Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

De ultieme manier om stress te verminderen

Thema: Vitaliteit, stress en werkdruk
Rubriek
Blog
Datum
18 maart 2020
2 minuten leestijd

Wist je dat een nare situatie geen stress oplevert, maar hoe je erover denkt wél? Dat biedt kansen om je stressniveau te verlagen. Want je gedachten kun je grotendeels veranderen. Met de RET-methode in dit artikel bijvoorbeeld.

RET staat voor Rationele Effectiviteitstraining. De RET brengt emotionele gebeurtenissen in kaart volgens het ABC-model. Door een specifieke situatie in gedachten te nemen krijg je inzicht in het ontstaan van emoties en irrationele denkpatronen die daaraan ten grondslag liggen.

Bij een stressvolle situatie gebeurt dit in je hoofd

  • Je neemt de gebeurtenis waar (feitelijke beschrijving)
  • Je interpreteert de gebeurtenis (betekenis geven)
  • Je evalueert de gebeurtenis (waarde geven)

Het ABC-model in een notendop

  • De A staat voor activating event, ofwel de gebeurtenis die de aanleiding is voor een emotionele reactie.
  • De B staat voor belief, ofwel de ideeën en gedachten over de gebeurtenis.
  • De C staat voor de consequences, ofwel de gevolgen. Deze bestaan uit de emotionele reactie (gevoel) en het gedrag dat daaruit volgt.

Aan de slag: maak een ABC

A. Situatie
Beschrijf de situatie zo precies mogelijk. Wat is nu exact de gebeurtenis die de aanleiding was voor de spanning of stress die je voelt.

B. Gedachten
Stel jezelf de volgende vragen: wat ging er door mij heen? Wat zei ik tegen mezelf waardoor ik zo gespannen of gestrest werd? Het kan helpen om je ogen te sluiten en terug te gaan naar het moment. Welke onrealistische denkbeelden herken je?

C. Emotie en gedrag
Welke emotie ervaar je? Waar voel ik de spanning? Wat is mijn niet-effectieve gedrag?

Door vervolgens een DE te maken kun je veranderingen tot stand brengen.

D. Discussie
Onze gedachten bestaan meestal uit een mengeling van irrationele en realistische gedachten. Maak een duidelijk onderscheid tussen die verschillende gedachten. Daag alleen de irrationele gedachten uit. Stel jezelf vragen. Wat zijn de feiten? Hoe bruikbaar is je gedachte, wat kun je ermee? Wat is het ergste wat kan gebeuren naar aanleiding van deze gebeurtenis? En hoe realistisch is dat rampscenario?

E. Effectieve gedachten, gevoel, gedrag
Door feitelijker naar je gedachten te kijken, vervang je irrationele gedachten door rationele gedachten. Beschrijf ook de gewenste emotie en het gewenste gedrag. 

Weg met belemmerende gedachten

Maak een einde aan frustatie en moedeloosheid. In de online training Leren relativeren buig je jouw negatieve gedachten om naar helpende gedachten.

Bekijk de online training