Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

De 6 onmisbare persoonlijke skills in je marketingteam

Welke persoonlijke skills zijn onmisbaar in een marketingteam? En wat zijn de verschillen met pak ‘m beet 20 jaar geleden?

Thema: Marketing en sales
Rubriek
Artikel
Datum
16 juni 2022
4 minuten leestijd

We spreken erover met Irma Bollen, freelance marketingstrateeg en MBA-student.

“Marketing is door de jaren heen complexer geworden. Je moet meer weten voordat je de klant écht begrijpt en daar heb je bepaalde skills voor nodig.”

Volgens Bollen is marketing een combinatie van strategie, analytisch denken, creativiteit, psychologie en commercieel inzicht. Juist de vele disciplines maken het zo’n interessant vakgebied. “In de afgelopen jaren heb ik gewerkt voor bedrijven als McDonald’s, bol.com, Schouten & Nelissen en Greetz."

Dit zijn 6 belangrijke persoonlijke skills van succesvolle marketeers:

  • Empathie
    “Je kunnen inleven in je doelgroep is essentieel. Je wilt immers weten wat ze willen, en dus moet je door hun ogen kijken. Kijk je alleen vanuit bedrijfsperspectief, dan mis je kansen om je doelgroep aan te spreken en te activeren. Het klinkt als een open deur, maar het zal je verbazen hoeveel bedrijven de doelgroep nog onderbelichten.
    Het eerste dat ik doe als ik bij een nieuw bedrijf binnenkom, is mezelf de volgende vragen stellen. Wat voelt en ervaart de doelgroep op dit moment? Wat willen we bij ze oproepen?”
  • Analytische vaardigheden
    “Iets nieuws proberen zonder resultaten en performance te meten en conclusies te trekken, heeft weinig zin. In deze tijd is data driven werken belangrijk. Data zeggen veel over het verleden. Wel wil ik hierbij benadrukken dat ook het buikgevoel belangrijk blijft. Kijk je alleen naar de data, dan mis je een stukje creativiteit en innovatiekracht. Zoals Einstein zei: ‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’. Staaf je gevoel met data, dan zit je vaak goed.”
  • Aanpassingsvermogen
    “Marketing betekent continu inspelen op veranderingen, trends en ontwikkelingen. Er zijn nieuwe platforms te over en je hebt met veel concurrenten te maken. Je moet ook continu blijven leren. Soms mislukken strategieën die voorheen altijd goed gewerkt hebben. Het is dan zaak te blijven anticiperen en snel te schakelen, zodat je niet achter gaat lopen.”
  • Doorzettingsvermogen
    “Iedere marketeer kent de frustratie: je hebt een fantastisch idee, maar het lukt niet. Een goede marketeer zoekt dan door naar wat wél werkt. Waar ligt ’t aan? Wat kun je anders doen? Ook al zijn je product en je marketing nog zo goed, soms heb je iets extra’s nodig.
    Neem bijvoorbeeld de huidige economische omstandigheden. De plotseling veranderende markt heeft veel invloed op je marketingstrategie. De consument denkt wel drie keer na voordat hij nu zijn geld uitgeeft. Als marketing professional moet je dus nog beter je best doen en jezelf niet uit het veld laten slaan.”
  • Nieuwsgierigheid
    “Ik gun ieder marketingteam een aantal onderzoekende geesten. Die openstaan voor nieuwe technologieën en inzichten krijgen van eerdere campagnes. Evalueren en leren, daar draait het om. Sowieso is de vraag ‘waarom doen we dit eigenlijk?’ altijd interessant. Mijn ervaring is dat je soms bevestiging krijgt, soms een verrijking van inzichten en soms een hele nieuwe kijk op zaken.”
  • Creativiteit
    “Een no-brainer, maar hij mag niet ontbreken. Nieuwe ideeën en manieren bedenken is en blijft essentieel voor een marketeer. Scrol even terug naar de uitspraak van Einstein bij skill nummer 2 en je snapt wat ik bedoel.”

Marketing toen en nu

“In de twintig jaar dat ik in het vak zit, is de wereld totaal anders geworden. De transitie in marketing uit zich ten eerste in een bredere klantbehoefte. Wat consumenten vandaag eisen, wilden ze gister nog niet en kan morgen weer anders zijn. Ook hebben we toegang tot een groter publiek en meer kanalen. De klant van nu is kritischer en heeft meer nodig dan een goede slogan om overtuigd te raken.

Door de komst van marketingtechnologie wordt onze aanpak steeds holistischer. In plaats van alleen een advertentie maken en er het beste van hopen, ontwikkelen we een brede strategie. Marketeers zijn geloofwaardiger doordat ze nu veel beter inzichtelijk kunnen maken wat ze bijdragen aan de bedrijfsresultaten. Hierdoor zien steeds meer organisaties het belang van marketing in. Dit heeft impact op de marketeers; ze krijgen meer verantwoordelijkheid. Marketing werkt nu veel meer samen met collega’s van andere afdelingen, zoals operations, business development, HR en finance.”

Generatiekloof of kans?

Elke generatie groeit op in een andere context. Ook in de marketingsector hebben ouderen een andere manier van werken dan jongeren. De meeste veertigplussers ‘lives to work, generatie Z ‘works to live’. Degenen van vóór 1980 werken bij voorkeur zelfstandig, die van na 1980 werken het liefs in groepsverband. De eerste groep accepteert technologie en gebruikt het. De laatste groep ziet technologie niet eens. Het is gewoon zuurstof, noodzakelijk om te overleven.

Als ik een advies aan marketingmanagers mag geven: zorg voor een mix van verschillende generaties op je afdeling. Houd wel in de gaten dat mensen elkaar willen begrijpen. Medewerkers die van elkaar willen leren, in gesprek blijven en vooral een goede dialoog willen voeren. Dan haal je het beste voor je merk naar boven. Maak gebruik van elkaars krachten en je bent sterker dan ooit.”

Wil jij als marketeer beter aansluiten bij je klant en meer strategisch te werk gaan?

Ontwikkel of verbeter jouw eigen marketingstrategie met onze training Strategische marketing.

BEKIJK DE TRAINING

Een close-up van een vrouw donkere haren, de foto is zwart-wit.

Gerelateerde artikelen