Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Positieve feedback: complimenten geven en ontvangen

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Artikel
Datum
19 april 2018
2 minuten leestijd

‘Goed werk geleverd joh!’ Hoe vaak hoor je het? En nog belangrijker: hoe vaak heb je het jezelf horen zeggen? Of je nou manager, directeur of projectmedewerker bent… Wij Nederlanders mogen best wat vaker complimentjes geven. Want: deze positieve feedback is gratis, eenvoudig en het kan veel opleveren.

Waardering, het is één van de belangrijkste basisbehoeften van de mens. En toch ligt de focus vaak op dat wat beter kan. Met als gevolg dat gebrek aan ‘uitgesproken’ waardering tegenwoordig een veelgehoord argument is om ontslag te nemen.

Complimenten geven

Een complimentje geven is zo gepiept, gratis en het effect is onbetaalbaar. Denk maar eens aan het laatste complimentje dat je kreeg: wat deed dat met je? Niets stimuleert meer, geeft meer energie en verhoogt de productiviteit beter dan oprecht getoonde waardering. Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat het krijgen van complimenten leidt tot meer energie. Kortom: complimenten maken het werk leuker en beter!

Maar ook als complimentgever zal je merken dat je humeur verbetert. De ander voelt zich gewaardeerd en gaat gemotiveerder aan het werk. Het verbreedt ook je eigen blikveld, omdat je gericht bent op zaken die goed gaan. De ander voelt zich minder bedreigd, omdat hij weet dat je niet alleen iets zegt als het fout gaat of als je ontevreden bent.

Hoe geef je een goed complimentje:

  • Spreek vanuit jezelf: ‘Ik vind echt dat je dit goed hebt opgelost’.
  • Blijf oprecht en overdrijf niet. Zeg niet iets positiefs als je het eigenlijk niet meent.
  • Benoem concreet wat jij goed vond gaan: ‘ik bewonder de manier waarop jij dit project zelfstandig hebt geleid’.

Complimenten ontvangen

Complimenten ontvangen is ook een vak apart. Vaak worden we een beetje overrompeld door een compliment, dat we ons gaan verontschuldigen. We verschuilen ons achter woorden als ‘ach, het was een kleine moeite’ of ‘zo ingewikkeld was het nou ook weer niet’. Daarnaast overheerst ook regelmatig de argwanende gedachte dat iemand het 'toch niet meent'.

De belangrijkste tip die we je dus kunnen meegeven is eigenlijk een inkoppertje: accepteer het compliment en zeg ‘Dank je wel!’. Geniet van het compliment en schrijf ‘m ergens op. Krijg je een compliment per mail? Sla ‘m op in een mapje ‘Complimenten’ en blader daar af en toe doorheen.

Complimenteren = feedback geven

Complimenteren is in feite een vorm van feedback geven. Je koppelt terug aan de ander, wat je van zijn of haar prestaties vindt bijvoorbeeld. Goed feedback geven is essentieel in je communicatie met anderen. Vandaar dat dit een belangrijk onderdeel is in veel van onze communicatietrainingen. Wil je jezelf versterken in het geven en/of ontvangen van feedback? En wil je werken aan je gespreksvaardigheden om je beter uit te drukken? Wellicht is een feedbacktraining iets voor jou.

In de eendaagse training Feedback geven en ontvangen ga je aan de hand van verschillende praktijkcases aan de slag met het effectief geven en ontvangen van feedback. Je leert je boodschap duidelijk en respectvol te verwoorden, zodat de ander je feedback kan accepteren.

BEKIJK DE TRAINING

Twee collega's zitten tegenover elkaar en overleggen met elkaar. Een van hen heeft een tablet vast.

Gerelateerde artikelen