Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Zo doorbreek je de gedachtenpatronen die jouw groei in de weg zitten

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Blog
Datum
18 mei 2022
4 minuten leestijd

Het beste uit jezelf halen. Je hoort en leest het vaak, en het klinkt natuurlijk goed. Maar wat bedoelen we er precies mee? En hoe nastrevenswaardig is het eigenlijk? Voor Roderik Bender is het met name een kwestie van balans. In dit interview deelt de coach en trainer zijn belangrijkste lessen en gaat hij dieper in op het veelgebruikte RET-model van Albert Ellis.

Bender, die tussen 1995 en 2003 bij Schouten & Nelissen werkte, begeleidt in zijn coachingspraktijk met name leidinggevenden wiens perfectionisme hen in de weg zit. Wat ziet hij als ‘het beste uit jezelf halen’? “Wanneer je de dingen doet die je leuk vindt, zowel privé als professioneel, dan zal je zien dat je er ook goed in wordt – juist omdat je er plezier aan beleeft. Zo krijg je volgens mij het gevoel dat je het beste uit jezelf haalt.”

De uitdaging daarbij is volgens hem dat het maar weinig mensen gegeven is dat ze alles aan hun werk ook echt leuk vinden. En daar komt de zo belangrijke balans om de hoek kijken. “Als je elk uur van je professionele bestaan het beste uit jezelf moet halen, krijg je een soort uitputting. Dat moet je niet willen. Als ik mijn facturatie aan het doen ben, hoef ik echt niet het beste uit mezelf te halen. Dat is zonde van mijn energie.” Volgens Bender is het daarom vooral zaak om keuzes te maken. “Wanneer is het essentieel dat ik op mijn best ben? En dus ook: wanneer hoeft het niet. Bij klussen die minder leuk zijn, maak je er gewoon het beste van. Af en toe corvee hoort er nu eenmaal bij.”

Het experiment omarmen

Bender noemt zichzelf een ‘overtuigd imperfectionist’. “Dat betekent niet dat ik de hele dag door allerlei fouten maak, maar wel dat ik het mezelf toesta om niet constant bezig te zijn met hoe ik het doe. Om me heen, zeker bij trainers en coaches, zie ik vaak dat mensen te veel met zichzelf bezig zijn. Met de beste bedoelingen, maar het zorgt er wel voor dat ze soms wat verkrampen.”

Het advies van Bender is dan ook om het idee van perfectie zoveel mogelijk los te laten en het experiment te omarmen. “Bepaal voor jezelf hoe je je gedrag in bepaalde situaties kan aanpassen, en kijk of het werkt. Stel dat je van nature vrij dominant bent, kijk dan eens wat er gebeurt als je je in vergaderingen wat meer op de achtergrond opstelt. Of dat je bewust meer vragen aan anderen stelt in plaats van je eigen ideeën voorrang te geven”, suggereert de coach. “Werkt het goed? Dan is dat heel waardevol. Werkt het niet? Dan heb je ook wat geleerd.”

Reflecteren op gedachten en gedrag

In zijn praktijk maakt Bender veel gebruik van het RET-model. Deze door de Amerikaanse gedragstherapeut Albert Ellis (1913 – 2007) ontwikkelde methodiek (RET staat voor Rationeel Emotieve Therapie) helpt mensen om beter inzicht te krijgen in de gedachtenpatronen die ze in allerlei situaties in de weg kunnen zitten. Bender is nog door Ellis zelf opgeleid om de methode als coach in te zetten. “Ik zie RET als een soort versnellingsmethode om gericht aan jezelf te werken. Veranderen is iets heel natuurlijks, ieder mens maakt het mee. Neem het ouderschap: bij het eerste kind ben je waarschijnlijk veel voorzichter en bezorgder dan bij de derde. Zo’n soort groei kan je op professioneel vlak een handje helpen door op je eigen gedachten en gedrag te reflecteren.”

Er zijn volgens Bender verschillende laagdrempelige manieren om zelf met de methodiek aan de slag te gaan. “Pak bijvoorbeeld je agenda erbij en ga na: wat waren de momenten dat je meer gespannen was dan je eigenlijk wilde? Op welke momenten was je onzeker, gestrest of boos? Probeer vervolgens terug te gaan naar die momenten en erachter te komen welke gedachten je toen had.” Er zijn drie hoofdgroepen van negatieve gedachtenpatronen die Bender bij zijn klanten vaak ziet terugkomen. “Mensen zijn bang dat ze niet aardig worden gevonden, dat ze het niet goed doen of ze maken zich druk omdat anderen niet doen wat ze zeggen, waardoor ze niet krijgen wat ze willen.”

Losbreken van patronen

Door je je bewust te zijn van dergelijke gedachten en te beseffen dat ze je niet verder helpen, zet je al een belangrijke stap om uit die patronen los te breken, adviseert Bender. Vervolgens is het vooral een kwestie van oefenen. “En dan zal je zien dat je steeds beter in staat bent om op de momenten dat het moet, het beste uit jezelf te halen.”

Wil jij ook aan de slag met je belemmerende denkpatronen en de basisprincipes van RET leren?

Kijk dan naar de RET-training die Roderik Bender bij ons verzorgt.

BEKIJK DE TRAINING

Gerelateerde artikelen