Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

6 Gouden regels in gesprekken

Thema: Communicatie en presenteren
Rubriek
Artikel
Datum
20 oktober 2020
1 minuten leestijd

Soms moet je gesprekken voeren waar je een beetje tegenop ziet. Of kom je in situaties waarin gesprekken misschien wat stroef verlopen. Het kan zijn dat je gesprekspartner hier een aandeel aan heeft. Maar je kan ook zelf de regie pakken!

Met deze gouden regels stuur jij het gesprek de goede kant op

1. Wees je eigen voorzitter
Wees verantwoordelijk voor hoe je je tijd besteedt. Trek aan de bel als je iets niet zint of als je iets niet snapt of het gesprek voor je gevoel de ‘verkeerde kant opgaat’. En stel jezelf een doel, zonder al te star te zijn; wat wil jij bereiken in het gesprek.

2. Houd het bij jezelf
Vermijd het praten in algemeenheden en probeer waar mogelijk je verhaal te beginnen met ‘ik vind / ik denk `, etc.. Kortom spreek IK-taal. Dan houd je het dichter bij jezelf en voelt de ander zich minder direct aangesproken.

3. Formuleer het uitgangspunt achter je vragen
Vertel erbij waarom je een vraag stelt, welke gedachten, overwegingen en spinsels eraan te gronde liggen. Dat geeft jezelf en de ander meer duidelijkheid.

4. Storingen hebben voorrang
Laat weten als je om een of andere reden niet meer goed kan meedoen of meewerken. Een time out nemen in een gesprek kan ook een optie zijn.

5. Luister en laat merken dat je luistert
Laat de boodschap van de ander echt binnenkomen. Herhaal eventueel wat de ander heeft gezegd, zo laat je zien dat je echt luistert en vat je voor jezelf nog even samen.

6. Richt je tot degene over wie je spreekt
Maak (oog) contact! En let zeker op je non-verbale houding; zoals je weet speelt deze een grote rol.

Een man en een vrouw staan in een kantoor en lachen met elmaar, de man heeft zijn telefoon in zijn hand.

Gerelateerde artikelen