Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

'Nee' zeggen zonder schuldgevoel

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Blog
Datum
18 februari 2020
2 minuten leestijd

Je denkt 'nee'. Toch komt er een 'ja' over je lippen. Uit plichtsgevoel, omdat je aardig bent of een conflict vermijdt. Hoe dan ook, je baalt dat je met tegenzin toegeeft. Ontdek hoe je grenzen stelt zonder je daar slecht bij te voelen.

4 reminders voor jezelf als je 'ja' dreigt te zeggen (zonder dit te willen)

#1. Realiseer je dat ‘nee’ zeggen tegen een ander, hetzelfde is als ‘ja’ zeggen tegen jezelf.

#2. Bedenk dat je jezelf, maar ook de ander tekort doet als je niet achter jouw instemming staat. Je doet het met tegenzin of maar half-half. Daar heeft niemand iets aan.

#3. Jij hebt het recht om te weigeren. Net zoals iedereen. ‘Nee’ zeggen heeft zelfs een positief resultaat. Naast dat jij je meer kunt focussen op wat echt belangrijk is, krijgen anderen ook meer respect voor jouw waardevolle tijd. Wie vaak toestemt, wordt sneller voor lief genomen.

#4. Als je ‘nee’ leert verkopen, trek je niet meer aan het kortste eind, word je minder geleefd en kom je minder onder druk te staan.

Maar hoe zeg je dan ‘nee’?

Met deze stappen kun jij assertief bedanken en zonder nare gevoelens voor jezelf staan:

  • Zeg het rustig en duidelijk, zonder in de verdediging te schieten.
  • Verzin geen smoesjes, maar sta voor je weigering en vertel kort (!) waarom het niet kan of je het niet wilt.
  • Gebruik geen vage woorden zoals ‘misschien’ en ‘liever niet’. Die laten de deur op een kiertje staan. De ander denkt dat er toch een kans is en gaat mogelijk doordrukken.
  • Wees begripvol als de ander teleurgesteld is. Maar let op: je kunt wel meedenken, maar het is niet jouw taak om met een oplossing te komen.
  • Bij doordrammers blijf je jouw ‘nee’ rustig herhalen. Verzin er geen redenen bij, je hoeft je niet extra te verantwoorden. Blijft iemand pushen, zeg dan dat je het vervelend vindt dat hij of zij aandringt en loop weg.
  • Vraag indien nodig om denktijd zodat je in alle rust je weigering kunt formuleren. Laat iemand niet onnodig in onzekerheid hangen, dus breng je antwoord wel zo snel mogelijk.

Werk aan je assertiviteit

Blijf je het lastig vinden om 'nee' te zeggen en voor jezelf op te komen? Oefening baart kunst, maar misschien heb je behoefte aan extra ondersteuning. Overwin je uitdagingen met een assertiviteitstraining.

Bekijk de trainingen