• Joyce Hardholt

Het burn-out verhaal van Pim (deel 5): “Terugval? Gaat gebeuren”

Je bent op weg volledig te herstellen van een burn-out. Maar tijdens de re-integratie in werk en leven kom je beslist lastige momenten tegen. Ervaringsexpert Pim vertelt hoe hij daarmee omgaat op zijn eigen, unieke manier.

“Die terugval komt er, daar kun je je geld op inzetten. Je weet alleen niet precies wanneer en dat maakt het eng. Je bent weer aan het opbouwen, je voelt je beter en dat wil je niet verliezen. Maar wanneer is iets nou een terugval?"

Oud gedrag

"Ook mensen zonder burn-out hebben weleens een mindere dag en spannende situaties op het werk. Voor mij betekent een terugval vooral: vervallen in oud gedrag. Het gedrag dat leidde tot mijn burn-out.

Maar het goede nieuws is dat een terugval constateren ook een stap vooruit is. Je bent op dat moment immers bewust van ineffectief gedrag.”

Bewuste keuzes maken

“Daarom ging ik tijdens mijn herstel actief aan de slag met nieuw gedrag vasthouden. De sleutel is de bewustwording van gewoontes en patronen die mij belemmeren.

Zo ben ik bijvoorbeeld een type ‘glas half leeg’. Dat betekent dat ik een negatievere basisreactie heb. Maar in het leven gaat er veel meer goed dan fout. Door te werken aan een positieve levenshouding voelt het steeds vaker alsof ik een half glas gewonnen heb."

Doelen stellen

"Als steun in de rug gebruik ik daarbij een planner: PurPuz. Een agenda die helpt bij het plannen, die motiveert en die me laat reflecteren. Ik ben toevallig tegen die planner aan gelopen. Ook weer zoiets, een positieve houding maakt dat dingen naar je toekomen!

Ook heel belangrijk geworden is het stellen van doelen. Zodat ik dagelijks keuzes kan maken voor activiteiten die daaraan bijdragen. En mij een positieve energiebalans opleveren.

Dat betekent ook uit de waan van de dag komen. Meer afstand nemen van bijvoorbeeld e-mail en social media. Afrekenen met passief meebewegen dus. Ik doe minder ‘mee’ met iedereen en alles, maar maak keuzes vanuit mezelf en wat ik echt wil.”

Afrekenen met reactief leven

“Ik besef nu dat ‘reactief leven’ een groot obstakel was. Ik had helemaal niets te klagen: leuk gezin, leuke vrienden, mooie baan, kon op vakantie, had een auto. Dus wat was nou eigenlijk het probleem?

Ik heb tijdens mijn burn-out ontdekt dat ik me te veel liet leiden. Daardoor bleef er geen tijd en energie over om te werken aan mijn doelen. Mijn doelen verweven in mijn dag was cruciaal voor mijn herstel. Zo draagt mijn dagelijkse leven bij aan wat ik belangrijk vindt en worden de dagen leuker.”

Klaar met dingen die ‘moeten’

“Dat is voor mij de kern van terugvalpreventie. Opzoeken waar je blij van wordt en daar je dagelijkse doen en laten op afstemmen. Proactief kiezen waar je je tijd en energie in steekt. Ikzelf ben klaar met dingen die ‘moeten’.

Ik weeg nu steeds vaker en steeds beter af of die moetjes bijdragen aan de dingen die ik belangrijk vind. En relax, er zijn altijd dingen in het leven die minder leuk zijn. Die bewustwording en die stappen vooruit brengen veel rust en duidelijkheid met zich mee.”

Benieuwd hoe het verder gaat met Pim?

We mogen hem volgen gedurende zijn herstel. Elke maand praat ik met hem over zijn burn-out. Over hoe hij ermee omgaat, langzaam weer opklimt en meer. Nu het weer beter met hem gaat, deelt hij zijn verhaal graag met jou.

Omdat dit zo’n persoonlijk verhaal is, heb ik de naam Pim gefingeerd.

Get inspired!

Wil jij groeien in je werk? Meer uit jezelf halen, en uit anderen? Slimmer samenwerken met je collega's? Wij prikkelen je graag. Laat je e-mailadres achter en ontvang relevante artikelen, nuttige tips, leuke testjes en onderzoeken, inspirerende quotes en meer.

Ja, inspireer mij

  • Joyce-Hardholt
    Joyce Hardholt

    Redacteur