Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

In vijf stappen naar meer creativiteit

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Blog
Datum
3 maart 2020
3 minuten leestijd

Iedereen heeft het vermogen om creatief te zijn. Dat vermogen moet je alleen wel activeren. Je hersenpan eens goed wakker schudden? Met deze vijf stappen kom je tot verrassende oplossingen.

Patronen hebben nut

Stel je voor dat je iedere ochtend moet nadenken in welke volgorde je gaat ontbijten, douchen, tanden poetsen, aankleden. Wij mensen ontwikkelen gewoontes om goed en efficiënt te kunnen functioneren. Daar is niets mis mee. Patronen geven houvast en kosten ons minder energie.

Wake-up call

In die gevallen waar patronen echter niet volstaan, en waar onze ervaringen niet toereikend zijn, worden we aangezet tot creatief denken. We moeten iets nieuws verzinnen! Alleen… ons brein is dit niet meer zo gewend. Vandaar dat we je graag de volgende ‘wake-up call voor jouw hersenen’ geven.

1. Zoek de eenzaamheid op

De meeste mensen krijgen goede ideeën als ze alleen zijn. Misschien heb jij dat ook? Je hebt net gesport, zit alleen in de auto, ligt in bed. Wie een notitieblok op het nachtkastje heeft liggen, weet dat daar heel wat potentiële oplossingen voor lastige problemen op komen te staan. Als je alleen bent krijg je inzichten en een mogelijke denkrichting waar je de oplossing kunt zoeken.

2. Ontspan en forceer niets

Je hebt nagedacht - en nagedacht - over het probleem. Dit nog eens bekeken van alle kanten en erover gelezen of gesproken. Je lijkt echter geen stap verder te komen. Gefrustreerd ga je naar huis.

Pas op het moment dat je niet met het probleem bezig bent, dus als je ontspant, kan het beste idee naar boven komen. Het onbewuste deel van jouw brein is namelijk al die tijd actief geweest. Doordat je ontspant laat je patronen los en laat je de oplossingen toe.

3. Doorbreek bewust een patroon

Heb je een vaste route naar huis? Een vaste routine van koken, eten, op de bank neerploffen of gaan sporten? Pak het bewust eens op een andere manier aan. Ga na het werken direct sporten. Loop die vijftien minuten in plaats van de fiets te pakken. Neem een andere kleur jas, broek of jurk. Verras jezelf. Hoe lang is dat al geleden? Glimlach erom.

4. Gebruik je vijf zintuigen 

Jon Kabat-Zinn zei ooit: ‘Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn in het hier en nu, zonder te oordelen.’ En laat nu die oplettendheid en focus precies zijn wat creativiteit nodig heeft.

Het beste doe je dit door te oefenen met echt waarnemen. Eet bijvoorbeeld een appel met al jouw aandacht. Hoe smaakt deze? Hoe ruikt de appel? Voel en kijk en… luister! Je hoeft helemaal niets te doen met deze informatie, neem het slechts waar.

5. Train je geduld

‘Creativiteit is voor 2% inspiratie en voor 98% transpiratie.’ Frustratie en creatief denken gaan dus hand in hand. Als je een probleem wilt oplossen, begin dan met aandacht te geven aan het probleem.

Verdiep je in de al bestaande oplossingen, zoek naar informatie en pas dan de bovenstaande vijf stappen toe. Het laatste hoofdingrediënt voor creatief denken is geduld. Veel succes!

Out of the box leren denken?

Vastgeroeste denkbeelden hebben we allemaal, maar die kun je doorbreken. Hoe je out of the box denkt en creatieve oplossingen verzint, komt aan bod in de training Creatief denken.

Naar de training