Hoe ga je als manager om met weerstand tegen verandering?

In dit artikel leggen we uit in welke situaties weerstand tegen verandering vaak voorkomt. We kijken hoe weerstand zich uit en wat je kunt leren van de signalen. Vervolgens lees je welke strategieën en acties helpen om de weerstand te verminderen en om te buigen naar medewerking of zelfs enthousiasme. Beter omgaan met weerstand? Met deze praktische tips en handvatten voer jij veranderingen straks succesvol door. En krijg je óók die medewerker mee die alles liever bij het oude houdt.

18 augustus 2025 6 minuten leestijd
Hoe ga je als manager om met weerstand tegen verandering?

Kunnen omgaan met weerstand. Elke leidinggevende die ooit te maken heeft gehad met een organisatieverandering weet dat deze skill onmisbaar is. Veranderingen zijn aan de orde van de dag in organisaties. Waarschijnlijk ook bij jou op de werkvloer. Meer digitalisering en AI? Structuur- en koerswijzigingen, nieuwe processen of een managementwissel? Logisch dat weerstand tegen verandering de kop op steekt.

Bij de een is onzekerheid of angst voor het onbekende de oorzaak. Bij de ander ontstaat weerstand door een gebrek aan vertrouwen of veranderingsmoeheid. Wat de oorzaak van de weerstand ook is, je moet er iets mee. Sterker nog: het is slim om de weerstand niet te negeren maar juist te bespreken en benutten!

Oorzaken van weerstand tegen verandering

Mensen zeggen niet zomaar nee tegen verandering. Hun weerstand heeft vaak diepere oorzaken. De belangrijkste oorzaken van weerstand bij verandering zijn:

  • Eigenbelang of verliesaversie

    Verandering kan zorgen voor angst bij medewerkers om bepaalde rechten, hun status of zelfs hun baan te verliezen. Als mensen bang zijn iets kwijt te raken, zijn ze eerder geneigd zich te verzetten en hun persoonlijke belang boven het groepsbelang te zetten.

  • Onzekerheid of faalangst

    Medewerkers zijn soms bang dat ze niet kunnen meekomen of zullen falen. Zo’n nieuwe werkwijze of die moderne technologie? Gaat me dan wel lukken? Vooral bij grote of snelle veranderingen kan een lage veranderingscapaciteit leiden tot weerstand en tegenwerking.

  • Gebrek aan duidelijkheid, visie of vertrouwen

    Als je het hoe, wat en waarom van de organisatieverandering niet goed overbrengt, ligt weerstand op de loer. Ook een gebrek aan transparantie kan wantrouwen voeden, zeker als er al weinig vertrouwen is tussen jou en je medewerkers.

  • Behoefte aan structuur

    Sommige mensen hebben van nature moeite met verandering. Conservatieve denkers en realisten houden van voorspelbaarheid en routine. Zij hebben meer tijd nodig om zich aan te passen en zullen sneller weerstand bieden.

  • Groepsdruk of cultuurloyaliteit

    In elke groep zit wel iemand die de rest probeert te overtuigen van de nadelen. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Ook in organisaties met een sterke traditie of oeroude succesformule kunnen trots en diepgewortelde waarden ervoor zorgen dat medewerkers moeite hebben oude gewoonten los te laten. De uitspraken ‘zo deden we het altijd’ of ‘zo werken wij hier niet’ komen je vast bekend voor.

  • Veranderingsmoeheid

    Bij organisaties die constant vernieuwen of meerdere veranderingen tegelijk doormaken, kunnen medewerkers er genoeg van krijgen. Ze raken uitgeput of cynisch omdat de vorige verandering nog niet verwerkt is en de volgende zich alweer aandient.

Veelvoorkomende verandertrajecten die weerstand oproepen

Sommige verandertrajecten roepen vaak weerstand op in teams en organisaties. Denk bijvoorbeeld aan de implementatie van nieuwe werkmethoden of technologieën. Ook herstructureringen, fusies en overnames zijn bekende situaties waarin veranderweerstand voorkomt. Verder kun je denken aan cultuurveranderingen gericht op gedrag of mindset. Opeens wordt er iets anders van mensen verwacht. Hetzelfde geldt voor aanpassingen in rollen, taken of verantwoordelijkheden. Ga je een dergelijk verandertraject tegemoet? Tien tegen één dat je moet omgaan met de nodige weerstand.

Signalen van weerstand herkennen en bespreken

Heb je te maken met een organisatieverandering, dan is het zaak als leidinggevende de signalen van weerstand tijdig te herkennen en bespreekbaar te maken. Let op deze - soms subtiele en soms overduidelijke - signalen:

  • Ontkenning of minimalisering van het veranderverhaal. De medewerker zegt dingen als ‘dit gaat niet gebeuren’, ‘eerst zien, dan geloven’ of ‘feitelijk verandert er niks.’

  • Expressie van emoties als boosheid of angst;

  • Twijfels of vragen over de impact op het eigen werk;

  • Geruchten of passief verzet in informele gesprekken. Bij de koffieautomaat is de kans dat je deze signalen oppikt het grootst. Zeker medewerkers die zaken niet direct durven aankaarten, kiezen vaak voor indirecte manieren om weerstand te tonen.

Het is belangrijk om deze reacties op de verandering niet te onderdrukken. Snelle afhandeling van weerstand werkt averechts. Zet juist in op een onderzoekende houding en ga de dialoog aan. Besef ook dat mensen weerstand vaak in fases uiten en dat ze meestal zowel rationeel als emotioneel reageren. Kijken we bijvoorbeeld naar het bekende Kübler-Ross model, dan zien we dat mensen bij ingrijpende veranderingen - net als bij rouw - diverse stadia doorlopen. Eerst is er ontkenning, daarna frustratie of boosheid, vervolgens tegenzin of neerslachtigheid en uiteindelijk acceptatie en commitment. Mensen kunnen deze fasen in verschillende volgordes doorlopen en tussen fasen heen-en-weer gaan naarmate de verandering vordert.

Met de juiste steun en communicatie kun jij mensen door elk punt heen helpen en ervoor zorgen dat ze niet in de weerstand blijven hangen. Begrip tonen in de beginfase en ruimte geven voor frustraties helpt om wantrouwen weg te nemen. Vervolgens verkort je de dip met actieve begeleiding en open communicatie. Met luisteren, vragen beantwoorden en successen benadrukken, help je medewerkers richting acceptatie. In plaats van omgaan met weerstand zou je je nieuwe vaardigheid ook weerstand managen kunnen noemen.

Tips om medewerkers mee te krijgen in het veranderproces

1. Communiceer duidelijk

Transparant communiceren over de noodzaak en voordelen van de organisatieverandering – liefst voordat de verandering start – helpt mensen de verandering te begrijpen en accepteren. Gebruik diverse kanalen, zoals meetings, e-mails en presentaties, om iedereen te bereiken en vragen te beantwoorden. Hoe beter jouw voorlichting, hoe minder misverstanden en weerstand.

2. Betrek medewerkers

Niets wekt zoveel weerstand op als een verandering die van bovenaf opgelegd voelt. Mensen verzetten zich minder tegen veranderingen die ze mee hebben vormgegeven. Laat ze dus meedenken en zorg voor eigenaarschap en draagvlak. Ook een truc die vaak toegepast wordt: geef potentiële dwarsliggers juist een rol in de projectgroep. Zo gaan ze zich medeverantwoordelijk voelen. Grote kans dat hun weerstand omslaat in steun en dat ze als ambassadeur anderen gaan overtuigen.

3. Geef het goede voorbeeld

Als leidinggevende moet je het gedrag vertonen dat je van je medewerkers verwacht. Als je mondeling de verandering steunt maar ondertussen oude gewoontes blijft volgen, ondermijnt dat het vertrouwen. Door zelf positief, flexibel en betrokken met de verandering om te gaan, zet je de toon.

4. Laat hoofd én hart spreken

Goed veranderingsleiderschap vraagt om zowel een rationele visie als menselijk inlevingsvermogen. Aan de ene kant moet je informeren en doortastend optreden als dat nodig is. Aan de andere kant moet je mensen doorzien, ondersteunen en overtuigen. De balans hiertussen bepaalt hoe succesvol een verandering landt.

5. Creëer een veilige cultuur

In een veilige omgeving kunnen medewerkers zonder angst fouten maken en vragen, zorgen of kritiek uiten. Hoe eerder ze hun weerstand uitspreken, hoe eerder jij er iets mee kunt. Vraag dus actief om input, wees transparant over besluiten en reageer niet defensief op kritiek.

6. Ontwikkel (verander)competenties in je team

Veranderen kun je leren. Door vaardigheden te ontwikkelen die tot minder onzekerheid leiden bijvoorbeeld. Je doet er als manager goed aan te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Bereid ze voor op nieuwe taken of technologie of faciliteer een training in communiceren, feedback geven of omgaan met organisatieveranderingen.

7. Zorg voor steun van topmanagement

Als de directie zichtbaar achter de verandering staat, middelen vrijmaakt en zelf actief meedoet, geeft dat een krachtig signaal. Medewerkers merken dan dat de verandering serieus is én dat iedereen ervoor wil gaan.

8. Vier successen

Mensen zien graag bewijs dat hun inspanningen lonen. Door tussentijdse resultaten en succesverhalen te delen, voelen medewerkers dat de verandering werkt en raken ze meer betrokken. Deze positiviteit vermindert weerstand en versterkt de wil om door te zetten.

Genezen is beter dan voorkomen

Weerstand tegen verandering is een uitdaging waar elke leider mee te maken krijgt, maar het hoeft geen onneembare hindernis te zijn. Integendeel, weerstand is vaak een hulpmiddel. Het vertelt je waar mensen moeite mee hebben, welke belangen of angsten spelen en waar een plan mogelijk tekortschiet. De beste veranderaars luisteren naar die signalen en passen hun aanpak aan. Door de menselijke kant van verandering serieus te nemen, bouw je aan vertrouwen en bereidheid. Tegelijkertijd breng je als effectieve leider structuur en visie.

Samengevat betekent goed omgaan met weerstand en leidinggeven aan verandering balanceren tussen hard (structuur, sturing) en soft (mensgericht, coachend) leiderschap. Wie die balans vindt, kan weerstand ombuigen tot een bron van verbetering. Zo wordt weerstand een kans om medewerkers echt te betrekken, plannen scherper te maken en samen te groeien naar een succesvolle, gedragen verandering.

Meer leren over omgaan met weerstand

Bovenstaande tips en strategieën komen ook terug in de training 'Leidinggeven aan verandering' van Schouten & Nelissen. Hierin staan strategisch sturen en gedragsinterventies centraal. Echt iets voor jou als je weerstand niet alleen wilt begrijpen en erkennen, maar effectief wilt begeleiden en ombuigen naar betrokkenheid en duurzame verandering.