Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Data driven met het nieuwe Google Analytics 4

Thema: Marketing en sales
Rubriek
Artikel
Datum
30 juni 2022
3 minuten leestijd

Al enige tijd is de grootste update ooit van Google Analytics beschikbaar: Google Analytics 4 (GA4). Vanaf juli 2023 is dit hét platform waarmee je alles wat er gebeurt op jouw website en apps kunt tracken en monitoren. Welke voordelen biedt GA4 en hoe gebruik je deze tool het beste in jouw data driven organisatie? Chris Anakotta, GA4-expert bij iO, legt het uit in dit artikel.

GA4 brengt belangrijke innovaties met zich mee. “Waar je voorheen je websites en applicaties met twee verschillende platformen van Google moest analyseren (Universal Analytics voor websitedata en Firebase voor applicatiedata), kun je deze nu analyseren op één platform. Dit biedt (online) marketeers, conversiespecialisten en webanalisten de kans om betere en completere analyses te maken.”

Zicht op volledige navigatieroute

“Hoewel GA4 officieel een ‘upgrade’ wordt genoemd, is het eigenlijk compleet nieuwe software. Zo is het attributiemodel, dus de manier hoe Google Analytics data verzamelt, compleet veranderd. Google Analytics Universal werkt met een session-based datamodel terwijl GA4 werkt met een event-driven datamodel. Je ziet welke events (dit zijn interacties zoals button-kliks en link-kliks) voorafgaan aan een transactie of inschrijving. Hierdoor kun je de volledige navigatieroute tot aan een conversie in kaart brengen. En krijg je zicht op wat goed werkt en waar verbeterkansen liggen.”

Op naar een ‘cookieless era’

“De wetgeving rondom het opslaan en bewaren van persoonsgegevens wordt steeds strikter. GA4 heeft hier al op ingespeeld. Zo anonimiseert GA4 automatisch alle IP-adressen van bezoekers, waardoor je specifieke locaties niet meer kunt achterhalen. Daarnaast is GA4 minder afhankelijk van third-party cookies dan voorheen. Platformen zoals Facebook en LinkedIn verzamelen third-party cookies waardoor adverteerders en bedrijven, gebruikers kunnen volgen tijdens het surfen op het web. Vervolgens krijgen deze gebruikers relevante advertenties te zien. Webbrowsers Safari, Mozilla en Firefox verbieden al het gebruik van third-party cookies en Google Chrome is dit ook van plan. Zo gaan we stap voor stap naar een ‘cookieless era’.”

Machine learning en zicht op de customer journey

“GA4 zet hoog in op machine learning en genereert inzichten over het gebruikersgedrag en conversies. Denk hierbij aan voorspellingen over welke doelgroepen het meest interessant zijn en welke waarschijnlijk gaan converteren. Een ander belangrijk voordeel is de combinatie van web- en appdata, waardoor je nog beter inzicht krijgt in de customer journey van de klant. Tenslotte biedt GA4 een aantal features aan voor gratis gebruikers die voorheen enkel toegankelijk waren voor betalende klanten, zoals de koppeling met BiqQuery. Hierdoor krijg je de vrijheid om de data te gebruiken voor je eigen rapportages.”

In drie stappen naar GA4

“Voor een succesvolle migratie naar GA4 heb je een GA4-account en een Google Tag Manager-account nodig. Zorg dat je de juiste mensen aan boord hebt, zoals een GA/GTM-expert en een front-end developer. Breng eerst je belangrijkste businessdoelstellingen in kaart. Denk hierbij aan voorbeelden als het aantal inschrijvingen op een nieuwsbrief verhogen of de verkoopaantallen van bepaalde producten verhogen. Volg daarna onderstaande stappen:

  • Stap 1. Technische Google Analytics-QuickScan en kansen in kaart brengen

Analyseer je huidige Google Analytics-implementatie en onderzoek de kansen voor verbetering. Misschien zijn er zaken die je nu nog niet goed genoeg meet. Dit kun je dan meenemen in je nieuwe plan.

  • Stap 2.  Opstellen van het meet- en stappenplan

Maak een overzicht (meetplan) van alle interacties (events) die je wilt meten, bijvoorbeeld in Excel. Denk hierbij vanuit verschillende klantscenario’s, zeker als je een complexe website hebt met verschillende soorten processen.

  • Stap Implementatie en testen

Richt alle benodigde tools in (Google Analytics & Google Tag Manager) en informeer de developers hoe zij het meetplan in de datalayer moeten implementeren. Test na voltooiing van de implementatie of alles naar wens is ingericht.

Hierna kun je aan de slag met het maken van analyses en rapportages in je GA4 account.

Vind jij het belangrijk op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digital marketing?

Laat je inspireren tijdens onze training digitale marketingstrategie.

BEKIJK DE TRAINING

Nu kosteloos met het STAP-budget

Gerelateerde artikelen