Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Wanneer ben jij op je best?

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Blog
Datum
16 januari 2019
4 minuten leestijd

Het lijkt een simpele vraag: wanneer ben jij op je best? Maar hoe vaak stel jij die vraag aan jouw medewerkers? En aan jezelf? Senior Consultant Erik Toirkens vertelt in deze blog hoe belangrijk het is om te weten waar de ambitie, talenten en kwaliteiten van je medewerkers liggen. Iemand die het werk doet waar hij energie van krijgt, is betrokken en succesvol. En barst van de motivatie. En daar wordt iedereen beter van!

Mensen in beweging krijgen

Als je als organisatie beter wilt presteren en wilt kunnen omgaan met alle veranderingen om ons heen, dan heb je gezonde en energieke medewerkers nodig. Zij zitten lekker in hun vel en, doen het werk dat bij hen past en zijn in staat mee te veranderen met de organisatie. Heel eenvoudig. Toch? Maar waarom lukt het veel organisaties dan niet om mensen in beweging te krijgen? Omdat organisaties eigenlijk helemaal niet weten wie en wat zij in huis hebben. En wat hun medewerkers drijft en energie geeft. Dat kost tijd, en die is er niet. Zo lijkt het.

Averechts effect

Time’s moving fast en alles moet snel, snel, snel. Om mee te kunnen en de boot niet te missen ontwikkelt het management een nieuwe visie. Met alle gevolgen van dien. De strakke deadline, ‘vanaf maandag werken we zo’, maakt duidelijk dat het om een serieuze verandering gaat. En iedereen moet ‘mee’. Aan goede intenties geen gebrek, alleen gebeurt het tegenovergestelde. Medewerkers zien er het nut niet van, zijn niet betrokken. En gooien hun kont tegen de krib. Ze wachten af en doen wat ze altijd deden.

Waarom zouden ze?

Een organisatie ziet natuurlijk graag medewerkers die zelf de regie nemen. Mensen die actief zoeken hoe zij van maximale toegevoegde waarde kunnen zijn in de nieuwe situatie. Maar helaas, wens en realiteit komen niet overeen. En geef je medewerkers eens ongelijk. Waarom zouden zij dingen anders gaan doen, het ging toch prima? En heeft iemand eigenlijk gevraagd wat zij ervan vinden?

Toekomstbewustzijn

Het effect van een verandering op de rol die een medewerker heeft, moet duidelijk zijn. Voor, tijdens en na de verandering. Een leidinggevende moet daarvoor het gesprek aan gaan met een medewerker. Bewustzijn creëren. Met duidelijke, toekomstgerichte vragen. ‘Dit is waar we heen gaan met de organisatie. Hoe zie jij jouw rol daarin?’ Wanneer ben jij op je best? En zouden we jou zo kunnen positioneren dat je op je best bent in de nieuwe situatie?

Laat medewerkers de urgentie echt voelen

Bij het beantwoorden van deze persoonsgerichte vragen, denken medewerkers serieus na over wat zij kunnen en willen. En worden zij zich bewuster van hun eigen rol en de eventuele stappen die zij moeten zetten om daaraan invulling te geven. Het is belangrijk om die zoektocht te coachen. Laat medewerkers nadenken over sterkten, talenten en ambities. Vraag er actief naar. Alleen dan zien medewerkers in dat veranderen – op welke manier dan ook – noodzakelijk is. En accepteren zij ook de gevolgen. Zij zijn dan gemotiveerd om de regie te pakken op hun eigen ontwikkeling.

Op tijd talent ontdekken

Iemands functie moet geen beperking zijn. Het kan best dat de toekomst van een medewerker niet binnen een vastomlijnde functie ligt. Misschien zelfs wel niet binnen de organisatie. Vaak rust daar een taboe op. Ontwikkelen en bewust worden prima, zo lang het maar wel binnen de huidige functie past. Het voelt niet fijn om tot de conclusie te moeten komen dat iemand niet past in het nieuwe plaatje. Toch is het niet erg als leidinggevende en medewerker samen constateren dat de wegen scheiden. Als je iemand maar de kans geeft om te ontdekken waar hij goed in is. En de ruimte geeft om daar wat mee te doen, binnen of buiten de organisatie.

HR als partner

Natuurlijk is dit alles makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zie daar ook een belangrijk rol weggelegd voor HR. Een transitie van een faciliterende rol naar een partnerrol. Als geen ander kan HR leidinggevenden equiperen om het beste uit medewerkers te halen. HR kan coachen, ontwikkelen en sturen op het voeren van toekomstgerichte gesprekken met medewerkers. En HR kan adviseren over ontwikkelmogelijkheden. Omdat ontwikkelen en leren cruciaal zijn om medewerkers mee te krijgen en mee te laten veranderen.

Energie als sleutel tot succes

Als je als organisatie beter wilt presteren, moet die drie-eenheid kloppen: medewerker, leidinggevende en HR. Zij moeten met elkaar in gesprek zijn en blijven. Met als gezamenlijke doel om een prettige werkomgeving te creëren waar ideeën op zijn plek zit. Want de sleutel tot succes op elk niveau begint bij medewerkers die lekker in hun vel zitten, het werk doen dat bij hun ambitie past en hun talenten benutten. Kortom: een baan die bij hen past! En reken maar dat zij met zo’n baan zelf aan het roer gaan staan!

Haal ook het beste uit je mensen!

Ook binnen jouw organisatie werken veel talenten en gemotiveerde mensen. Ken jij ze? En benut jij hun kracht? Wij helpen je graag met het ontdekken en ontwikkelen van talentvolle medewerkers.

BEKIJK DE TRAINING

Twee mannen overleggen met elkaar met een kop koffie