Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Hoe sales en duurzaamheid hand in hand gaan

Thema: Marketing en sales
Rubriek
Artikel
Datum
13 september 2022
4 minuten leestijd

Sales en duurzaamheid: lang werd gedacht dat deze twee niet samengaan. Dat het eigenlijk een heel natuurlijke combinatie is, bewijst Roos van Vugt, sales & buying manager bij verpakkingsbedrijf NNZ en salesmanager van het jaar 2021.

“Duurzaamheid is enorm belangrijk. We moeten echt met elkaar zorgen voor een gezonde wereld. We zijn allemaal verantwoordelijk, zeker als verpakkingsbedrijf. Daarom ben ik dagelijks bezig met het verenigen van sales en duurzaamheid.”

Van de kunstacademie in Groningen tot sales & buying manager bij NNZ. Het lijkt een wereld van verschil, maar Roos gebruikt haar creatieve kant regelmatig, zeker als het gaat om het implementeren van een wereldvriendelijke aanpak. Ze noemt het ‘creatieve intelligentie’ en past het dagelijks toe binnen sales. Want als het om verpakkingsoplossingen gaat is het belangrijk om dit vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, zodat je met de klant tot de beste oplossing komt.

Van bewustwording tot actie

De klant staat steeds meer open voor duurzame oplossingen. “Ze begrijpen wat duurzaamheid is, maar hoe ze dat moeten aanpakken is niet altijd duidelijk. Daarom zijn we dagelijks in gesprek met de klant en de leverancier. Want vanaf het moment dat de klant een verpakkingsoplossing nodig heeft, gaan we rond de tafel om te zorgen dat we de juiste producten leveren”, vertelt Van Vugt. “En dat niet alleen. We proberen met onze campagne ‘Rethink Your Packaging’ klanten bewust te maken van welke verpakking nodig is. Daarnaast passen we altijd een life cycle analysis toe op producten die we aan onze klanten voorleggen. Uiteindelijk komen we tot een zo duurzaam mogelijke oplossing.”

Maar duurzaamheid stopt niet bij de klant. NNZ ontwikkelt regelmatig projecten waarmee ze hun steentje bijdragen. Zo is Van Vugt op dit moment voorzitter van een werkgroep in samenwerking met de Big Bag leverancier om ervoor te zorgen dat het mogelijk wordt die verpakkingen te recyclen. Daarnaast heeft NNZ de Ocean Cleanup geholpen bij hun River Project door de Big Bag te ontwikkelen die het plastic uit de rivieren opvangt. Een persoonlijk hoogtepunt uit de carrière van Van Vugt.

NNZ is een warm bad

Een duurzame wereld begint bij een eerlijke wereld. Daarom is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ontzettend belangrijk voor NNZ. Van Vugt: “We werken samen met internationale partners voor het maken van onze verpakkingen en we kiezen heel bewust. Bij het selecteren van de fabrieken kijken we naar hoe onze partners omgaan met hun personeel en wat ze verdienen. Ook reizen we naar de locaties om te zien hoe de situatie werkelijk is.”

“MVO is onderdeel van ons DNA,”

vervolgt van Vugt. “We ondernemen regelmatig activiteiten met een sterk MVO karakter. Zo zijn we bezig om een school te bouwen in Bangladesh en hebben we een vluchteling begeleid bij haar stage hier om haar een boost te geven binnen het Nederlandse bedrijfsleven. NNZ is echt een warm bad.”

Verbinden & Inspireren

Natuurlijk doet Van Vugt dit allemaal niet alleen. Ze leidt een team en inspireert hen om duurzaam te denken en daar echt in te geloven. “Ik stimuleer collega’s om zich meer te verdiepen in duurzaamheid door bijvoorbeeld naar evenementen te gaan. Uiteindelijk raken ze namelijk intrinsiek gemotiveerd. Dat zie ik ook gebeuren. Ze worden steeds enthousiaster.”

Hoe haar collega’s precies bijdragen aan duurzaamheid laat ze aan hen over. “We moeten samen voor de wereld zorgen, maar ik kan niet aan iedereen vragen om vegetariër te worden. Wel ga ik af en toe de discussie aan om ze te prikkelen. Moeten we bijvoorbeeld altijd gaan voor winstoptimalisatie? Of zouden we een deel van de winst kunnen gebruiken om jonge boeren te ondersteunen in hun missie naar verantwoord boeren? Ik vind het mooi als we op andere manieren naar een bedrijf kijken.”

Voor Van Vugt is het belangrijk om te inspireren en te verbinden. “Mijn collega’s moeten ruimte krijgen voor het behalen van hun eigen succes. Dat maakt het werk een stuk leuker en leidt tot meer plezier in wat je doet. Iets wat we echt niet mogen onderschatten, want we besteden ontzettend veel tijd aan ons werk. Natuurlijk ben ik trots als we een grote klant binnenhalen, maar ik vind het geluk van mijn collega’s vooral belangrijk.”

Starten met een duurzaam salesteam

Voor salesmanagers die ook naar een duurzame insteek streven, heeft Van Vugt tot slot nog drie tips:

  1. Verbinden. “Zorg dat je verbinding hebt met de collega’s waar je leiding aan geeft.”
  2. Hoger doel. “Door samen te werken aan een hoger doel wordt het een stuk eenvoudiger om mensen te overtuigen enthousiasmeren. Iedereen weet dan ook welke richting ze opgaan.”
  3. Inspireren. “Stimuleer je collega’s om zich te verdiepen in het onderwerp.”

Al met al gaat het creëren van een salesteam met duurzame insteek over omdenken en het doorbreken van bestaande patronen. Moeten we winst maken ten koste van de planeet? En kunnen we oplossingen bieden die zowel duurzaam als goed voor het bedrijf zijn? Daarnaast stopt het niet bij het product, maar kan het bedrijf als geheel verschillende projecten opzetten met een duurzaam karakter. Zo zorgen een andere denkwijze, bijzondere initiatieven en gezonde manier van werken voor een vereniging tussen sales en een betere wereld.

Via sterk teamwork naar betere verkoop

Goed commercieel leiderschap combineren met het inspireren van je salesprofessionals om zo succesvol te worden én te blijven? Ontdek het in de training Salesmanagement.

BEKIJK DE TRAINING

Gerelateerde artikelen