Een goede gewoonte aanleren? Zo doe je dat!

Thema: Persoonlijke effectiviteit

Consultant Wim Geerts leeft mee met zijn trainees. Ook ná de training wil hij graag helpen het geleerde te blijven toepassen. Want gewoonteverandering is niet gemakkelijk. Om je op weg te helpen, schreef hij tien tips. Laat je bij nummer 8 niet om de tuin leiden. Ook al gebruikt hij het woord ‘discipline’ niet, je komt er niet helemáál onderuit..

Wim: “Als mijn trainees door training en coaching popelen om nieuwe vaardigheden te gaan toepassen en welbepaald nieuw gedrag te gaan laten zien, ben ik een voldaan mens. Als dan later blijkt dat die gewoonteverandering moeizaam verloopt, zijn we samen teleurgesteld. Gedragsverandering moet je dus zorgvuldig en grondig aanpakken.”

De tips van Wim voor duurzame gedragsverandering

1. Kies bewust wat je je wilt aanwennen en maak dat zo concreet mogelijk. Hoe en wanneer ga je oefenen? Wat doe je precies dagelijks?

2. Kies en beslis. Als je teveel tegelijk wilt veranderen, zul je merken dat je niets verandert: je aandacht raakt te verdeeld, je discipline verzwakt. Kies één bepaald doel en laat al je andere slechte gewoontes gewoon even voor wat ze zijn.

3. Probeer niet te leren vliegen als je een vis bent: kies een gewoonte die bij je past. Compenseer je mindere talenten met je sterktes, in plaats van eeuwig te worstelen.

4. Begin klein, zorg dat je energie niet na drie dagen opgebruikt is.

5. Als je jezelf ander gedrag wilt aanleren, denk dan dagelijks vooruit in welke komende situaties je dat gedrag kunt laten zien, en bereid je op die situaties voor. Evalueer achteraf in welke mate het nieuwe gedrag je gelukt is en onderzoek wat nodig is om het de volgende keer nog beter te doen. Reserveer tijd in je agenda voor die voorbereiding en evaluatie.

6. Zet je hulptroepen in. Waar mogelijk, laat mensen in je omgeving je helpen, door:

  • Je aan te moedigen en positieve feedback te geven als het je lukt
  • Je er vriendelijk aan te herinneren als je discipline dreigt te verslappen
  • Je vriendelijk te helpen situaties te creëren die het jou gemakkelijker maken (bijv. niet roken in jouw nabijheid als jij aan het stoppen bent, je geen taart aan te bieden als je gezondere eetgewoontes oefent, je niet te storen als jij dagelijks een uur geconcentreerd alleen wilt werken)
  • Misschien wel samen met jou diezelfde gewoonte te oefenen

7. Wees niet boos op jezelf als je je dagelijkse oefening soms vergeet. Neem het zoals het is en blijf het de komende dagen onverstoord wél doen.

8. Wees je er tegelijk van bewust dat meerdere keren na elkaar overslaan erg riskant is.

9. Heb geduld. Voordat een bepaald gedrag een gewoonte geworden is, dien je het nu eenmaal lange tijd bewust en op je discipline vol te houden. Hoe lang? Dat hangt sterk af van je persoon en van wat je probeert aan te leren.

10. Formuleer je identiteit als ‘ik bén iemand met de gewoonte …’, zelfs al vóórdat je je de gewoonte helemaal eigen hebt gemaakt. Bijvoorbeeld: ‘ik ben een niet-roker’, ‘ik ben kort en krachtig in mijn communicatie’, ‘ik ga professioneel met mijn e-mail om’, ‘ik ben een optimist’. Wees trots op je nieuwe identiteit en herinner jezelf daar regelmatig aan!

Welk nieuw gedrag wil jij aanleren?

Benut jouw volle potentie. Onze opleidingsadviseurs helpen je graag op weg met vrijblijvend advies.

BEKIJK ALLE OPLEIDINGEN