Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Hoe Bas leerde beïnvloeden en zijn hele afdeling mee kreeg

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Artikel
Datum
25 mei 2022
3 minuten leestijd

Hoe wijs ik mijn collega’s op zaken die beter kunnen? Hoe kaart ik zaken zó aan dat ik dingen voor elkaar krijg? Het zijn vragen waar Bas van Venrooij, assistent financieringscentrum bij Van Lanschot, mee rondliep. En dus werd hij nieuwsgierig toen hij een nieuwsbrief voorbij zag komen met info over de training Beïnvloedingsvaardigheden.

“Ik deed een gratis proefsessie en wist het zeker: hier kon ik veel van leren.”

Natuurlijke stijl

“Van nature heb ik de neiging mensen met argumenten te overtuigen”, vertelt Bas. “Lukte dat niet, dan was ik soms teleurgesteld en wist ik niet hoe verder. In de training leerde ik dat er vier beïnvloedingsstijlen zijn: overtuigen, aansporen, onderzoeken en inspireren. Vooral met onderzoeken en inspireren had ik weinig ervaring, terwijl je bij sommige mensen juist op die manier meer bereikt. Tijd voor wat oefening dus!”

Oefenen, oefenen, oefenen

“De casus die ik inbracht, ging over het overtuigen van adviseurs op mijn werk. Ik wilde dat ze voortaan hun werk extra zouden checken, omdat ik vaak fouten ontdekte in hun hypotheekadviesrapporten of kredietaanvragen. Mijn tegenspeler zat onderuitgezakt en was met geen argument in beweging te krijgen. Pas toen ik de tip kreeg te benoemen wat zijn gedrag met mijn gevoel deed en ik meer stelling nam, ontstond er beweging. Iets anders dat ik geleerd heb, is humor in mijn reactie gooien. Dat laat mensen ontdooien.”

Voor ’t echie

“Van de week bracht ik een mondelinge boodschap naar een adviseur met een knipoog. Iets wat ik voor de cursus nooit zou hebben gedaan. Het effect? Ik voelde me minder een muggenzifter en de ontvanger gaf een minder aangevallen reactie. Ze moest zelfs lachen. Ook mijn leidinggevende ziet verandering in de dingen die ik tegenwoordig schrijf en zeg. Ik ga positiever met dingen om.”

Eerst denken, dan doen

“In plaats van altijd maar in de overtuigingsstand te schieten of vermoeid te zuchten als iemand iets op manier A blijft doen als ik al drie keer heb aangegeven dat manier B beter is, heb ik geleerd dat ik dingen ook anders kan brengen. En dat A dan vaker B wordt! Als ik signaleer dat iets niet loopt, zie ik dat steeds vaker als trigger om na te denken over hoe ik het ga aanpakken. Bij Jantje werkt beargumenteren via e-mail nog altijd prima, bij Pietje kan ik misschien beter even fysiek langslopen. En bij Jetje is het slim een toekomstbeeld te schetsen en te benoemen welk profijt ze er zelf straks ook van heeft.”   

Presentatie

Een hoogtepunt voor Bas was de doorbraak die hij een tijdje terug ervaarde met een van de adviseurs op zijn werk. “Nadat ik bewust een reactie bij hem had uitgelokt met mijn opmerking ‘kijk nog even een minuutje over je adviesrapport heen voordat je hem naar mij doorstuurt’, voerden we een verhelderend telefoongesprek. Hij was niet blij met mijn mail, maar tóch werd het geen welles-nietes-gesprek. Ik oefende met de onderzoekende en inspirerende stijl, vroeg hem onder andere waar hij zoal tegenaan loopt.

Zo vond hij dat wij als assistenten dossiers soms niet snel genoeg oppakken. Ik gaf aan dat dat komt doordat we veel rapporten nog moeten checken en aanpassen. Als dat minder hoeft, kunnen we voortaan sneller reageren. Hij zag ook in dat we beiden gebaat waren bij een efficiënter proces en we besloten iedereen mee te nemen. Mijn voorstel werd ons voorstel. En onze presentatie voor 20 adviseurs en 9 assistenten? Die werd een succes. Mede dankzij kwetsbaar opstellen en een grapje her en der.”

Redenen genoeg

Ik heb gezien dat ik meer invloed heb op hoe de ander in een situatie staat dan ik dacht. Niet alleen werken we inmiddels efficiënter op kantoor, ook in mijn privéleven heb ik voordeel van mijn bredere beïnvloedingsskills. Ik zet ze bijvoorbeeld in tijdens communicatie met mijn vrouw en de juf van mijn kinderen. Ook bij het coachen als jeugdtrainer bij het voetbal helpen de beïnvloedingsstijlen mij. De ene jongen wil een schouderklopje, bij de ander helpt een spreekwoordelijke schop onder zijn kont. De een accepteert een tip pas als ik eerst een compliment geef, de ander wil betrokken worden bij mijn plan. Al met al kan ik zeggen dat ik vaker succes behaal in mijn interactie met anderen. De training heeft zijn toegevoegde waarde dus al ruimschoots bewezen!”

Merk je dat je meer uit je onderhandelingsgesprekken of presentaties kunt halen?

Zou je graag je beïnvloedingsskills aanscherpen, zodat je voortaan meer resultaat behaalt op een fijnere manier? In onze training Beïnvloedingsvaardigheden vergroot je je slagkracht!

BEKIJK DE TRAINING

Een man met een zwarte bril, zwarte haren en een stoppelbaard.

Gerelateerde artikelen