s. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam, waaronder het boek Gedreven Organiseren (2009) en Managen moet (2018). Dat laatste boek is gebaseerd op zijn proefschrift over middenmanagers.

  • Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

)

Nu starten met Masterprogramma De verbeteradviseur

Masterprogramma De verbeteradviseur

Adviseer doeltreffend bij complexe verbetervraagstukken

  • Meer inzicht in kwaliteit en risico’s door meten op diverse niveaus
  • Geslaagde innovaties door de inzet van de juiste technieken 
  • Adviseer professioneel: zet effectief verschillende interventies en stijlen in

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou