Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel

Verantwoordelijk en duurzaam


Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen: termen die niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij. Ook de mensen achter Schouten & Nelissen zijn bijzonder maatschappelijk betrokken. Daarom ondernemen we met aandacht voor de mens, het milieu en de maatschappij waarin we functioneren. Volgens het people, planet, profit principe.

Onze MVO verklaring

Wij definiëren duurzaam ondernemen als ondernemen met aandacht voor de mens, het milieu en de maatschappij waarin je functioneert. Volgens het people-planet-profit-principe streven we naar een verantwoord evenwicht tussen de financiële aspecten van de bedrijfsvoeringen sociale en ecologische aspecten.

People

Vanuit onze visie ‘Het schip is zo sterk als zijn bemanning’ bieden we medewerkers voorwaarden en mogelijkheden om te ondernemen, te ontwikkelen en te excelleren. Zo speelt opleiden een belangrijke rol in het pakket van arbeidsvoorwaarden, serveren we gezonde lunches en is er een fitnessruimte. Een fitness instructeur geeft meerdere dagen in de week workshops in het kader van ‘Fit op de werkvloer’.

Medewerkers moeten met recht kunnen zeggen dat zij er door hun werk professioneel, maatschappelijk, financieel, persoonlijk, in gezondheid en marktwaarde significant op vooruit zijn gegaan.

Om het jaar wordt een medewerkersbevlogenheidsonderzoek uitgevoerd om bevlogenheid en kans op burn-out van individuele medewerkers te meten. Iedereen krijgt persoonlijk feedback en gaat hiermee aan de slag.

Veel medewerkers willen persoonlijke verantwoordelijkheid voor het bedrijf krijgen en nemen. Niet alleen meedelen in het succes en de risico’s, maar ook mede-eigenaar zijn van het concept van Schouten & Nelissen University of Applied Sciences. Door zelf direct betrokken te zijn bij het creëren van dat succes, wordt de eigen inzet nog beter zichtbaar en beter beloond. Zo ontstaat er naast het bedrijfsbelang ook persoonlijk belang bij het succes van de organisatie. De familie Schouten heeft daarom in 1990 25% van haar belang geschonken aan de Personeelsparticipatiemaatschappij.

Planet

Milieuverantwoordelijkheid

Wij nemen ook onze verantwoordelijkheid voor het milieu en formuleert doelstellingen op het gebied van mobiliteit, energiegebruik en papierverbruik. Voorbeelden van uitgevoerde acties:

  • terugbrengen van het aantal printers en kopieerapparaten met50%
  • energie zuinige MF printers met Energy Star label
  • digitaal aanbieden van plaatsings- en bevestigingsbrieven
  • energiezuinig verlichtingsbeleid (LED- en spaarlampen)
  • in gangen en opslag ruimtes is aantal lichtpunten verminderd
  • cursusmateriaal met FSC-keurmerk
  • groene stroom
  • hotels/conferentieoorden met een (Golden) Green Key certificaat
  • Lokaal inkoopbeleid

Wij hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de verduurzaming van onze mobiliteitsvoetafdruk. Zo hebben we de CO2 uitstoot van ons wagenpark met meer dan 20% gereduceerd in 5 jaar tijd. Hiervoor hebben we op 23 juni 2016 de Lean and Green Personality Mobility Award ontvangen. Met Lean and Green laten organisaties zien dat zij zich actief inspannen om hun mobiliteitsproces duurzamer te maken. We hebben onze mobiliteitsvoetafdruk verlaagd met een aantal initiatieven:

  • Reizen per openbaar vervoer wordt gestimuleerd door een trajectkaart onafhankelijk van de woon-werkafstand te vergoeden. Met auto is de te vergoeden woon-werkafstand gemaximeerd.
  • Het aantal vliegreizen tussen de kantoren in Rusland en China terug gebracht door meer gebruik te maken van skype for business e.d.
  • Het opnemen van hybride/elektrische auto’s in het wagenpark
  • Thuis werken voor zover mogelijk gestimuleerd.
  • Ook de komende jaren zullen wij blijven werken aan de verduurzaming van onze bedrijfsvoering

In november 2018 mochten wij wederom de Golden Green Key in ontvangst nemen.

    

Maatschappelijkeverantwoordelijkheid

Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid vertaalt zich in sponsoring van diverse goede doelen in Nederland. We steunen projecten die dicht bij ons staan en waarbij we met onze kennis en kunde een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving: initiatieven van organisaties die zich in de basis richten op de ontwikkeling van mensen, zoals het project ‘School zonder Pesten’. Maar ook zetten wij onze kennis in bij het begeleiden/coachen van sporters zoals team Brunel tijdens de laatste editie van de Volvo Ocean Race en spelers en management van FC Den Bosch.

Omdat we een bijdrage willen leveren in het vergroten en stimuleren van de duurzame inzet van werkgevers en werknemer, zijn we in 2011 gestart met een maatschappelijk project Duurzame Inzetbaarheid. In april 2011 is een publicatie over dit onderwerp aan Minister Kamp aangeboden.

Wij vinden het belangrijk om lokaal (Bommelerwaard) betekenis te hebben. Daarom steunen we plaatselijke leveranciers door bijvoorbeeld als Kerstcadeau een waardebon te geven aan onze medewerkers die men kan inwisselen bij een aantal plaatselijke leveranciers. In het kader van ons Goed, Gezond en Gastvrij concept kopen we fruit in bij de veiling Zaltbommel. We nemen deel aan de Bommelwaardse Uitdaging met als doel het ondersteunen van lokale, maatschappelijke projecten. Ook nemen we lokaal deel aan JINC dat stimuleert dat kansarme kinderen een eerlijke kans op de arbeidsmarkt krijgen.

Profit

Al sinds de oprichting wil SNR Schouten Global een langlevende organisatie zijn. Ons doel is om, vanuit onze missie, het schip is zo sterk als zijn bemanning, het verschil te kunnen maken voor mensen en organisaties. Schouten Global gaat niet voorkorte termijnwinsten, en investeert veel in innovatie zodat we steeds werken op basis van de nieuwste inzichten en tools. Een bedrijf dat lange termijn relaties aangaat met zijn eigen mensen, klanten, leveranciers en partners. We bewegen mee met de ontwikkelingen in de markt door een hoge mate van flexibiliteit in de organisatie, door goede voelhorens te ontwikkelen voor wat er om ons heen gebeurt en in te spelen op kansen.

Het internationale Ecovadis beoordeelt bedrijven op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Wij scoren de Silver Rating. Dat wil zeggen dat we bij de 30% best scorende bedrijven horen op het gebied van MVO. De methode geeft bedrijven en organisaties de kans om leveranciers te vergelijken op het gebied van duurzaamheid, milieu en sociaal en ethisch werken. Ze maken daarbij gebruik van internationale MVO-normen zoals de Global Reporting Initiative, United Nations Global Compact en ISO 26000.